ریشه ذوق: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ ریشه ذوق‌ را به ریشه ذوق منتقل کرد)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۴: خط ۴:


__TOC__
__TOC__
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::ذوق‌]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
=== قاموس قرآن ===
چشيدن. [طلاق:9] يعنى سنگينى و نتيجه كار خود را چشيد. بيشتر استعمال آن در قرآن درباره عذاب است و گاهى در رحمت نيز به كار رفته مثل [فصّلت:50]. * [نحل:112]. درباره اضافه لباس به جوع و خوف در الميزان مى‏گويد آن دلالت بر احاطه و شمول دارد يعنى گرسنگى و ترس به همه آنها رسيد و احاطه كرد چنان كه لباس بدن را احاطه مى‏كند. راغب مى‏گويد: استعمال آن در قليل است زيرا كه به كثير، خوردن اطلاق مى‏شود نه چشيدن در قرآن درباره عذاب آمده در عرف هر چند در قليل معروف است ولى صلاحيت دارد كه از آن كثرت نيز اراده شود. و نيز آمده [آل عمران:185]، انبياء:35، عنكبوت:57.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
عذب:100, ف:99, ل:97, هم:96, ه:86, من:83, ب:80, ما:67, کم:60, ها:51, کون:48, نا:46, قول:40, فى:40, انن:39, ان:36, الذين:33, کفر:31, اذا:29, رحم:28, انس:28, موت:26, ظلم:26, الله:26, نور:25, ثم:25, اله:25, ى:24, کلل:24, لا:24, يوم:24, وله:24, امر:23, الا:22, ک:22, نفس:22, عمل:21, کذب:21, وبل:21, نن:21, بعد:20, قبل:20, على:20, ذلک:20, حرق:19, ربب:19, هذا:19, الى:18, ذا:18, شدد:18, مسس:18, خلد:18, امن:18, بعض:17, حقق:17, الذى:17, وجه:17, رسل:17, فتن:17, بئس:17, عند:17, شىء:17, ضرر:17, نذر:17, قد:16, حمم:16, کسب:16, خزى:16, دنو:16, الم:16, لما:16, سوء:16, نعم:15, نظر:15, کتب:15, عن:15, قدم:15, قوم:15, نسى:15, هما:15, غير:15, او:15, يئس:14, جزى:14, يدى:14, ذکر:14, جىء:14, رجع:14, عقب:14, روح:14, فرح:14, هل:14, لعل:14, بل:14, کنز:14, غوى:14, بلى:14, ضعف:14, حيى:14, عبد:14, لبس:14, رجل:13, عود:13, جلد:13, صبح:13, جمع:13, غلب:13, نکر:13, شعر:13, يا:13, قرر:13, شرر:13, شرک:13, ام:13, قلل:13, سعر:13, بشر:13, حقب:13, صوم:13, شيع:13, بدو:13, نحس:13, صدى:13, حتى:13, ذلکم:13, قرب:13, فضل:13, تحت:13, شجر:13, مکو:12, بلو:12, فکه:12, جنن:12, عين:12, ثبت:12, هزء:12, بکر:12, نبء:12, سقر:12, نصر:12, غسق:12, حصى:12, فوق:12, کبر:12, دبر:12, قنط:12, حيث:12, عزز:12, بين:12, لحد:12, ايى:12, غرر:12, انت:12, التى:12, مهد:12, صدق:12, مع:12, عدل:12, برد:12, لن:12, اتى:12, خزن:12, صرصر:12, بلغ:12, دين:12, جهنم:12, ذوق:12, رئس:12, طمس:12, قرآن:12, غمم:12, بيت:12, زبر:12, صدد:12, زيد:12, ا:12, وفى:12, لبث:12, اذ:12, اوب:12, صرف:12, عدد:11, بدل:11, سبل:11, لقى:11, سکن:11, نزع:11, اجر:11, شرب:11, نبو:11, اخر:11, دخل:11, رکن:11, ضرب:11, دعو:11, عفو:11, صوب:11, نوب:11, بوء:11, حسب:11, عجل:11, لغو:11, کرم:11, صبب:11, مثل:11, اول:11, ملک:11, قرء:11, شهر:11, طعم:11, غلظ:11, خسر:11, صبر:11, زلل:11, بحر:11, يسر:11, ائى:11, کيف:11, خلق:11, سحب:11, اوى:11, فرق:11, رود:11, خير:11, کود:11, أما:11, شکک:11, زيغ:11, خرج:11, جرى:11, ملء:11, ضيف:11, دلل:11, نصح:11, طفق:11, تلو:11, قتل:11, عقل:11, برر:11, کلم:11, ابراهيم:11, صلو:11, جوع:11, شکل:11, صلى:11, دون:11, نفع:11, لئک:11, لم:10, طوع:10, وقى:10, سود:10, نضج:10, خوف:10, الک:10, علم:10, فلک:10, خصف:10, کعبة:10, متع:10, حفظ:10, فسد:10, وجد:10, حکم:10
</qcloud>
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==
{|class="wikitable sortable"
{|class="wikitable sortable"
خط ۴۹: خط ۸۰:
|لِيُذِيقَکُمْ‌ || ۱  
|لِيُذِيقَکُمْ‌ || ۱  
|-
|-
|لَنُذِيقَنَّهُمْ‌ || ۲  
|لَنُذِيقَنَّهُمْ‌ || ۲  
|-
|-
|لَذَائِقُونَ‌ || ۱  
|لَذَائِقُونَ‌ || ۱  

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۰

تکرار در قرآن: ۶۳(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

چشيدن. [طلاق:9] يعنى سنگينى و نتيجه كار خود را چشيد. بيشتر استعمال آن در قرآن درباره عذاب است و گاهى در رحمت نيز به كار رفته مثل [فصّلت:50]. * [نحل:112]. درباره اضافه لباس به جوع و خوف در الميزان مى‏گويد آن دلالت بر احاطه و شمول دارد يعنى گرسنگى و ترس به همه آنها رسيد و احاطه كرد چنان كه لباس بدن را احاطه مى‏كند. راغب مى‏گويد: استعمال آن در قليل است زيرا كه به كثير، خوردن اطلاق مى‏شود نه چشيدن در قرآن درباره عذاب آمده در عرف هر چند در قليل معروف است ولى صلاحيت دارد كه از آن كثرت نيز اراده شود. و نيز آمده [آل عمران:185]، انبياء:35، عنكبوت:57.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
فَذُوقُوا ۱۱
ذُوقُوا ۱۱
ذَائِقَةُ ۳
لِيَذُوقُوا ۱
لِيَذُوقَ‌ ۱
يُذِيقَ‌ ۱
ذَاقُوا ۲
ذَاقَا ۱
فَذُوقُوهُ‌ ۱
أَذَقْنَا ۴
نُذِيقُهُمُ‌ ۱
أَذَقْنَاهُ‌ ۲
تَذُوقُوا ۱
فَأَذَاقَهَا ۱
لَأَذَقْنَاکَ‌ ۱
نُذِيقُهُ‌ ۱
نُذِقْهُ‌ ۳
أَذَاقَهُمْ‌ ۱
لِيُذِيقَهُمْ‌ ۱
لِيُذِيقَکُمْ‌ ۱
لَنُذِيقَنَّهُمْ‌ ۲
لَذَائِقُونَ‌ ۱
لَذَائِقُو ۱
يَذُوقُوا ۱
فَلْيَذُوقُوهُ‌ ۱
فَأَذَاقَهُمُ‌ ۱
لِنُذِيقَهُمْ‌ ۱
فَلَنُذِيقَنَ‌ ۱
ذُقْ‌ ۱
يَذُوقُونَ‌ ۲
فَذَاقُوا ۱
فَذَاقَتْ‌ ۱

ریشه‌های مرتبط