الأنعام ٣٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن جزییات آیه)
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::کُذّبَت|کُذِّبَتْ‌]] [[کلمه غیر ربط::کُذّبَت| ]] [[شامل این ریشه::کذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کذب‌| ]][[شامل این کلمه::رُسُل|رُسُلٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::رُسُل| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْلِک|قَبْلِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَبْلِک| ]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قبل‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::فَصَبَرُوا|فَصَبَرُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَصَبَرُوا| ]] [[شامل این ریشه::صبر| ]][[ریشه غیر ربط::صبر| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کُذّبُوا|کُذِّبُوا]] [[کلمه غیر ربط::کُذّبُوا| ]] [[شامل این ریشه::کذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کذب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أُوذُوا|أُوذُوا]] [[کلمه غیر ربط::أُوذُوا| ]] [[شامل این ریشه::اذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذى‌| ]][[شامل این کلمه::حَتّى|حَتَّى‌]] [[شامل این ریشه::حتى‌| ]][[شامل این کلمه::أَتَاهُم|أَتَاهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَتَاهُم| ]] [[شامل این ریشه::اتى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اتى‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::نَصْرُنَا|نَصْرُنَا]] [[کلمه غیر ربط::نَصْرُنَا| ]] [[شامل این ریشه::نصر| ]][[ریشه غیر ربط::نصر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::مُبَدّل|مُبَدِّلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::مُبَدّل| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این کلمه::لِکَلِمَات|لِکَلِمَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِکَلِمَات| ]] [[شامل این ریشه::کلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کلم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::جَاءَک|جَاءَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَاءَک| ]] [[شامل این ریشه::جى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::جى‌ء| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::نَبَإ|نَبَإِ]] [[کلمه غیر ربط::نَبَإ| ]] [[شامل این ریشه::نب‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::نب‌ء| ]][[شامل این کلمه::الْمُرْسَلِين|الْمُرْسَلِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُرْسَلِين| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::کُذّبَت|کُذِّبَتْ‌]] [[کلمه غیر ربط::کُذّبَت| ]] [[شامل این ریشه::کذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کذب‌| ]][[شامل این کلمه::رُسُل|رُسُلٌ‌]] [[کلمه غیر ربط::رُسُل| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::قَبْلِک|قَبْلِکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَبْلِک| ]] [[شامل این ریشه::قبل‌| ]][[ریشه غیر ربط::قبل‌| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::فَصَبَرُوا|فَصَبَرُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَصَبَرُوا| ]] [[شامل این ریشه::صبر| ]][[ریشه غیر ربط::صبر| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::کُذّبُوا|کُذِّبُوا]] [[کلمه غیر ربط::کُذّبُوا| ]] [[شامل این ریشه::کذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::کذب‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::أُوذُوا|أُوذُوا]] [[کلمه غیر ربط::أُوذُوا| ]] [[شامل این ریشه::اذى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اذى‌| ]][[شامل این کلمه::حَتّى|حَتَّى‌]] [[شامل این ریشه::حتى‌| ]][[شامل این کلمه::أَتَاهُم|أَتَاهُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَتَاهُم| ]] [[شامل این ریشه::اتى‌| ]][[ریشه غیر ربط::اتى‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::نَصْرُنَا|نَصْرُنَا]] [[کلمه غیر ربط::نَصْرُنَا| ]] [[شامل این ریشه::نصر| ]][[ریشه غیر ربط::نصر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::مُبَدّل|مُبَدِّلَ‌]] [[کلمه غیر ربط::مُبَدّل| ]] [[شامل این ریشه::بدل‌| ]][[ریشه غیر ربط::بدل‌| ]][[شامل این کلمه::لِکَلِمَات|لِکَلِمَاتِ‌]] [[کلمه غیر ربط::لِکَلِمَات| ]] [[شامل این ریشه::کلم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کلم‌| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[ریشه غیر ربط::ل‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لَقَد|لَقَدْ]] [[شامل این ریشه::قد| ]][[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این کلمه::جَاءَک|جَاءَکَ‌]] [[کلمه غیر ربط::جَاءَک| ]] [[شامل این ریشه::جى‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::جى‌ء| ]][[شامل این ریشه::ک‌| ]][[ریشه غیر ربط::ک‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::نَبَإ|نَبَإِ]] [[کلمه غیر ربط::نَبَإ| ]] [[شامل این ریشه::نب‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::نب‌ء| ]][[شامل این کلمه::الْمُرْسَلِين|الْمُرْسَلِينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْمُرْسَلِين| ]] [[شامل این ریشه::رسل‌| ]][[ریشه غیر ربط::رسل‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ‌ رُسُلٌ‌ مِنْ‌ قَبْلِکَ‌ فَصَبَرُوا عَلَى‌ مَا کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى‌ أَتَاهُمْ‌ نَصْرُنَا وَ لاَ مُبَدِّلَ‌ لِکَلِمَاتِ‌ اللَّهِ‌ وَ لَقَدْ جَاءَکَ‌ مِنْ‌ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=و بی‌گمان پیش از تو نیز پیامبرانی بسی تکذیب شدند، پس بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند، تا یاری ما به آنان در رسید. و برای کلمات خدا هیچ تبدیل‌کننده‌ای نیست و همانا برخی از اخبار مهم پیامبران به‌راستی به تو رسیده است.
|-|صادقی تهرانی=و بی‌گمان پیش از تو نیز پیامبرانی بسی تکذیب شدند، پس بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند، تا یاری ما به آنان در رسید. و برای کلمات خدا هیچ تبدیل‌کننده‌ای نیست و همانا برخی از اخبار مهم پیامبران به‌راستی به تو رسیده است.
|-|معزی=و همانا تکذیب شدند پیمبرانی پیش از تو پس شکیبا شدند بر آنچه تکذیب شدند و آزار کشیدند تا رسیدشان یاری ما و نیست برگرداننده برای سخنان خدا و همانا رسیده است تو را از داستان پیمبران‌
|-|معزی=و همانا تکذیب شدند پیمبرانی پیش از تو پس شکیبا شدند بر آنچه تکذیب شدند و آزار کشیدند تا رسیدشان یاری ما و نیست برگرداننده برای سخنان خدا و همانا رسیده است تو را از داستان پیمبران‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Other messengers before you were rejected, but they endured rejection and persecution until Our help came to them. There can be no change to Allah’s words. News of the Messengers has already reached you.</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = الأنعام ٣٣ | بعدی = الأنعام ٣٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::26|٢٦]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/006034.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/006034.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره الأنعام | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = الأنعام ٣٣ | بعدی = الأنعام ٣٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::26|٢٦]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«أُوذُوا»: اذیّت شده‌اند. «مبدّل»: تغییردهنده. دگرگون کننده. در اینجا مراد تغییر دهنده وعده پیروزی خدا به پیغمبران است (نگا: غافر / ). «کلماتِ»: سخنان. احکام و شرائع. سُنَن. «نَبَأ»: خبر. مراد قصص و سرگذشت است.
«أُوذُوا»: اذیّت شده‌اند. «مبدّل»: تغییردهنده. دگرگون کننده. در اینجا مراد تغییر دهنده وعده پیروزی خدا به پیغمبران است (نگا: غافر / ). «کلماتِ»: سخنان. احکام و شرائع. سُنَن. «نَبَأ»: خبر. مراد قصص و سرگذشت است.
خط ۳۲: خط ۴۰:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link36 | آيات ۳۶ - ۳۳، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link36 | آيات ۳۶ - ۳۳، سوره انعام]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link37 | معناى جمله : (( فانهم لا يكذبونك و لكن الظالمين باياتنا يجحدون )) .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link37 | معناى جمله : (( فانهم لا يكذبونك و لكن الظالمين باياتنا يجحدون )) .]]
خط ۳۹: خط ۴۸:
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link41 | توصيف مؤ منين به وصف حيات و شنوايى و توصيف مشركين و معرضين به وصف مردگى ،كرى و كورى .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۷#link41 | توصيف مؤ منين به وصف حيات و شنوايى و توصيف مشركين و معرضين به وصف مردگى ،كرى و كورى .]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۷#link137 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۳۷#link137 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ «34»
و همانا پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ليكن در برابر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند، تا يارى ما به آنان رسيد. (تو نيز چنين باش زيرا) براى كلمات (و سنّت‌هاى) خداوند، تغيير دهنده‌اى نيست. قطعاً از اخبار پيامبران براى تو آمده است (و با تاريخ آنان آشنا هستى).
===نکته ها===
«كلمات»، به معناى سنّت‌هاى الهى است: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ» «1»
تاريخ، سرچشمه ومنبعى پذيرفته شده براى شناخت حوادث است. از صبر انبياى پيشين و نابودى اقوامى چون قوم هود وصالح ولوط و ... كه تكذيب كردند، بايد عبرت گرفت، سنّت و برنامه الهى، فرستادن رسولان وآزادى مردم در انتخاب است. كافران را به كيفر مى‌رساند و رسولان را در راه دعوت، امداد مى‌كند.
در آيات متعدّدى خداوند يارى و پيروزى رهبران و مؤمنان صابر را بر خود لازم دانسته است از جمله:
* «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي» «2»
* «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» «3»
* «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا» «4»
* «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» «5»
----
«1». صافّات، 171- 173.
«2». مجادله، 21.
«3». روم، 47.
«4». غافر، 51.
«5». حج، 40.
جلد 2 - صفحه 445
===پیام ها===
1- راه حقّ، هيچگاه هموار نبوده و تحققّ آرمان انبيا همراه با تحمّل مشكلات بوده است. «فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا»
2- يكى از بهترين اهرم‌هاى مقاومت در برابر شدايد، بيان امدادهاى الهى است.
فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا
3- رهبران، انتظار اطاعت همه را نداشته باشند. «كُذِّبُوا»
4- شرط اصلى پيروزى، صبر است. فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا (خداوند به صابران، نويد پيروزى مى‌دهد)
5- دشمنان از هيچ تلاشى عليه حق، كوتاهى نمى‌كنند، خواه تكذيب باشد و خواه آزار. «كُذِّبُوا، أُوذُوا»
6- صبر مستمر، زمينه‌ساز نزول نصرت و رحمت الهى است. فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا
7- حقّ، پيروز است. «أَتاهُمْ نَصْرُنا»
8- سنّت‌هاى الهى تغيير ناپذير است و خداوند خلف وعده نمى‌كند. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ»
9- هر كس بايد نمونه‌هاى مشابه خود را در تاريخ بشناسد. خداوند خطاب به پيامبر مى‌فرمايد: «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ»
10- از زحمات و رنج‌هاى پيشينيان بايد ياد و قدردانى كرد. «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 446
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ (34)
----
«1» مجمع البيان ج 2 ص 294.
«2» مجمع البيان ج 2 ص 294.
تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 257
بعد از آن در تسليه آن حضرت فرمايد:
وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ‌: و هر آينه بتحقيق تكذيب كردند پيغمبران پيش از تو را فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا: پس صبر نمودند انبيا بر آنچه تكذيب كردند و بر آنچه اذيت و آزار به ايشان رسانيدند حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا: تا وقتى كه آمد بديشان نصرت ما. اين اشاره است به وعده نصر، مر صابران را، يعنى تو نيز مانند انبياى سلف بر ايذاء قوم خود صبر كن تا به زمانى كه مقرر شده نزد ما كه تو را بر ايشان نصرت دهيم، چنانچه رسل سابقه را نصرت داديم بر امم مكذبه در زمان نصرت آنها وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ‌: و نيست تبدل و تغير دهنده مر وعده‌هاى الهى را كه آيات كريمه مخبر آنست، پس وعده نصرت اهل ايمان بر مشركان هر آينه واقع شدنى است و لا محاله محقق گردد و تخلف نيابد. وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌: و هر آينه بتحقيق آمد تو را خبر پيغمبران كه امم آنها چه آزارها بديشان رسانيدند و صبر نمودند تا بر آنها غالب شدند. پس تو نيز اقتدا نموده صبر كن و دل خوشدار تا كار تو چنانكه دلخواه تو باشد مقرّر، و تو را بر اعدا مظفر و منصور سازيم، و بر جميع كفار غالب گردانيم. در اسرائيليات- خداوند تعالى به عيسى عليه السّلام فرمايد: يا عيسى اذا اصبر عبدى فى جنبى كان ثواب عمله علىّ و كنت عنده حين يدعونى و كفى بي منتقما ممّن عصانى اين يهرب منّى الظّالمون. «1» اى عيسى، وقتى صبر كند بنده من، در جنب طاعت من مى‌باشد ثواب عمل او بر من. و باشد اجابت من نزد دعاى او هر گاه بخواند مرا.
و كافى است به من منتقم براى كسى كه عصيان و نافرمانى كند مرا، كجا فرار كنند از من ظالمين.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ (34)
ترجمه‌
و هر آينه بتحقيق تكذيب كرده شدند پيغمبرانى پيش از تو پس صبر نمودند بر آنچه تكذيب كرده شدند و اذيّت كرده شدند تا آمد ايشانرا يارى ما و نيست بدل كننده مر كلمات خدا را و هر آينه بتحقيق آمد تو را از خبر فرستاده شدگان.
تفسير
تسليت ديگرى است از خاطر مبارك پيغمبر اكرم بتذّكر احوال انبياء سلف و صدمات و آزارهائيكه از قوم خودشان ديدند و صبر نمودند با آنكه برتبه كمال آنحضرت نميرسيدند و بشارت است بفتح و غلبه بر كفار چنانچه براى آنها بود و مراد از عدم تبديل كلمات تاكيد عدم تخلف از مواعيد الهيّه است چنانچه فرموده لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون و مراد از كلمه وعده است و بيان آن اخيرا احاله بقصص قرآنيّه‌
----
جلد 2 صفحه 315
شده است ..
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ لَقَد كُذِّبَت‌ رُسُل‌ٌ مِن‌ قَبلِك‌َ فَصَبَرُوا عَلي‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتّي‌ أَتاهُم‌ نَصرُنا وَ لا مُبَدِّل‌َ لِكَلِمات‌ِ اللّه‌ِ وَ لَقَد جاءَك‌َ مِن‌ نَبَإِ المُرسَلِين‌َ (34)
و هراينه‌ بتحقيق‌ تكذيب‌ شدند رسولاني‌ ‌از‌ قبل‌ ‌از‌ ‌شما‌ ‌پس‌ صبر نمودند ‌آن‌ رسولان‌
جلد 7 - صفحه 54
‌بر‌ آنچه‌ ‌که‌ تكذيب‌ شدند و اذيت‌ ديدند ‌تا‌ زماني‌ ‌که‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌آنها‌ شد و نيست‌ تغيير و تبديلي‌ ‌از‌ ‌براي‌ كلمات‌ خداوند و هرآينه‌ بتحقيق‌ آمد تو ‌را‌ ‌از‌ خبر فرستادگان‌.
وَ لَقَد كُذِّبَت‌ رُسُل‌ٌ مِن‌ قَبلِك‌َ ‌اينکه‌ وجه‌ دوم‌ ‌است‌ و شاهد ‌بر‌ دعوي‌ ‌ما ‌است‌ ‌که‌ اشاره‌ شد ‌که‌ همين‌ نحو ‌که‌ تو ‌را‌ تكذيب‌ كردند انبياء قبل‌ ‌را‌ ‌هم‌ تكذيب‌ نمودند مثل‌ نوح‌، هود، صالح‌، لوط، شعيب‌، موسي‌ و ‌غير‌ ‌آنها‌ و همين‌ نحو ‌که‌ ‌آنها‌ فَصَبَرُوا عَلي‌ ما كُذِّبُوا تو ‌هم‌ بايد صبر كني‌ وَ أُوذُوا همين‌ نحو ‌که‌ ‌آنها‌ ‌بر‌ اذيتهاي‌ قوم‌ صبر نمودند تو ‌هم‌ بايد ‌بر‌ اذيت‌ اينها صبر كني‌ حَتّي‌ أَتاهُم‌ نَصرُنا ‌تا‌ زماني‌ ‌که‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌آنها‌ شد تو ‌را‌ ‌هم‌ خواهيم‌ نصرت‌ نمائيم‌ و چنانچه‌ قوم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌که‌ تكذيب‌ مينمودند و اذيت‌ ميكردند هلاك‌ كرديم‌ مكذبين‌ و موذين‌ تو ‌را‌ ‌هم‌ هلاك‌ خواهيم‌ كرد وَ لا مُبَدِّل‌َ لِكَلِمات‌ِ اللّه‌ِ برنامه‌هاي‌ الهي‌ تغييرپذير نيست‌ وعده‌هاي‌ ‌او‌ تخلف‌ پيدا نميكند البته‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌شما‌ ‌هم‌ ميشود و شرّ ‌آنها‌ ‌هم‌ ‌از‌ سر ‌شما‌ رفع‌ خواهد شد و ‌آنها‌ بعقوبت‌ اعمال‌ زشت‌ ‌خود‌ ‌از‌ تكذيب‌ و اذيتها ‌که‌ ‌بر‌ تو روا داشتند خواهند گرفتار شد ‌هم‌ ‌در‌ دنيا و ‌هم‌ ‌در‌ آخرت‌ و قيامت‌.
صبر تلخ‌ آمد و ليكن‌ عاقبت‌ ||  ميوه‌ شيرين‌ دهد پر منفعت‌
الصبر مفتاح‌ الفرج‌
وَ لَقَد جاءَك‌َ مِن‌ نَبَإِ المُرسَلِين‌َ ‌در‌ بسياري‌ ‌از‌ آيات‌ بتو رسيد ‌که‌ قوم‌ نوح‌ گرفتار غرق‌ و قوم‌ هود گرفتار باد و قوم‌ صالح‌ گرفتار صاعقه‌ و قوم‌ لوط گرفتار خسف‌ و حجاره‌ و قوم‌ شعيب‌ گرفتار صيحه‌ و قوم‌ موسي‌ گرفتار رود نيل‌ و هكذا.
تنبيه‌‌-‌ بسياري‌ ‌از‌ امور ‌است‌ چه‌ امر دين‌ و چه‌ امر دنيا و چه‌ ‌از‌ امور باطنيه‌ و چه‌ ‌از‌ امور ظاهريه‌ ‌که‌ بدون‌ صبر تحقق‌پذير نيست‌ مثل‌ اطاعت‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ مشاق‌
جلد 7 - صفحه 55
عبادت‌ نباشد و تقوي‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ ترك‌ محرمات‌ نباشد و ورع‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ اجتناب‌ ‌از‌ ‌غير‌ مشروعه‌ و زهد ‌تا‌ صبر ‌بر‌ ترك‌ زخارف‌ دنيوي‌ نباشد و شجاعت‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ مقاومت‌ ‌در‌ مقابل‌ دشمن‌ نباشد و هدايت‌ و حلم‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ گفتار جهال‌ نباشد و تجارت‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ زحمت‌ معامله‌ نباشد و صنعت‌ ‌تا‌ صبر ‌بر‌ مشاق‌ كسب‌ نباشد و هكذا لذا ‌از‌ امير المؤمنين‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌است‌ ‌که‌ فرمودند
(عليكم‌ بالصبر فان‌ّ الصبر ‌من‌ الايمان‌ كالرأس‌ ‌من‌ الجسد و ‌لا‌ خير ‌في‌ جسد ‌لا‌ رأس‌ معه‌ و ‌لا‌ ‌في‌ ايمان‌ ‌لا‌ صبر معه‌)
نهج‌ البلاغه‌، و خداوند امر فرمود نبي‌ّ ‌خود‌ ‌را‌ فَاصبِر كَما صَبَرَ أُولُوا العَزم‌ِ مِن‌َ الرُّسُل‌ِ احقاف‌ ‌آيه‌ 54، و فرمود فَاصبِر صَبراً جَمِيلًا معارج‌ ‌آيه‌ 5، و ‌غير‌ اينها ‌از‌ آيات‌ و اخبار ‌در‌ اهميت‌ صبر و فوائد و مثوبات‌ ‌آن‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۱۳: خط ۲۷۶:
[[رده:بشارت به امداد]][[رده:نقش امداد غیبى]][[رده:اذیت به انبیا]][[رده:اطاعت از انبیا]][[رده:الگوگیرى از انبیا]][[رده:امداد به انبیا]][[رده:انبیا در تاریخ]][[رده:پشتوانه انبیا]][[رده:پیروزى انبیا]][[رده:تاریخ انبیا]][[رده:تکذیب انبیا]][[رده:زمینه تحقق اهداف انبیا]][[رده:صبر انبیا]][[رده:عوامل پیرزى انبیا]][[رده:مبارزه با انبیا]][[رده:مقامات انبیا]][[رده:شکست باطل]][[رده:زمینه پیروزى]][[رده:تکرار تاریخ]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:فواید تاریخ]][[رده:قانونمندى تاریخ]][[رده:شکست حق ستیزى]][[رده:بشارت خدا]][[رده:تشویقهاى خدا]][[رده:حاکمیت سنتهاى خدا]][[رده:حتمیت سنتهاى خدا]][[رده:حتمیت وعده‌هاى خدا]][[رده:سنتهاى خدا]][[رده:نقش امدادهاى خدا]][[رده:فلسفه ذکر تاریخ]][[رده:آثار تحمل سختى]][[رده:منابع شناخت]][[رده:آثار صبر]][[رده:تشویق به صبر]][[رده:عوامل عبرت]][[رده:فلسفه قصه‌هاى قرآن]][[رده:تبدیل کلمات الله]][[رده:امداد به مؤمنان]][[رده:بشارت به مؤمنان]][[رده:تشویق مؤمنان]][[رده:امداد به محمد]][[رده:تشویق محمد]][[رده:تکذیب محمد]][[رده:دلدارى به محمد]]
[[رده:بشارت به امداد]][[رده:نقش امداد غیبى]][[رده:اذیت به انبیا]][[رده:اطاعت از انبیا]][[رده:الگوگیرى از انبیا]][[رده:امداد به انبیا]][[رده:انبیا در تاریخ]][[رده:پشتوانه انبیا]][[رده:پیروزى انبیا]][[رده:تاریخ انبیا]][[رده:تکذیب انبیا]][[رده:زمینه تحقق اهداف انبیا]][[رده:صبر انبیا]][[رده:عوامل پیرزى انبیا]][[رده:مبارزه با انبیا]][[رده:مقامات انبیا]][[رده:شکست باطل]][[رده:زمینه پیروزى]][[رده:تکرار تاریخ]][[رده:عبرت از تاریخ]][[رده:فواید تاریخ]][[رده:قانونمندى تاریخ]][[رده:شکست حق ستیزى]][[رده:بشارت خدا]][[رده:تشویقهاى خدا]][[رده:حاکمیت سنتهاى خدا]][[رده:حتمیت سنتهاى خدا]][[رده:حتمیت وعده‌هاى خدا]][[رده:سنتهاى خدا]][[رده:نقش امدادهاى خدا]][[رده:فلسفه ذکر تاریخ]][[رده:آثار تحمل سختى]][[رده:منابع شناخت]][[رده:آثار صبر]][[رده:تشویق به صبر]][[رده:عوامل عبرت]][[رده:فلسفه قصه‌هاى قرآن]][[رده:تبدیل کلمات الله]][[رده:امداد به مؤمنان]][[رده:بشارت به مؤمنان]][[رده:تشویق مؤمنان]][[رده:امداد به محمد]][[رده:تشویق محمد]][[رده:تکذیب محمد]][[رده:دلدارى به محمد]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنعام ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره الأنعام ]]
{{#seo:
|title=آیه 34 سوره أنعام
|title_mode=replace
|keywords=آیه 34 سوره أنعام,أنعام 34,وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ‌ رُسُلٌ‌ مِنْ‌ قَبْلِکَ‌ فَصَبَرُوا عَلَى‌ مَا کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى‌ أَتَاهُمْ‌ نَصْرُنَا وَ لاَ مُبَدِّلَ‌ لِکَلِمَاتِ‌ اللَّهِ‌ وَ لَقَدْ جَاءَکَ‌ مِنْ‌ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌,بشارت به امداد,نقش امداد غیبى,اذیت به انبیا,اطاعت از انبیا,الگوگیرى از انبیا,امداد به انبیا,انبیا در تاریخ,پشتوانه انبیا,پیروزى انبیا,تاریخ انبیا,تکذیب انبیا,زمینه تحقق اهداف انبیا,صبر انبیا,عوامل پیرزى انبیا,مبارزه با انبیا,مقامات انبیا,شکست باطل,زمینه پیروزى,تکرار تاریخ,عبرت از تاریخ,فواید تاریخ,قانونمندى تاریخ,شکست حق ستیزى,بشارت خدا,تشویقهاى خدا,حاکمیت سنتهاى خدا,حتمیت سنتهاى خدا,حتمیت وعده‌هاى خدا,سنتهاى خدا,نقش امدادهاى خدا,فلسفه ذکر تاریخ,آثار تحمل سختى,منابع شناخت,آثار صبر,تشویق به صبر,عوامل عبرت,فلسفه قصه‌هاى قرآن,تبدیل کلمات الله,امداد به مؤمنان,بشارت به مؤمنان,تشویق مؤمنان,امداد به محمد,تشویق محمد,تکذیب محمد,دلدارى به محمد,آیات قرآن سوره الأنعام
|description=وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ‌ رُسُلٌ‌ مِنْ‌ قَبْلِکَ‌ فَصَبَرُوا عَلَى‌ مَا کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى‌ أَتَاهُمْ‌ نَصْرُنَا وَ لاَ مُبَدِّلَ‌ لِکَلِمَاتِ‌ اللَّهِ‌ وَ لَقَدْ جَاءَکَ‌ مِنْ‌ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۳

کپی متن آیه
وَ لَقَدْ کُذِّبَتْ‌ رُسُلٌ‌ مِنْ‌ قَبْلِکَ‌ فَصَبَرُوا عَلَى‌ مَا کُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى‌ أَتَاهُمْ‌ نَصْرُنَا وَ لاَ مُبَدِّلَ‌ لِکَلِمَاتِ‌ اللَّهِ‌ وَ لَقَدْ جَاءَکَ‌ مِنْ‌ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌

ترجمه

پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند؛ و در برابر تکذیبها، صبر و استقامت کردند؛ و (در این راه،) آزار دیدند، تا هنگامی که یاری ما به آنها رسید. (تو نیز چنین باش! و این، یکی از سنتهای الهی است؛) و هیچ چیز نمی‌تواند سنن خدا را تغییر دهد؛ و اخبار پیامبران به تو رسیده است.

بى‌ترديد، پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ولى بر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند تا نصرت ما به ايشان رسيد. و سخنان خداوند را تغيير دهنده‌اى نيست، و البته از اخبار پيامبران به تو رسيده است
و پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ولى بر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند شكيبايى كردند تا يارى ما به آنان رسيد، و براى كلمات خدا هيچ تغييردهنده‌اى نيست. و مسلماً اخبار پيامبران به تو رسيده است.
و همانا پیغمبران پیش از تو را هم تکذیب کردند و آنها بر همه تکذیبها و اذیت‌های منکران صبر و تحمل کردند تا آن گاه که یاری ما شامل حال آنها شد. و (دل قوی‌دار که) هیچ کس کلمات خدا را تغییر نتواند داد و تحقیقاً اخبار پیغمبران پیش به تو رسیده است.
مسلماً پیش از تو رسولانی تکذیب شدند [و مورد آزار قرار گرفتند] و بر تکذیب و آزاری که دیدند، شکیبایی ورزیدند تا یاری ما به آنان رسید، [تو نیز شکیبایی کن تا یاری ما به تو برسد. این سنّت خداست،] و سنّت های خدا را تغییر دهنده ای نیست. و قطعاً بخشی از سرگذشت پیامبران [در آیاتی که پیش از این نازل شده] به تو رسیده است.
پيامبرانى را هم كه پيش از تو بودند تكذيب كردند ولى آنها بر آن تكذيب و آزار صبر كردند تا يارى ما فرا رسيدشان. و سخنان خدا را تغييردهنده‌اى نيست. و هر آينه پاره‌اى از اخبار پيامبران بر تو نازل شده است.
و پیامبران پیش از تو نیز دروغگو انگاشته شدند، ولی بر آن انکار و آزاری که دیدند شکیبایی‌ورزیدند تا یاری ما به دادشان رسید، و کلمات الهی دگرگون‌کننده‌ای ندارد و به راستی اخبار پیامبران به تو رسیده است‌
و هر آينه پيامبرانى كه پيش از تو بودند تكذيب شدند و بر تكذيب و آزارى كه ديدند شكيبايى كردند تا يارى ما بديشان رسيد. و سخنان خداى را دگرگون‌كننده‌اى نيست و هر آينه از خبر [هاى‌] فرستادگان به تو رسيده است.
پیغمبران فراوانی پیش از تو تکذیب شده‌اند (و مورد اذیّت و آزار قرار گرفته‌اند) و در برابر تکذیبها (و اذیّت و آزارها) شکیبائی کرده‌اند (و بر عقیده‌ی خود ماندگار مانده‌اند و سنگر را خالی نکرده‌اند) و اذیّت و آزار شده‌اند (و گرفتاریها و شکنجه‌ها را تحمّل کرده‌اند) تا یاری ما ایشان را دریافته است (و در مبارزه‌ی حق و باطل پیروز شده‌اند. تو نیز چنین باش. این سخن خداوند است و مبتنی بر وعده‌ی پیروزی است) و هیچ‌چیز نمی‌تواند سخنان خدا را دگرگون سازد. به تو اخبار و سرگذشت پیغمبران رسیده است (و می‌دانی که رسالت با شدائد همراه است و سرانجام سختیها پیروزی در دنیا و آن گاه جَنَّةُ‌الْمَأْوی است).
و بی‌گمان پیش از تو نیز پیامبرانی بسی تکذیب شدند، پس بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند، تا یاری ما به آنان در رسید. و برای کلمات خدا هیچ تبدیل‌کننده‌ای نیست و همانا برخی از اخبار مهم پیامبران به‌راستی به تو رسیده است.
و همانا تکذیب شدند پیمبرانی پیش از تو پس شکیبا شدند بر آنچه تکذیب شدند و آزار کشیدند تا رسیدشان یاری ما و نیست برگرداننده برای سخنان خدا و همانا رسیده است تو را از داستان پیمبران‌

Other messengers before you were rejected, but they endured rejection and persecution until Our help came to them. There can be no change to Allah’s words. News of the Messengers has already reached you.
ترتیل:
ترجمه:
الأنعام ٣٣ آیه ٣٤ الأنعام ٣٥
سوره : سوره الأنعام
نزول : ٦ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أُوذُوا»: اذیّت شده‌اند. «مبدّل»: تغییردهنده. دگرگون کننده. در اینجا مراد تغییر دهنده وعده پیروزی خدا به پیغمبران است (نگا: غافر / ). «کلماتِ»: سخنان. احکام و شرائع. سُنَن. «نَبَأ»: خبر. مراد قصص و سرگذشت است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ «34»

و همانا پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ليكن در برابر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند، تا يارى ما به آنان رسيد. (تو نيز چنين باش زيرا) براى كلمات (و سنّت‌هاى) خداوند، تغيير دهنده‌اى نيست. قطعاً از اخبار پيامبران براى تو آمده است (و با تاريخ آنان آشنا هستى).

نکته ها

«كلمات»، به معناى سنّت‌هاى الهى است: «وَ لَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنا لِعِبادِنَا الْمُرْسَلِينَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَ إِنَّ جُنْدَنا لَهُمُ الْغالِبُونَ» «1»

تاريخ، سرچشمه ومنبعى پذيرفته شده براى شناخت حوادث است. از صبر انبياى پيشين و نابودى اقوامى چون قوم هود وصالح ولوط و ... كه تكذيب كردند، بايد عبرت گرفت، سنّت و برنامه الهى، فرستادن رسولان وآزادى مردم در انتخاب است. كافران را به كيفر مى‌رساند و رسولان را در راه دعوت، امداد مى‌كند.

در آيات متعدّدى خداوند يارى و پيروزى رهبران و مؤمنان صابر را بر خود لازم دانسته است از جمله:

  • «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي» «2»
  • «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» «3»
  • «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا» «4»
  • «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ» «5»

«1». صافّات، 171- 173.

«2». مجادله، 21.

«3». روم، 47.

«4». غافر، 51.

«5». حج، 40.

جلد 2 - صفحه 445

پیام ها

1- راه حقّ، هيچگاه هموار نبوده و تحققّ آرمان انبيا همراه با تحمّل مشكلات بوده است. «فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا»

2- يكى از بهترين اهرم‌هاى مقاومت در برابر شدايد، بيان امدادهاى الهى است.

فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا

3- رهبران، انتظار اطاعت همه را نداشته باشند. «كُذِّبُوا»

4- شرط اصلى پيروزى، صبر است. فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا (خداوند به صابران، نويد پيروزى مى‌دهد)

5- دشمنان از هيچ تلاشى عليه حق، كوتاهى نمى‌كنند، خواه تكذيب باشد و خواه آزار. «كُذِّبُوا، أُوذُوا»

6- صبر مستمر، زمينه‌ساز نزول نصرت و رحمت الهى است. فَصَبَرُوا ... حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا

7- حقّ، پيروز است. «أَتاهُمْ نَصْرُنا»

8- سنّت‌هاى الهى تغيير ناپذير است و خداوند خلف وعده نمى‌كند. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ»

9- هر كس بايد نمونه‌هاى مشابه خود را در تاريخ بشناسد. خداوند خطاب به پيامبر مى‌فرمايد: «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ»

10- از زحمات و رنج‌هاى پيشينيان بايد ياد و قدردانى كرد. «وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ»

تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 446

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ (34)


«1» مجمع البيان ج 2 ص 294.

«2» مجمع البيان ج 2 ص 294.

تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 257

بعد از آن در تسليه آن حضرت فرمايد:

وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ‌: و هر آينه بتحقيق تكذيب كردند پيغمبران پيش از تو را فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا: پس صبر نمودند انبيا بر آنچه تكذيب كردند و بر آنچه اذيت و آزار به ايشان رسانيدند حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا: تا وقتى كه آمد بديشان نصرت ما. اين اشاره است به وعده نصر، مر صابران را، يعنى تو نيز مانند انبياى سلف بر ايذاء قوم خود صبر كن تا به زمانى كه مقرر شده نزد ما كه تو را بر ايشان نصرت دهيم، چنانچه رسل سابقه را نصرت داديم بر امم مكذبه در زمان نصرت آنها وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ‌: و نيست تبدل و تغير دهنده مر وعده‌هاى الهى را كه آيات كريمه مخبر آنست، پس وعده نصرت اهل ايمان بر مشركان هر آينه واقع شدنى است و لا محاله محقق گردد و تخلف نيابد. وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ‌: و هر آينه بتحقيق آمد تو را خبر پيغمبران كه امم آنها چه آزارها بديشان رسانيدند و صبر نمودند تا بر آنها غالب شدند. پس تو نيز اقتدا نموده صبر كن و دل خوشدار تا كار تو چنانكه دلخواه تو باشد مقرّر، و تو را بر اعدا مظفر و منصور سازيم، و بر جميع كفار غالب گردانيم. در اسرائيليات- خداوند تعالى به عيسى عليه السّلام فرمايد: يا عيسى اذا اصبر عبدى فى جنبى كان ثواب عمله علىّ و كنت عنده حين يدعونى و كفى بي منتقما ممّن عصانى اين يهرب منّى الظّالمون. «1» اى عيسى، وقتى صبر كند بنده من، در جنب طاعت من مى‌باشد ثواب عمل او بر من. و باشد اجابت من نزد دعاى او هر گاه بخواند مرا.

و كافى است به من منتقم براى كسى كه عصيان و نافرمانى كند مرا، كجا فرار كنند از من ظالمين.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلى‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا وَ لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ وَ لَقَدْ جاءَكَ مِنْ نَبَإِ الْمُرْسَلِينَ (34)

ترجمه‌

و هر آينه بتحقيق تكذيب كرده شدند پيغمبرانى پيش از تو پس صبر نمودند بر آنچه تكذيب كرده شدند و اذيّت كرده شدند تا آمد ايشانرا يارى ما و نيست بدل كننده مر كلمات خدا را و هر آينه بتحقيق آمد تو را از خبر فرستاده شدگان.

تفسير

تسليت ديگرى است از خاطر مبارك پيغمبر اكرم بتذّكر احوال انبياء سلف و صدمات و آزارهائيكه از قوم خودشان ديدند و صبر نمودند با آنكه برتبه كمال آنحضرت نميرسيدند و بشارت است بفتح و غلبه بر كفار چنانچه براى آنها بود و مراد از عدم تبديل كلمات تاكيد عدم تخلف از مواعيد الهيّه است چنانچه فرموده لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون و مراد از كلمه وعده است و بيان آن اخيرا احاله بقصص قرآنيّه‌


جلد 2 صفحه 315

شده است ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


وَ لَقَد كُذِّبَت‌ رُسُل‌ٌ مِن‌ قَبلِك‌َ فَصَبَرُوا عَلي‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتّي‌ أَتاهُم‌ نَصرُنا وَ لا مُبَدِّل‌َ لِكَلِمات‌ِ اللّه‌ِ وَ لَقَد جاءَك‌َ مِن‌ نَبَإِ المُرسَلِين‌َ (34)

و هراينه‌ بتحقيق‌ تكذيب‌ شدند رسولاني‌ ‌از‌ قبل‌ ‌از‌ ‌شما‌ ‌پس‌ صبر نمودند ‌آن‌ رسولان‌

جلد 7 - صفحه 54

‌بر‌ آنچه‌ ‌که‌ تكذيب‌ شدند و اذيت‌ ديدند ‌تا‌ زماني‌ ‌که‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌آنها‌ شد و نيست‌ تغيير و تبديلي‌ ‌از‌ ‌براي‌ كلمات‌ خداوند و هرآينه‌ بتحقيق‌ آمد تو ‌را‌ ‌از‌ خبر فرستادگان‌.

وَ لَقَد كُذِّبَت‌ رُسُل‌ٌ مِن‌ قَبلِك‌َ ‌اينکه‌ وجه‌ دوم‌ ‌است‌ و شاهد ‌بر‌ دعوي‌ ‌ما ‌است‌ ‌که‌ اشاره‌ شد ‌که‌ همين‌ نحو ‌که‌ تو ‌را‌ تكذيب‌ كردند انبياء قبل‌ ‌را‌ ‌هم‌ تكذيب‌ نمودند مثل‌ نوح‌، هود، صالح‌، لوط، شعيب‌، موسي‌ و ‌غير‌ ‌آنها‌ و همين‌ نحو ‌که‌ ‌آنها‌ فَصَبَرُوا عَلي‌ ما كُذِّبُوا تو ‌هم‌ بايد صبر كني‌ وَ أُوذُوا همين‌ نحو ‌که‌ ‌آنها‌ ‌بر‌ اذيتهاي‌ قوم‌ صبر نمودند تو ‌هم‌ بايد ‌بر‌ اذيت‌ اينها صبر كني‌ حَتّي‌ أَتاهُم‌ نَصرُنا ‌تا‌ زماني‌ ‌که‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌آنها‌ شد تو ‌را‌ ‌هم‌ خواهيم‌ نصرت‌ نمائيم‌ و چنانچه‌ قوم‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌که‌ تكذيب‌ مينمودند و اذيت‌ ميكردند هلاك‌ كرديم‌ مكذبين‌ و موذين‌ تو ‌را‌ ‌هم‌ هلاك‌ خواهيم‌ كرد وَ لا مُبَدِّل‌َ لِكَلِمات‌ِ اللّه‌ِ برنامه‌هاي‌ الهي‌ تغييرپذير نيست‌ وعده‌هاي‌ ‌او‌ تخلف‌ پيدا نميكند البته‌ نصرت‌ ‌ما شامل‌ حال‌ ‌شما‌ ‌هم‌ ميشود و شرّ ‌آنها‌ ‌هم‌ ‌از‌ سر ‌شما‌ رفع‌ خواهد شد و ‌آنها‌ بعقوبت‌ اعمال‌ زشت‌ ‌خود‌ ‌از‌ تكذيب‌ و اذيتها ‌که‌ ‌بر‌ تو روا داشتند خواهند گرفتار شد ‌هم‌ ‌در‌ دنيا و ‌هم‌ ‌در‌ آخرت‌ و قيامت‌.

صبر تلخ‌ آمد و ليكن‌ عاقبت‌

برگزیده تفسیر نمونه


نکات آیه

۱- گروهى از پیامبران پیشین، همچون پیامبر اکرم (ص)، مورد تکذیب مخالفان خود بودند. (و لقد کذبت رسل من قبلک)

۲- تکذیب پیامبر اکرم (ص)، تکرار تاریخ مبارزه با انبیاى الهى است. (و لقد کذبت رسل من قبلک)

۳- پیامبران، آیات الهى هستند. (فإنهم لا یکذبکونک و لکن الظلمین بأیت اللّه یجحدون. و لقد کذبت رسل من قبلک)

۴- پیامبران گذشته در برابر تکذیب و آزارهاى مخالفان خویش پایدارى مى کردند. (فصبروا على ما کذبوا و أوذوا)

۵- ترغیب و دعوت پیامبر (ص) و مؤمنان از جانب خداوند به صبر و پایدارى در برابر مخالفان (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۶- پیروزى، پایانى شیرین براى صبر انبیا در برابر تکذیب و آزار مخالفان بود. (فصبروا على ما کذبوا و أوذوا حتى أتهم نصرنا)

۷- نوید خداوند به یارى پیامبر اکرم(ص) در صورت پایدارى و مقاومت (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۸- تاریخ پیامبران گذشته و بیان پایداریهاى آنان، درس آموز و سازنده است. (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۹- تاریخ منبعى باارزش براى شناخت حوادث و عبرت گرفتن (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۱۰- نوید الهى به نصرت مؤمنان در سایه صبر و مقاومت (و لقد کذبت ... فصبروا على ما کذبوا و أوذوا حتى أتهم نصرنا)

۱۱- نصرت خداوند و امدادهاى غیبى پشتوانه رسالت انبیاى الهى (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۱۲- تحقق اهداف و رسالت انبیا و پیمودن راه حق، مستلزم تحمل مشکلات است. (قد نعلم إنه لیحزنک الذى یقولون ... لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا)

۱۳- هیچ تبدیل کننده اى براى کلمات و سنتهاى الهى وجود ندارد. (و لا مبدل لکلمت اللّه)

۱۴- وعده هاى خدا تخلف ناپذیر است. (و لقد کذبت ... حتّى أتهم نصرنا و لا مبدل لکلمت اللّه)

۱۵- حاکمیت کامل و بدون رقیب سنتهاى تغییرناپذیر الهى بر جریان تاریخ (و لقد کذبت رسل من قبلک ... حتى أتهم نصرنا و لا مبدل لکلمت اللّه) جمله «لا مبدل ... » بیان قاعده و قانونى کلى در نظام جهان است، ولى چون مورد آیه بحثهاى تاریخى و روند حوادث آن است، مصداق مورد نظر در آیه، این بخش از سنتهاست.

۱۶- پیروزى در سایه صبر و مقاومت، سنت تغییرناپذیر خداوند است. (فصبروا على ما کذبوا و أذوا حتى أتهم نصرنا و لا مبدل لکلمت اللّه)

۱۷- جبهه گیرى در برابر حق و مبارزه با رسالتهاى الهى محکوم به شکست است. (و لقد کذبت رسل من قبلک فصبروا ... حتى أتهم نصرنا و لا مبدل لکلمت اللّه)

۱۸- آیاتى از قرآن در تشریح و سرگذشت انبیاى پیشین و صبر و مقاومت و پیروزى آنها قبل از سوره انعام بر پیامبر خدا نازل شده است. (فصبروا على ما کذبوا ... و لقد جاءک من نبإى المرسلین)

۱۹- ذکر داستانهاى انبیاى پیشین در قرآن براى تسلى پیامبر (ص) و همچنین تأسى وى به آنان است. (و لقد کذبت ... و لقد جاءک من نبإى المرسلین)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا:۳
  • امداد: بشارت به امداد ۷ ; نقش امداد غیبى ۱۱
  • انبیا: اذیت به انبیا ۴، ۶ ; اطاعت از انبیا ۱۹ ; الگوگیرى از انبیا ۸ ; امداد به انبیا ۱۱ ; انبیا در تاریخ ۱ ; پشتوانه انبیا ۱۱ ; پیروزى انبیا ۱۸ ; تاریخ انبیا ۱۸، ۱۹ ; تکذیب انبیا ۱، ۴، ۶ ; زمینه تحقق اهداف انبیا ۱۲ ; صبر انبیا ۴، ۶، ۸، ۱۸ ; عوامل پیرزى انبیا ۶ ; مبارزه با انبیا ۲ ; مقامات انبیا ۳
  • باطل: شکست باطل ۱۷
  • پیروزى: زمینه پیروزى ۱۶
  • تاریخ: تکرار تاریخ ۱، ۲ ; عبرت از تاریخ ۸، ۹ ; فواید تاریخ ۹ ; قانونمندى تاریخ ۱۵
  • حق: شکست حق ستیزى ۱۷
  • خدا: بشارت خدا ۷، ۱۰ ; تشویقهاى خدا ۵ ; حاکمیت سنتهاى خدا ۱۵ ; حتمیّت سنتهاى خدا ۱۳، ۱۵ ; حتمیّت وعده‌هاى خدا ۱۴ ; سنتهاى خدا ۱۶ ; نقش امدادهاى خدا ۱۱
  • ذکر: فلسفه ذکر تاریخ ۱۹
  • سختى: آثار تحمل سختى ۱۲
  • شناخت: منابع شناخت ۹
  • صبر: آثار صبر ۶، ۷، ۱۰، ۱۲، ۱۶ ; تشویق به صبر ۵
  • عبرت: عوامل عبرت ۸، ۹
  • قرآن: فلسفه قصه‌هاى قرآن ۱۹
  • کلمات اللّه: تبدیل کلمات اللّه ۱۳
  • مؤمنان: امداد به مؤمنان ۱۰ ; بشارت به مؤمنان ۱۰ ; تشویق مؤمنان ۵
  • محمّد(ص): امداد به محمّد(ص) ۷ ; تشویق محمّد(ص) ۵ ; تکذیب محمّد(ص) ۱، ۲ ; دلدارى به محمّد(ص) ۱۹

منابع