بِإِذْن: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِإِذْن | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/بِإِذْن | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۵: خط ۶:
*[[ریشه ب‌ | ب‌]] (۲۶۴۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ب‌| ]]
*[[ریشه ب‌ | ب‌]] (۲۶۴۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ب‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
(بر وزن عِلم) در قرآن مجيد به معنى اجازه ،اِراده، اعلام، اطاعت، و علم بكار رفته، ولى مى‏شود گفت كه ريشه اذن به معنى اطاعت و علم از اُذُن (بر وزن عُنُق) است كه گذشت و ريشه اِذن به معنى اجازه و اراده و اعلام از اِذْن (بروزن عِلم) است. در قاموس هست «اَذِنَ به: عَلِمَ وَ اَذِنَ لَهُ فى الشَّى‏ء: اَباحَهُ لَهُ اَذِنَ اِلَيْهِ وَ لَهُ: اِسْتَمَعَ» بدين طريق مى‏بينيم فعل اذن چون با باء متعدى باشد به معنى علم، و چون با لام باشد به معنى اجازه و گوش دادن و چنان چه با الى باشد فقط به معنى استماع و گوش دادن است. در تمام قرآن كريم فقط در سه محلّ با باء متعدى شده است 1 - «فَأْذَنُوا بِحَرْبِ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِه» كه گذشت 2- [شورى:21] بنابر آنكه از قاموس نقل شد معناى آيه چنين است، يا براى آنها شريكانى هست به آنها دينى آورده‏اند كه خدا نمى‏داند. ولى ارباب تفسير «يَأذَن» را در آيه شريفه به معنى اجازه گرفته و «ام» را در صدر آيه «بل» معنى كرده‏اند و اين بر خلاف متعدى شدن اذن با باء است. 3 - [حج:27] ميان مردم حج را اعلام كن. در ساير جاهاى قرآن كه به معنى اجازه است با لام متعدى شده مثل [توبه:43]. در بعضى از آيات، اذن را اراده و مشيّت معنى كرده‏اند نظير «فى بُيوتٍ اَذِنَ اللّه اَنْ تُرْفَعَ» يعنى: در خانه‏هائى كه خدا اراده فرموده بزرگ و محترم شوند، و نظير [آل عمران:145] براى هيچ كس نيست كه بميرد جز به اراده خدا. اين براى آنست كه اذن با اراده يكى است و اراده در مقام از اذن بدهيم. اذان: به معنى اعلام است [توبه:3]، اذان اسلام را از آن جهت اذان گفته‏اند كه مؤذن با صداى بلند دخول وقت را اعلام مى‏كند، مؤذن يعنى كسى كه به ندا و صداى بلند اعلام ميكند [اعراف:44]، آذَنَ در كريمه [اعراف:123] و امثال آن به معنى اذن دادن است در مفردات گويد:«اَذِنته بكذا و آذَنْتُهُ» به معنى ارباب تفاسير نيز چنين گفته‏اند، شايد مراد از مفاعله در اينجا شدّت باشد يعنى پيش از آنكه من اذن قطعى و صريح بدهم به موسى ايمان آوريد؟! در كريمه [انبیاء:109] و در كريمه [فصّلت:47] آذَنَ را اعلام معنى كرده‏اند يعنى: اگر از دعوت تو سر پيچيدند بگو: به همه به طور مساوى اعلام كردم. و روز قيامت ندايشان مى‏كند: شريكان من كجايند؟ گويند: به تو خبر داديم كه از ما گواهى نيست كه بگويد: تو را شريكى هست. فرق اين دو آيه با آيه «آذَنَ لَكُمْ» آنست كه آن با لام متعدى شده و به معنى اذن دادن است چنانچه از قاموس نقل شد. ولى در اين دو آيه ظاهراً باء مقدر است يعنى «آذنتكم بعذاب اللّه على سواء» و «آذنّاك بانّه ما منّا من شهيد» و سابقاً روشن گرديد كه چون اذن متعدى به باء باشد به معنى علم است. تَأذُّن: به معنى اعلام و اخبار است با قيد كثرت و تكرار (قاموس) بنابراين، معنى كريمه [ابراهيم:7] آنست كه خداى شما مكرر اعلام كرده كه در صورت شكر، نعمت خود را زياد خواهد فرمود. استيذان: يعنى طلب اذن. [احزاب:13] نا گفته نماند: تمام معانى اُذُن (بر وزن عنق) و اِذْن (بر وزن علم) به معنى اجازه دادن و گوش دادن بر مى‏گردد و اين دو معنى جامع تمام معانى است .
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, اللّه:84, إِلاّ:40, مِن:32, مَا:28, عَلَى:22, أَن:22, کَان:20, مَن:20, رَبّهِم:20, فِيهَا:19, رَبّه:16, إِلَى:16, بِآيَة:16, مِنْهُم:16, کُل:15, بَيْن:15, يَأْتِي:15, يَدَيْه:15, الْمَوْتَى:14, فِئَة:14, مَع:14, لِنَفْس:14, أَمْر:14, سَلاَم:14, يَخْرُج:14, الّذِي:14, لا:14, أَلْف:14, لِرَسُول:13, أُحْيِي:13, فَلْيَتَوَکّل:13, الْأَبْرَص:13, أُبْرِئ:13, الْأَکْمَه:13, الصّابِرِين:13, رَبّهَا:13, بِالْخَيْرَات:13, أَلْفَيْن:13, قَلْبِک:13, النّور:13, نَبَاتُه:13, لِيُطَاع:13, أَهْلِهِن:13, فَانْکِحُوهُن:13, طَيْرا:13, حِين:13, يَغْلِبُوا:13, الْکَافِرِين:13, کَثِيرَة:13, فَهَزَمُوهُم:13, خَالِدِين:13, جَنّات:13, تَحِيّتُهُم:13, کِتَابا:13, تَمُوت:13, بِسُلْطَان:13, لِکُل:13, تُؤْمِن:13, بَعْض:13, أَحَد:13, مُصَدّقا:13, الْمُؤْمِنُون:13, الْقَوْم:13, سَابِق:13, فَإِذَا:13, فَيَکُون:13, شَيْئا:13, مُصِيبَة:13, ذٰلِک:13, الرّوح:13, الطّيّب:12, أَجَل:12, لَو:12, يَتَعَلّمُون:12, الّذِين:12, کِتَاب:12, يَجْعَل:12, غَلَبَت:12, نَزّلَه:12, يَعْمَل:12, الْأَنْهَار:12, يَضْرِب:12, أُکُلَهَا:12, رَسُول:12, هُو:12, لِمَا:12, صِرَاط:12, جَاء:12, نَأْتِيَکُم:12, بِضَارّهِم:12, الظّلُمَات:12, أُنَبّئُکُم:12, آتُوهُن:12, قَتَل:12, فِيه:12, مُؤَجّلا:12, يُؤْمِن:12, بَعْضُکُم:12, فَأَنْفُخ:12, فَإِنّه:12, الرّجْس:12, أُجُورَهُن:12, السّمَاء:12, تُؤْتِي:12, بِه:12, أَصَاب:12, لَيْس:12, بِمَا:12, أَ:12, تَحْتِهَا:12, فِي:12, الْعَزِيز:12, يَزِغ:12, مِنْکُم:12, انْصُرْنَا:12, يَمْحُو:12, الْمَلاَئِکَة:12, دَاوُد:12, قَلِيلَة:12, الْبَلَد:12, أَنّهُم:12, خَبُث:12, الْفَضْل:12, أَرْسَلْنَا:11, يَکُن:11, الْحَمِيد:11, جَالُوت:11, تَذَکّرُون:11, لَنَا:11, الْأَمْثَال:11, الْجِن:11, تَأْکُلُون:11, لَم:11, النّاس:11, هِي:11, إِذ:11, شَهْر:11, الْکَبِير:11, لِجِبْرِيل:11, بِالْمَعْرُوف:11, يَضُرّهُم:11, الْمَصِير:11, تَنَزّل:11, بِاللّه:11, بِإِيمَانِکُم:11, مُقْتَصِد:11, بِضَارّين:11, الطّيْر:11, إِن:11, ظَلَمُوا:11, حَتّى:11, أَقْدَامَنَا:11, لِلنّاس:11, عَدُوّا:11, يَهْد:11, لَمّا:11, کَهَيْئَة:11, فَرْعُهَا:11, تَر:11, تَجْرِي:11, يُرِد:11, يَا:11, مُحْصَنَات:11, عَدْن:11, عَن:11, لَعَلّکُم:11, آمَنُوا:11, قُضِي:11, بِئْس:11, لِتُخْرِج:11, أَعْلَم:11, هُم:11, ثَبّت:11, أَمْرِنَا:11, يَدْخُلُونَهَا:11, بِالْحَق:11, الطّين:11, أَيّهَا:11, قَلْبَه:11, لِنَبِي:11, مُؤْمِنِين:11, غَيْر:11, کَم:11, بَلِيغا:11, مَطْلَع:11, أَنْفُسَهُم:11, بَرَزُوا:11, يَشَاء:11, هُدًى:11, الشّاکِرِين:11, کَيْف:11, لَعَلّهُم:11, ثَوَاب:11, آتَاه:11, إِلَيْک:11, لَه:11, لِيَحْزُن:10, الصّالِحَات:10, مِائَتَيْن:10, يَعْقِلُون:10, أَنْزَلْنَاه:10, يَنْفَعُهُم:10, نَکِدا:10, مُسَافِحَات:10, جَاءُوک:10, تَدّخِرُون:10, الدّنْيَا:10, لِنَفْسِه:10, الْقِطْر:10, نُذِقْه:10, يَتَذَکّرُون:10, عَيْن:10, الْمُلْک:10, کَذٰلِک:10, مُلاَقُو:10, عَلَيْک:10, ظَالِم:10, فَاسْتَغْفَرُوا:10, زَوْجِه:10, عِبَادِه:10, الشّيْطَان:10, بُشْرَى:10, عَمِلُوا:10, لَکُم:10, نُؤْتِه:10, قُل:10, ذُرّيّة:10, خَسِر:10, الْمُؤْمِنَات:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::بِإِذْن]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۲۱

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(بر وزن عِلم) در قرآن مجيد به معنى اجازه ،اِراده، اعلام، اطاعت، و علم بكار رفته، ولى مى‏شود گفت كه ريشه اذن به معنى اطاعت و علم از اُذُن (بر وزن عُنُق) است كه گذشت و ريشه اِذن به معنى اجازه و اراده و اعلام از اِذْن (بروزن عِلم) است. در قاموس هست «اَذِنَ به: عَلِمَ وَ اَذِنَ لَهُ فى الشَّى‏ء: اَباحَهُ لَهُ اَذِنَ اِلَيْهِ وَ لَهُ: اِسْتَمَعَ» بدين طريق مى‏بينيم فعل اذن چون با باء متعدى باشد به معنى علم، و چون با لام باشد به معنى اجازه و گوش دادن و چنان چه با الى باشد فقط به معنى استماع و گوش دادن است. در تمام قرآن كريم فقط در سه محلّ با باء متعدى شده است 1 - «فَأْذَنُوا بِحَرْبِ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِه» كه گذشت 2- [شورى:21] بنابر آنكه از قاموس نقل شد معناى آيه چنين است، يا براى آنها شريكانى هست به آنها دينى آورده‏اند كه خدا نمى‏داند. ولى ارباب تفسير «يَأذَن» را در آيه شريفه به معنى اجازه گرفته و «ام» را در صدر آيه «بل» معنى كرده‏اند و اين بر خلاف متعدى شدن اذن با باء است. 3 - [حج:27] ميان مردم حج را اعلام كن. در ساير جاهاى قرآن كه به معنى اجازه است با لام متعدى شده مثل [توبه:43]. در بعضى از آيات، اذن را اراده و مشيّت معنى كرده‏اند نظير «فى بُيوتٍ اَذِنَ اللّه اَنْ تُرْفَعَ» يعنى: در خانه‏هائى كه خدا اراده فرموده بزرگ و محترم شوند، و نظير [آل عمران:145] براى هيچ كس نيست كه بميرد جز به اراده خدا. اين براى آنست كه اذن با اراده يكى است و اراده در مقام از اذن بدهيم. اذان: به معنى اعلام است [توبه:3]، اذان اسلام را از آن جهت اذان گفته‏اند كه مؤذن با صداى بلند دخول وقت را اعلام مى‏كند، مؤذن يعنى كسى كه به ندا و صداى بلند اعلام ميكند [اعراف:44]، آذَنَ در كريمه [اعراف:123] و امثال آن به معنى اذن دادن است در مفردات گويد:«اَذِنته بكذا و آذَنْتُهُ» به معنى ارباب تفاسير نيز چنين گفته‏اند، شايد مراد از مفاعله در اينجا شدّت باشد يعنى پيش از آنكه من اذن قطعى و صريح بدهم به موسى ايمان آوريد؟! در كريمه [انبیاء:109] و در كريمه [فصّلت:47] آذَنَ را اعلام معنى كرده‏اند يعنى: اگر از دعوت تو سر پيچيدند بگو: به همه به طور مساوى اعلام كردم. و روز قيامت ندايشان مى‏كند: شريكان من كجايند؟ گويند: به تو خبر داديم كه از ما گواهى نيست كه بگويد: تو را شريكى هست. فرق اين دو آيه با آيه «آذَنَ لَكُمْ» آنست كه آن با لام متعدى شده و به معنى اذن دادن است چنانچه از قاموس نقل شد. ولى در اين دو آيه ظاهراً باء مقدر است يعنى «آذنتكم بعذاب اللّه على سواء» و «آذنّاك بانّه ما منّا من شهيد» و سابقاً روشن گرديد كه چون اذن متعدى به باء باشد به معنى علم است. تَأذُّن: به معنى اعلام و اخبار است با قيد كثرت و تكرار (قاموس) بنابراين، معنى كريمه [ابراهيم:7] آنست كه خداى شما مكرر اعلام كرده كه در صورت شكر، نعمت خود را زياد خواهد فرمود. استيذان: يعنى طلب اذن. [احزاب:13] نا گفته نماند: تمام معانى اُذُن (بر وزن عنق) و اِذْن (بر وزن علم) به معنى اجازه دادن و گوش دادن بر مى‏گردد و اين دو معنى جامع تمام معانى است .


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...