روایت:الکافی جلد ۲ ش ۷۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۷۰ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۷۰ منتقل کرد)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۸


آدرس:

محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن محمد بن اسماعيل عن محمد بن فضيل عن ابي الصباح الكناني عن ابي جعفر ع قال :

قِيلَ‏ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ مَنْ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ‏ وَ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ ص كَانَ مُؤْمِناً قَالَ فَأَيْنَ فَرَائِضُ اَللَّهِ قَالَ وَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كَانَ‏ عَلِيٌّ ع‏ يَقُولُ لَوْ كَانَ اَلْإِيمَانُ كَلاَماً لَمْ يَنْزِلْ‏ فِيهِ صَوْمٌ وَ لاَ صَلاَةٌ وَ لاَ حَلاَلٌ وَ لاَ حَرَامٌ قَالَ وَ قُلْتُ‏ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع‏ إِنَّ عِنْدَنَا قَوْماً يَقُولُونَ إِذَا شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَ‏ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ ص فَهُوَ مُؤْمِنٌ قَالَ فَلِمَ يُضْرَبُونَ اَلْحُدُودَ وَ لِمَ تُقْطَعُ أَيْدِيهِمْ‏ وَ مَا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقاً أَكْرَمَ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ اَلْمُؤْمِنِ لِأَنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ خُدَّامُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَّ جِوَارَ اَللَّهِ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَ‏ اَلْجَنَّةَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَّ اَلْحُورَ اَلْعِينَ لِلْمُؤْمِنِينَ ثُمَّ قَالَ فَمَا بَالُ مَنْ جَحَدَ اَلْفَرَائِضَ كَانَ‏ كَافِراً


الکافی جلد ۲ ش ۶۹ حدیث الکافی جلد ۲ ش ۷۱
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۲
بخش : -
عنوان : حدیث درباره انسان
موضوعات : انسان

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۱۱۱

از امام باقر (ع) كه فرمود به امير المؤمنين (ع) گفته شد: هر كه گواهى دهد به يگانگى خدا و رسالت محمد (ص) مؤمن است؟ فرمود: پس واجبات خدا كجا است؟ (ابى الصباح كنانى راوى خبر) گويد: و شنيدم كه مى‏فرمود: على مى‏فرمود: اگر ايمان همان كلامى بود در باره آن روزه و نماز و حلال و حرامى نازل نمى‏شد، من به امام باقر (ع) گفتم به راستى نزد ما جمعى هستند كه مى‏گويند همين قدر كسى به يگانگى خدا و رسالت محمد (ص) گواهى داد، مؤمن است. فرمود: چرا به گنه‏كار حدّ زنند و دستش را ببرند و آفريده‏اى نيست كه نزد خدا از مؤمن گرامى‏تر باشند زيرا فرشته‏ها خدمتكار مؤمنان باشند، مؤمنان در پناه خدايند و بهشت از آن مؤمنان است و حور العين از آن مؤمنان است، سپس فرمود: پس چرا كسى كه منكر واجبات الهيه است كافر است؟.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۵۵

امام باقر عليه السّلام فرمود: بامير المؤمنين عليه السّلام عرض شد: كسى كه به‏ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه‏ شهادت دهد مؤمن است؟ فرمود: پس واجبات خدا كجا ميرود؟. و على عليه السّلام ميفرمود: اگر ايمان كلام ميبود (يعنى تنها گفتن شهادتين ميبود) روزه و نماز و حلال و حرامى در آن نازل نميشد. راوى گويد: بامام باقر عليه السّلام عرضكردم: نزد ما گروهى هستند كه ميگويند: هر گاه كسى به لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه شهادت دهد مؤمن است، فرمود: پس چرا براى اجراء حدود تازيانه ميخورند (چنانچه اگر يكى از آنها زنا كند يا مشروب خورد) و چرا دستشان بريده مى‏شود (وقتى كه دزدى كنند) و خداى عز و جل مخلوقى گراميتر از مؤمن نيافريده، زيرا فرشتگان خدمتگزار مؤمنين‏اند و مؤمنين در جوار رحمت خدايند و بهشت براى مؤمنين است و حور العين براى مؤمنين است، سپس فرمود: پس چرا كسى كه واجبات را انكار كند كافر است؟

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۱۰۷

محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از محمد بن اسماعيل، از محمد بن فضيل، از ابوالصّبّاح كنانى، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «به اميرالمؤمنين عليه السلام عرض شد: آيا كسى كه گواهى دهد به آنكه خدايى نيست، مگر خدا، و آنكه محمد رسول خدا صلى الله عليه و آله است، مؤمن باشد؟ فرمود: پس واجباتى كه خدا قرارداد فرموده در كجا است؟!» و ابوالصّبّاح مى‏گويد: و نيز از آن حضرت شنيدم كه مى‏فرمود: «على عليه السلام مكرّر مى‏فرمود: اگر ايمان، سخن- يعنى شهادتين- مى‏بود، روزه و نماز و حلال و حرام در آن فرود نمى‏آيد». و نيز مى‏گويد: به خدمت امام محمد باقر عليه السلام عرض كردم: در نزد ما گروهى هستند كه مى‏گويند: چون كسى شهادت دهد كه خدايى نيست، مگر خدا، و آنكه محمد رسول خدا صلى الله عليه و آله است، مؤمن است. فرمود: «پس چرا حدود بر ايشان جارى مى‏شود و ايشان را حدّ مى‏زنند؟ و چرا دست‏هاى ايشان بريده مى‏شود؟ و خداى عز و جل خلقى را نيافريده كه بر او از مؤمن گرامى‏تر باشد؛ زيرا كه فرشتگان خدمتكاران مؤمنان‏اند. و به درستى كه همسايگى خدا از براى مؤمنان، و بهشت از براى مؤمنان، و حورالعين از براى مؤمنان است». بعد از آن فرمود:

«چيست باك آنكه واجبات را انكار مى‏كند، و حالش چون است كه كافر مى‏باشد»؛ يعنى اگر ايمان محض شهادتين باشد، نبايد كه منكِر واجباتْ كافر باشد، و حال آنكه او را كافر مى‏دانند.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. آل عمران ١٠١
  2. آل عمران ١٠٢
  3. آل عمران ١٠٣
  4. آل عمران ١١٢
  5. آل عمران ١١٤
  6. آل عمران ١١٦
  7. آل عمران ١١٧
  8. آل عمران ١١٨
  9. آل عمران ١١٩
  10. آل عمران ١٢١
  11. آل عمران ١٢٢
  12. آل عمران ١٢٨
  13. آل عمران ١٢٩
  14. آل عمران ١٣٤
  15. آل عمران ١٤
  16. آل عمران ١٤٣
  17. آل عمران ١٤٤
  18. آل عمران ١٤٥
  19. آل عمران ١٥
  20. آل عمران ١٥١

... نتایج بیشتر


احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. الکافی جلد ۱ ش ۱۱۳ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  2. الکافی جلد ۱ ش ۱۱۹ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  3. الکافی جلد ۱ ش ۱۲۰ (روایت شده از: حضرت محمد صلی الله علیه و آله)
  4. الکافی جلد ۱ ش ۲ (روایت شده از: امام على عليه السلام)
  5. الکافی جلد ۱ ش ۳۰ (روایت شده از: امام على عليه السلام)
  6. الکافی جلد ۱ ش ۳۲ (روایت شده از: امام رضا عليه السلام)
  7. الکافی جلد ۱ ش ۴۲ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  8. الکافی جلد ۱ ش ۴۸ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  9. الکافی جلد ۱ ش ۶ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  10. الکافی جلد ۱ ش ۸۸ (روایت شده از: حضرت محمد صلی الله علیه و آله)
  11. الکافی جلد ۱ ش ۹۷ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  12. الکافی جلد ۱ ش ۹۸ (روایت شده از: امام جعفر صادق عليه السلام)
  13. الکافی جلد ۲ ش ۷۰ (روایت شده از: امام على عليه السلام)