الفرقان ١٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=بگو آیا این بهتر است یا بهشت جاودانی که نوید داده شدند پرهیزکاران بوده است ایشان را پاداشی و بازگشتگاهی‌
|-|معزی=بگو آیا این بهتر است یا بهشت جاودانی که نوید داده شدند پرهیزکاران بوده است ایشان را پاداشی و بازگشتگاهی‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = الفرقان ١٤ | بعدی = الفرقان ١٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الفرقان | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::15|١٥]] | قبلی = الفرقان ١٤ | بعدی = الفرقان ١٦  | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«ذلِکَ»: این سرنوشت بدفرجام دوزخ نام.
«ذلِکَ»: این سرنوشت بدفرجام دوزخ نام.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۸


ترجمه

(ای پیامبر!) بگو: «آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده؟! بهشتی که پاداش اعمال آنها، و قرارگاهشان است.»

|بگو: آيا اين [عقوبت‌] بهتر است يا بهشت جاويدانى كه به پرهيزكاران وعده داده شده، بهشتى كه پاداش و محل بازگشت آنهاست
بگو: «آيا اين [عقوبت‌] بهتر است يا بهشت جاويدان كه به پرهيزگاران وعده داده شده است كه پاداش و سرانجام آنان است؟»
بگو: آیا این بهتر است یا بهشت ابدی که به متّقیان وعده دادند که آن بهشت پاداش و منزل ایشان است.
بگو: آیا این [آتش سوزان] بهتر است یا بهشت جاودانی که به پرهیزکاران وعده داده اند که پاداش و بازگشت گاه آنان است؟
بگو: آيا اين بهتر است يا آن بهشت جاويدان كه به پرهيزگاران وعده شده است، كه پاداش و سرانجام آنان خواهد بود.
بگو آیا این بهتر است یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده است که پاداش و سرانجام آنان است‌
بگو: آيا اين بهتر است يا بهشت جاويدان كه به پرهيزگاران وعده داده شده؟ آن [بهشت‌] براى ايشان پاداش و بازگشتگاه است
(ای پیغمبر! بدیشان) بگو: آیا این (سرنوشت دردناک) بهتر است، یا بهشت جاویدانی که به پرهیزگاران وعده داده شده است؟ (بهشتی که برابر وعده‌ی الهی توسّط انبیاء) هم پاداش (اعمال دنیوی) آنان است و هم جایگاه و قرارگاه (سرمدی) ایشان.
بگو: «آیا این (عقوبت) بهتر است، یا بهشت جاویدان، که پرهیزگاران (به آن) وعده داده شده‌اند؛ (همان که) پاداشی و سرانجامی برایشان بوده است‌؟»
بگو آیا این بهتر است یا بهشت جاودانی که نوید داده شدند پرهیزکاران بوده است ایشان را پاداشی و بازگشتگاهی‌


الفرقان ١٤ آیه ١٥ الفرقان ١٦
سوره : سوره الفرقان
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذلِکَ»: این سرنوشت بدفرجام دوزخ نام.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان، وظیفه دار سنجش میان فرجام تقواپیشگان و تکذیب کنندگان قیامت و دو زندگى بهشت و جهنم، با تفکر در رهنمودهاى قرآن (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

۲ - پیامبر(ص) وظیفه دار فراخوانى مردمان به اندیشه و مقایسه میان فرجام کافران و تقواپیشگان (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

۳ - بهشت، جاودانه است و متقین در آن جاویدان اند. (أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون) جاودانگى تقواپیشگان، از وعده اى که خداوند به آنان براى دخول در بهشت جاوید داده است، قابل استفاده مى باشد و در واقع این سخن، کنایه از جاوید بودن خود متقین در بهشت است.

۴ - زندگى در بهشت جاویدان، وعده خداوند به تقواپیشگان (جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

۵ - بهشت جاودان، پاداش و سر انجام تقواپیشگان (جنّة الخلد التى وعد المتّقون کانت لهم جزاء و مصیرًا)

۶ - تقواپیشگى، عامل دستیابى به بهشت جاودان و سرانجامى خوش و برتر (جنّة الخلد ... و مصیرًا) از پاداش قرارگرفتن بهشت براى متقین، استفاده مى شود که بهشت را به بهاى تلاش مى دهند نه به بهانه و این تلاش - به قرینه وصف «متّقین» - تقواپیشگى است.

۷ - زندگى در بهشت جاودان، بهترین و برترین زندگى و سرانجام براى انسان (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد ... جزاء و مصیرًا)

۸ - سنجش و مقایسه بین فرجام دو اندیشه و رفتار، بهترین روش براى گزینش اندیشه و رفتارى درست و برتر (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

۹ - انسان، موجودى نیکوگزین و در اندیشه به دست آوردن بهترین ها (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون) خداوند، مردم را به گزینش بهترین راه و روش زندگى، با مقایسه میان دو نوع طرز تفکر و روش زیستن، فراخوانده است. این فراخوانى، گویاى این نکته است که گزینش بهترین و برترین، امرى طبیعى و مشترک میان همه انسان ها است.

۱۰ - طرح سؤال و پرسش، روشى براى برانگیختن اندیشه و تفکر، در شناخت بهتر حقایق الهى و گزینش بهترین عقیده ها و رفتارها (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

۱۱ - تلاش براى سوق دادن انسان ها به بهشت و نجات آنان از ابتلاى به آتش جهنم، از هدف هاى پیامبران الهى (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: اهداف انبیا ۱۱; هدایتگرى انبیا ۱۱
  • انسان: خیرطلبى انسان ۹; صفات انسان ۹; فرجام انسان ۷; مسؤولیت انسان ها ۱
  • انگیزش: عوامل انگیزش ۱۰
  • بهشت: جاودانگى بهشت ۳، ۴، ۵; جاودانان در بهشت ۳; دعوت به بهشت ۱۱; زندگى در بهشت ۷; موجبات بهشت ۶
  • پرسش: فواید پرسش ۱۰
  • تربیت: روش تربیت ۸
  • تعقل: تعقل در تعالیم قرآن ۱; تعقل در فرجام کافران ۲; تعقل در فرجام متقین ۱، ۲ ; تعقل در فرجام مکذبان قیامت ۱; دعوت به تعقل ۲; زمینه تعقل ۱۰
  • تقوا: آثار تقوا ۶
  • جهنم: نجات از جهنم ۱۱
  • حق: زمینه حق شناسى ۱۰
  • خدا: وعده هاى خدا ۴
  • زندگى: بهترین زندگى ۷
  • سعادت: دعوت به سعادت اخروى ۱۱
  • عقیده: زمینه تصحیح عقیده ۱۰
  • عمل: روش تصحیح عمل ۸
  • فرجام: بهترین فرجام ۷; عوامل حسن فرجام ۶
  • فکر: روش تصحیح فکر ۸
  • متقین: پاداش متقین ۵; فرجام متقین ۵; متقین در بهشت ۳، ۴، ۵; وعده به متقین ۴
  • محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۲

منابع