الكهف ٨٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=و امّا کودک بودند پدر و مادرش مؤمنان پس ترسیدیم که واداردشان (یا تنگ آوردشان) به سرکشی و ناسپاسی‌
|-|معزی=و امّا کودک بودند پدر و مادرش مؤمنان پس ترسیدیم که واداردشان (یا تنگ آوردشان) به سرکشی و ناسپاسی‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::80|٨٠]] | قبلی = الكهف ٧٩ | بعدی = الكهف ٨١  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::80|٨٠]] | قبلی = الكهف ٧٩ | بعدی = الكهف ٨١  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یُرْهِقَهُمَا»: بر ایشان تحمیل کند. به طغیان و کفرشان کشاند (نگا: کهف / ).
«یُرْهِقَهُمَا»: بر ایشان تحمیل کند. به طغیان و کفرشان کشاند (نگا: کهف / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۱


ترجمه

و اما آن نوجوان، پدر و مادرش با ایمان بودند؛ و بیم داشتیم که آنان را به طغیان و کفر وادارد!

|و اما آن نوجوان، پدر و مادرش هر دو مؤمن بودند، پس ترسيديم مبادا آن دو را به طغيان و كفر بكشاند
و اما نوجوان، پدر و مادرش [هر دو] مؤمن بودند، پس ترسيديم [مبادا] آن دو را به طغيان و كفر بكِشد.
و اما آن پسر (کافر بود و) پدر و مادر او مؤمن بودند، از آن باک داشتیم که آن پسر آنها را به خوی کفر و طغیان خود درآورد.
و اما [آن] نوجوان [که او را کُشتم]، پدر و مادرش مؤمن بودند، پس ترسیدم که آن دو را [در آینده] به طغیان و کفر بکشاند.
اما آن پسر، پدر و مادرش مؤمن بودند. ترسيديم كه آن دو را به عصيان و كفر دراندازد.
و اما آن جوان، پدر و مادرش مؤمن بودند و ما بیمناک شدیم که مبادا کفر و طغیانی بر آنان تحمیل کند
و اما آن نوجوان، پدر و مادرش مؤمن بودند، پس ترسيديم كه آنان را به سركشى و كفر وادارد.
و امّا آن کودک (که او را کشتم) پدر و مادرش باایمان بودند (و اگر زنده می‌ماند) می‌ترسیدیم که سرکشی و کفر را بدانان تحمیل کند (و ایشان را از راه ببرد).
«و اما (آن) نوجوان؛ پدر و مادرش مؤمن بودند، پس ترسیدیم (مبادا) آن دو را ناخواسته و به‌ناچار به طغیان و کفر بکشد. »
و امّا کودک بودند پدر و مادرش مؤمنان پس ترسیدیم که واداردشان (یا تنگ آوردشان) به سرکشی و ناسپاسی‌


الكهف ٧٩ آیه ٨٠ الكهف ٨١
سوره : سوره الكهف
نزول : ٧ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یُرْهِقَهُمَا»: بر ایشان تحمیل کند. به طغیان و کفرشان کشاند (نگا: کهف / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- هدف خضر(ع) از قتل نوجوان، مصون داشتن پدر و مادر وى از کفر و طغیان بود. (و أمّا الغلم ... فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا) «إرهاق» یعنى: «وادار ساختن کسى بر کارى که انجام آن براى او دشوار و طاقت فرسا است». (قاموس).

۲- پدر و مادر جوان مقتول، به دست خضر، افرادى مؤمن و به دور از سرکشى و عصیان بودند. (فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا) «طغیان» یعنى «بى اندازه در معصیت پیش رفتن». (مفردات راغب).

۳- نوجوانى که خضر(ع) او را کُشت، کافر بود. (و أمّا الغلم فکان أبواه مؤمنین) اختصاص وصف «مؤمن» به پدر و مادر نوجوان، گویاى کافر بودن وى است و مؤثِّر بودن او در گرایش والدین خویش به کفر نیز، کافر بودن او را تأیید مى کند.

۴- پدر و مادر نوجوان مقتول، در صورت زنده ماندن فرزندشان، ناخواسته و تحت تأثیر فرزند خویش قرار گرفته و ناخواسته به طغیان و کفر کشانده مى شدند. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما)

۵- حمایت از ایمان مؤمنان و تلاش براى مصون داشتن آن از ضعف و زوال، از جمله مسؤولیت هاى خضر(ع) بود. (فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا)

۶- ایمان، گوهرى است ارزشمند، که هیچ چیز با آن برابرى نمى کند. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا) خداوند، براى حفظ ایمان والدین، فرزند دل بند را از آنان مى ستاند تا ایمان آن ها محفوظ بماند، پس ایمان، متاع پر بهایى است که فداشدن فرزند براى آن، سهل است.

۷- مؤمنان، برخوردار از حمایت هاى غیبى الهى در دور ماندن از کفر و معصیت اند. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما)

۸- خضر(ع) کارگزار اوامر الهى بود و نه مجرى خواسته هاى شخصى خود. (فخشینا أن یرهقهما) ضمیر «نا» در «خشینا» مى تواند اشاره به مطلب بالا داشته باشد. جمله «و ما فعلته عن أمرى» در آیات بعد نیز بر این نکته تصریح کرده است.

۹- فرزند ناصالح، زمینه ساز گرایش پدر و مادر به کفر و طغیان است. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا)

۱۰- عواطف غریزى انسان، تأثیرى بسزا در گرایش هاى معنوى و ایمانى وى دارد. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا) خضر(ع) فرزند را از پدر و مادر مى گیرد تا آنان به واسطه علقه ها و روابط عاطفى، به کفر و طغیان گرایش پیدا نکنند. این نکته، گویاى اثرپذیرى گرایش ها از عواطف است.

۱۱- مبارزه با عوامل گسترش کفر و سرکشى و جلوگیرى از رشد آن ها لازم است. (فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا) گرچه کار خضر(ع) عملى مستند به غیب و با اطلاع از اسرار بوده است، ولى حاکى از ضرورت جلوگیرى از رشد و گسترش کفر و از بین بردن عوامل آن است.

۱۲- سرکشى و تجاوز از حدود الهى، زمینه ساز گرایش انسان به کفر است. * (یرهقهما طغینًا و کفرًا) محتمل است تقدیم طغیان بر کفر، گویاى این باشد که کشانده شدن به کفر، پى آمد ابتلا به طغیان است.

۱۳- حفاظت خداوند از ایمان والدین، ریشه بروز برخى پیشامدهاى ناگوار براى فرزندان آنان است. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما طغینًا و کفرًا)

۱۴- مصون ماندن ایمان مؤمن، فلسفه مبتلا شدن وى به برخى از گرفتارى ها و کاستى ها است. (فکان أبواه مؤمنین فخشینا أن یرهقهما)

موضوعات مرتبط

  • ارزشها ۶:
  • ایمان: ارزش ایمان ۶; زمینه ایمان ۱۰
  • حدود خدا: آثار تجاوز از حدود خدا ۱۲
  • حمایتهاى خدا: مشمولان حمایتهاى خدا ۷
  • خضر(ع): انقیاد والدین نوجوان قصه خضر(ع) ۲; ایمان والدین نوجوان قصه خضر(ع) ۲; فلسفه قتل نوجوان قصه خضر(ع) ۱; قصه خضر(ع) ۱، ۴; کفر نوجوان قصه خضر(ع) ۳; کفرستیزى خضر(ع) ۱; مسؤولیت خضر(ع) ۵; نقش خضر(ع) ۸; نقش نوجوان قصه خضر(ع) ۴; والدین نوجوان قصه خضر(ع) ۱، ۴
  • طغیان: آثار طغیان ۱۲; اهمیت مبارزه با طغیان ۱۱; زمینه طغیان ۹
  • عواطف: آثار عواطف ۱۰
  • فرزند: زمینه مشکلات فرزند ۱۳; نقش فرزند فاسد ۹
  • کارگزاران خدا ۸:
  • کفر: اهمیت مبارزه با کفر ۱۱; زمینه کفر ۹، ۱۲
  • گرایشها: زمینه گرایشهاى معنوى ۱۰
  • مؤمنان: حامى مؤمنان ۷; حمایت از مؤمنان ۵; فضایل مؤمنان ۷; فلسفه ابتلاى مؤمنان ۱۴; مصونیت مؤمنان ۷، ۱۴; مؤمنان و کفر ۷; مؤمنان و گناه ۷
  • والدین: محافظت از ایمان والدین ۱۳

منابع