ریشه ذبح: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Move page script صفحهٔ ریشه ذبح‌ را به ریشه ذبح منتقل کرد)
 
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::ذبح‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}


=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
سر بريدن. راغب مى‏گويد: اصل ذبح پاره كردن گلوى حيوانات است و به معنى مذبوح نيز آمده است. ناگفته نماند اگر اصل آن درباره حيوانات باشد در غير آن بطور مجاز وتشبيه بكار رفته است. [بقره:67]، [صافات:107] مراد از ذبح مذبوح و قربانى است و توضيح اين آيه در «ابراهيم» فصل قربانى گذشت. [مائده:3] توضيح آن در «نصب» انشااللَّه خواهد آمد. [بقره:49] يعنى پسران شما را به طور مدام سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، راغب مى‏گويد مراد از تذبيح تكثير است يعنى يكى را پس از ديگرى ذبح مى‏كردند. اين سخن حّق است زيرا تكثير يكى از معانى باب تفعيل است در اقراب المودار آمده «ذبّح القوم: بالغ فى ذبحهم».
سر بريدن. راغب مى‏گويد: اصل ذبح پاره كردن گلوى حيوانات است و به معنى مذبوح نيز آمده است. ناگفته نماند اگر اصل آن درباره حيوانات باشد در غير آن بطور مجاز وتشبيه بكار رفته است. [بقره:67]، [صافات:107] مراد از ذبح مذبوح و قربانى است و توضيح اين آيه در «ابراهيم» فصل قربانى گذشت. [مائده:3] توضيح آن در «نصب» انشااللَّه خواهد آمد. [بقره:49] يعنى پسران شما را به طور مدام سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، راغب مى‏گويد مراد از تذبيح تكثير است يعنى يكى را پس از ديگرى ذبح مى‏كردند. اين سخن حّق است زيرا تكثير يكى از معانى باب تفعيل است در اقراب المودار آمده «ذبّح القوم: بالغ فى ذبحهم».
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
کم:100, ه:69, ما:67, عذب:60, بنو:60, ب:50, هم:49, فى:49, ل:49, حيى:47, انن:41, قول:41, ى:39, ف:39, على:39, سوء:38, ان:38, نن:38, نسو:38, ها:36, او:36, من:36, سوم:30, بلو:27, فرعون:27, حقق:25, ک:25, رئى:25, بقر:25, اهل:25, ترک:25, ذلکم:25, عظم:25, شدد:23, نصب:23, ذکو:23, اول:23, نوم:21, نظر:21, امر:21, جىء:21, ا:21, طوف:21, فدى:21, بين:21, ضعف:19, قسم:19, اخذ:19, اين:19, الا:19, کود:19, وله:19, اتى:17, هو:17, سلم:17, اخر:17, ذا:17, شيع:17, اذ:17, اون:17, فعل:17, سبع:17, نا:17, اله:17, الله:17, هزء:16, قتل:16, اکل:16, زلم:16, غيب:14, نفس:14, هذا:14, عوذ:12, فسق:12, نطح:12, نجو:12, کون:12, جعل:12, يا:12, يوم:10, ابو:10, وشى:10, ارض:10, ردى:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۱

تکرار در قرآن: ۹(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

سر بريدن. راغب مى‏گويد: اصل ذبح پاره كردن گلوى حيوانات است و به معنى مذبوح نيز آمده است. ناگفته نماند اگر اصل آن درباره حيوانات باشد در غير آن بطور مجاز وتشبيه بكار رفته است. [بقره:67]، [صافات:107] مراد از ذبح مذبوح و قربانى است و توضيح اين آيه در «ابراهيم» فصل قربانى گذشت. [مائده:3] توضيح آن در «نصب» انشااللَّه خواهد آمد. [بقره:49] يعنى پسران شما را به طور مدام سر مى‏بريدند و زنانتان را زنده مى‏گذاشتند، راغب مى‏گويد مراد از تذبيح تكثير است يعنى يكى را پس از ديگرى ذبح مى‏كردند. اين سخن حّق است زيرا تكثير يكى از معانى باب تفعيل است در اقراب المودار آمده «ذبّح القوم: بالغ فى ذبحهم».

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
يُذَبِّحُونَ‌ ۲
تَذْبَحُوا ۱
فَذَبَحُوهَا ۱
ذُبِحَ‌ ۱
لَأَذْبَحَنَّهُ‌ ۱
يُذَبِّحُ‌ ۱
أَذْبَحُکَ‌ ۱
بِذِبْحٍ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط