آل: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/آل | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/آل | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۳: | خط ۱۴: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, مِن:49, فِرْعَوْن:47, لُوط:22, إِذ:21, عَلَى:21, اللّه:20, إِلاّ:20, إِبْرَاهِيم:18, آل:18, کَدَأْب:18, الْعَذَاب:17, يَسُومُونَکُم:17, إِنّا:17, إِن:16, أَن:16, مُوسَى:16, الّذِين:16, سُوء:16, کَذّبُوا:16, جَاء:15, يَعْقُوب:15, أَغْرَقْنَا:15, قَوْم:15, الْعَالَمِين:15, قَبْلِهِم:15, قَالُوا:15, لَقَد:15, هَارُون:14, تَرَک:14, عِمْرَان:14, فِي:14, قَال:14, نُوحا:14, مِمّا:14, تَحْمِلُه:14, النّار:13, هُم:13, فَلَمّا:13, ذُرّيّة:13, أَبْنَاءَکُم:13, بَقِيّة:13, الْمَلاَئِکَة:13, نِعْمَة:13, بِآيَات:13, بِآيَاتِنَا:13, اعْمَلُوا:12, بَعْضُهَا:12, الْمُرْسَلِين:12, عَلِيم:12, قَدّرْنَا:12, امْرَأَتَه:12, مُجْرِمِين:12, إِنّهَا:12, لِلْعَبِيد:12, فَالْتَقَطَه:12, أَخْرِجُوا:12, أَخَذْنَا:12, آتَيْنَا:12, أَدْخِلُوا:12, دَاوُد:12, يُذَبّحُون:12, آدَم:12, سَمِيع:12, يَرِث:12, مُؤْمِن:12, أَنْجَيْنَاکُم:12, الْمُرْسَلُون:12, بِظَلاّم:12, السّاعَة:12, أَشَدّ:12, حَاصِبا:12, نَجّيْنَاکُم:12, أَنْجَاکُم:12, کَمَا:12, بِالسّنِين:12, نَجّيْنَاهُم:12, الْغَابِرِين:12, يَکْتُم:12, لِيَکُون:12, الْکِتَاب:12, شُکْرا:12, النّذُر:12, وَقُود:12, فَقَد:12, رَاسِيَات:12, لَمِن:12, تَقُوم:12, عَلَيْک:12, لَهُم:12, رَبّکُم:12, أَنْتُم:12, أَتَمّهَا:12, عَلَيْهِم:12, اصْطَفَى:12, إِلَى:12, فَأَنْجَيْنَاکُم:12, فَضْلِه:12, قَرْيَتِکُم:12, لَمُنَجّوهُم:12, بِسَحَر:12, کُل:12, قُدُور:12, اجْعَلْه:12, لَيْس:12, تَعْمَلُون:12, بِذُنُوبِهِم:12, إِنّکُم:12, إِيمَانَه:12, فَأَهْلَکْنَاهُم:12, رَبّهِم:12, جَاعِلُوه:12, مُدّکِر:12, رَجُل:12, إِنّهُم:12, أُرْسِلْنَا:12, أَرْسَلْنَا:12, رَب:12, قَلِيل:12, يَوْم:12, أَ:12, عَدُوّا:12, أَجْمَعِين:12, يَرِثُنِي:12, وَلِيّا:12, کَانُوا:12, کَيْف:12, تَنْظُرُون:12, الْحِکْمَة:12, مَا:12, کُلّهَا:12, أُولٰئِک:12, نِعْمَتَه:12, نَقْص:12, عَلَيْکُم:12, يُنْصَرُون:12, الْبَحْر:12, کَالْجَوَاب:11, فَهَل:11, فَيَنْظُر:11, أُنَاس:11, فَأَخَذْنَاهُم:11, بِکُم:11, يَتَحَاجّون:11, يَسْتَحْيُون:11, عِنْدِنَا:11, تَقْتُلُون:11, ذٰلِک:11, قَوْمِه:11, الْحِسَاب:11, إِلَيْک:11, بِالنّذُر:11, يُقَتّلُون:11, ظَالِمِين:11, لَدُنْک:11, رَضِيّا:11, مُنْکَرُون:11, أَبَوَيْک:11, يُتِم:11, يَا:11, جِفَان:11, بِأَنْفُسِهِم:11, بِيَوْم:11, عِبَادِي:11, کَفَرُوا:11, زَکَرِيّا:11, رَجُلا:11, عَشِيّا:11, لا:11, فَرَقْنَا:11, وَاعَدْنَا:11, کَذٰلِک:11, شَرّ:11, أَخْذ:11, شَيْئا:11, لِلذّکْر:11, جَوَاب:11, فَضّلَکُم:11, آتَيْنَاهُم:11, رَادّوه:11, الْأَرْض:11, فَأَنْجَيْنَاه:11, الثّمَرَات:11, يَتَطَهّرُون:11, حَزَنا:11, بَعْض:11, آتَاهُم:11, الدّوَاب:11, لَعَلّهُم:11, الْأَحَادِيث:11, اذْکُرُوا:11, قَبْل:11, عَزِيز:11, کَان:11, الْقُرْآن:11, أَيْدِيکُم:11, الشّکُور:11, فَأَخَذَهُم:11, نَجْزِي:11, لَآيَة:11, هُو:11, لِي:11, الْکَافِرِين:11, مُلْکا:11, يُؤْمِن:11, سَکِينَة:11, تَأْوِيل:10, عَظِيما:10, لَکُم:10, فِيه:10, نِسَاءَکُم:10, يَذّکّرُون:10, لِقَوْمِه:10, يَقُول:10, غُدُوّا:10, تَمَاثِيل:10, فَمَا:10, رَبّي:10, النّاس:10, عَلَيْهَا:10, التّابُوت:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::آل]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::آل]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۷
«آل» در اصل، «اهل» بوده، سپس به اصطلاح، «قلب شده» و به این صورت درآمده است، و «اهل» به معناى نزدیکان و خاصان انسان است; اعم از این که بستگان نزدیک او باشند و یا همفکران و همگامان و اطرافیان. «آل» گر چه غالباً در مورد «اهل بیت» و «خانواده» به کار مى رود، ولى احیاناً در معناى وسیعى که گفتیم نیز استعمال مى شود. و قرائن مقام نشان مى دهد که در اینجا منظور همین معناى وسیع است.
ریشه کلمه
قاموس قرآن
اهل. در مفردات گويد: آل مقلوب از اهل است و مصغّر آن اُهَيل مىباشد و فقط در اشراف و بزرگان به كار مىرود مثل آل اللّه، در اشخاص ناشناس و زمان و مكان به كار نمىرود. ناگفته نماند در قرآن كريم نيز چنين است چنانكه مىخوانيم: آل موسى، آل هارون، آل ابراهيم، آل عمران، آل يعقوب و...در قرآن يك جا آمده: [هود:81] در جاى ديگر فرموده: [قمر:34] از اين مىدانيم كه آل به معنى اهل است. در خصوص فرعون آمده [قصص:40] اين آيه صريح است كه فرعون و لشگريانش غرق شدهاند، در جاهاى ديگر آمده [بقره:50] در اينجا از لشگريان به آل تعبير شده، لشگريان فرعون چون پيرو و هم عقيده او بودند از اين جهت خانواده و آل او حساب شدهاند و اين همان است كه در اهل گذشت و گفتيم مردمان هم عقيده: يك فرد اهل او و آل اويند نظير اين آيه [اعراف:130]، است كه ملّت فرعون آل فرعون شمرده شدهاند