ریشه نفع: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::نفع]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
فائده. بهره. [مائده:119]. و آن مقابل ضرر است كه فرموده: [اعراف:188]. [حج:13]. * [اعلى:9]. بعضى گفتهاند «ان» در آيه به معنى «قد»است يعنى يادآورى كن كه يادآورى فايده مىدهد و آن اخبار است به اينكه تذكر فائده دارد، به قول بعضى تقدير آيه «اِنْ نَفَعَتْ وَ اِنْ لَمْ تَنْفَعْ» است يعنى تذكر بده خواه مفيد باشد يا نه. ولى ظاهرا شرط حقيى است و منظور آن است: اگر تذكر فايده ندهد و لغو باشد، ديگر تذكر نده. به نظر مىآيد: تذكر غيراز ابلاغ و تذكر اولى است كه بايد به همه بشود آيات بعدى اين مطلب را روشن مىكند كه فرموده: «سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى. وَ يَتَجَنَّبُهَا الْاَشْقَى. الَّذى يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى» يعنى آنكه روحش خشيت دارد متذكر مىشود و آنكه اشقى است از تذكر سرمى پيچد على هذا تذكر لزومى ندارد و لغو خواهدبود ابلاغ اولى كه براى اتمام حجت است كافى خواهد بود پس [نجم:29]. آيه ذيل در باره ابلاغ و تذكر اولى است [غاشيه:21-24]. | فائده. بهره. [مائده:119]. و آن مقابل ضرر است كه فرموده: [اعراف:188]. [حج:13]. * [اعلى:9]. بعضى گفتهاند «ان» در آيه به معنى «قد»است يعنى يادآورى كن كه يادآورى فايده مىدهد و آن اخبار است به اينكه تذكر فائده دارد، به قول بعضى تقدير آيه «اِنْ نَفَعَتْ وَ اِنْ لَمْ تَنْفَعْ» است يعنى تذكر بده خواه مفيد باشد يا نه. ولى ظاهرا شرط حقيى است و منظور آن است: اگر تذكر فايده ندهد و لغو باشد، ديگر تذكر نده. به نظر مىآيد: تذكر غيراز ابلاغ و تذكر اولى است كه بايد به همه بشود آيات بعدى اين مطلب را روشن مىكند كه فرموده: «سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى. وَ يَتَجَنَّبُهَا الْاَشْقَى. الَّذى يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى» يعنى آنكه روحش خشيت دارد متذكر مىشود و آنكه اشقى است از تذكر سرمى پيچد على هذا تذكر لزومى ندارد و لغو خواهدبود ابلاغ اولى كه براى اتمام حجت است كافى خواهد بود پس [نجم:29]. آيه ذيل در باره ابلاغ و تذكر اولى است [غاشيه:21-24]. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
لا:100, ل:74, هم:59, من:50, کم:49, ها:47, ما:45, ضرر:40, ه:39, ف:38, الله:31, اله:30, فى:30, وله:30, قول:29, يوم:29, ذکر:25, ان:24, امن:23, نا:23, الا:23, ک:23, او:23, انس:21, ب:21, کون:21, شفع:21, ملک:20, نفس:19, اذ:18, علم:18, هما:17, بئس:17, ى:17, ظلم:17, شىء:17, على:16, اکل:16, الذين:16, لن:16, کبر:16, انن:15, صدق:15, اثم:15, ذلک:15, اخذ:15, قد:15, کفر:15, دون:14, دعو:14, اتى:14, بعض:14, ولد:14, سئل:14, يسر:14, أما:14, شهد:14, بل:14, فرر:14, رود:13, عذر:13, سمع:13, قوم:13, سمو:13, قرب:13, لم:13, بعد:13, عسى:13, خلق:13, هو:13, نصح:13, الى:13, موت:13, رحم:13, لو:13, فتح:12, ذا:12, جنن:12, نزل:12, ايى:12, وسم:12, هل:12, عند:12, قبل:12, انت:12, ولى:12, بلغ:12, ظهر:12, شرب:12, لما:12, شرک:12, فرض:12, دفء:12, مول:12, کثر:12, ربب:12, کلل:12, اذن:12, شدد:12, حيى:12, بعث:12, عدل:12, ا:12, عمق:12, اجل:12, قتل:12, عجز:12, بنو:12, س:12, هذا:12, قرن:12, جرى:12, يقن:12, همس:11, مکث:11, زکو:11, اولاء:11, فجج:11, بحر:11, قرى:11, جفء:11, درى:11, نصر:11, ضلل:11, خشى:11, ردد:11, ودد:11, افف:11, فلک:11, لوم:11, غنى:11, انتم:11, وجد:11, جنب:11, عن:11, عبد:11, نفع:11, سوء:11, قلب:11, ابو:11, شرق:11, حتى:11, وقى:11, ثم:11, ائى:11, ذهب:11, عذب:11, دين:11, سوى:11, دنو:11, ثوى:11, رئى:11, لعل:11, حدد:11, حوج:11, شکر:11, ارض:11, هارون:11, هؤلاء:11, ن:11, لعن:11, خزى:11, کرم:11, اوى:11, عقب:11, يونس:11, فعل:11, زبد:11, عمى:11, التى:11, نفق:11, بطن:11, حلل:11, بلو:11, مکن:10, يا:10, نشر:10, شرى:10, قسط:10, صدر:10, خمر:10, الم:10, ابراهيم:10, بصر:10, نظر:10, عرض:10, جمل:10, عشر:10, عتب:10, ضمر:10, عهد:10, ذوق:10, صبح:10, شعر:10, لکن:10, نهر:10, فصل:10, رضو:10, سنن:10, اذا:10, مرء:10, اما:10, ضرب:10, نعم:10, عفو:10, ام:10, عمل:10, يوسف:10, امم:10, تحت:10, ليل:10, کشف:10, بطل:10, خبر:10, نور:10, بيت:10, بين:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۴
تکرار در قرآن: ۵۰(بار)
قاموس قرآن
فائده. بهره. [مائده:119]. و آن مقابل ضرر است كه فرموده: [اعراف:188]. [حج:13]. * [اعلى:9]. بعضى گفتهاند «ان» در آيه به معنى «قد»است يعنى يادآورى كن كه يادآورى فايده مىدهد و آن اخبار است به اينكه تذكر فائده دارد، به قول بعضى تقدير آيه «اِنْ نَفَعَتْ وَ اِنْ لَمْ تَنْفَعْ» است يعنى تذكر بده خواه مفيد باشد يا نه. ولى ظاهرا شرط حقيى است و منظور آن است: اگر تذكر فايده ندهد و لغو باشد، ديگر تذكر نده. به نظر مىآيد: تذكر غيراز ابلاغ و تذكر اولى است كه بايد به همه بشود آيات بعدى اين مطلب را روشن مىكند كه فرموده: «سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى. وَ يَتَجَنَّبُهَا الْاَشْقَى. الَّذى يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى» يعنى آنكه روحش خشيت دارد متذكر مىشود و آنكه اشقى است از تذكر سرمى پيچد على هذا تذكر لزومى ندارد و لغو خواهدبود ابلاغ اولى كه براى اتمام حجت است كافى خواهد بود پس [نجم:29]. آيه ذيل در باره ابلاغ و تذكر اولى است [غاشيه:21-24].
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
يَنْفَعُهُمْ | ۴ |
تَنْفَعُهَا | ۱ |
يَنْفَعُ | ۸ |
مَنَافِعُ | ۷ |
نَفْعِهِمَا | ۱ |
نَفْعاً | ۹ |
يَنْفَعُنَا | ۱ |
فَنَفَعَهَا | ۱ |
يَنْفَعُکَ | ۱ |
يَنْفَعُکُمْ | ۲ |
يَنْفَعَنَا | ۲ |
تَنْفَعُ | ۳ |
يَنْفَعُهُ | ۱ |
نَفْعِهِ | ۱ |
مَنَافِعَ | ۱ |
يَنْفَعُونَکُمْ | ۱ |
يَنْفَعَکُمُ | ۲ |
تَنْفَعَکُمْ | ۱ |
تَنْفَعُهُمْ | ۱ |
فَتَنْفَعَهُ | ۱ |
نَفَعَتِ | ۱ |