الأعراف ١٢٩: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۷


ترجمه

گفتند: «پیش از آنکه به سوی ما بیایی آزار دیدیم، (هم اکنون) پس از آمدنت نیز آزار می‌بینیم! (کی این آزارها سر خواهد آمد؟)» گفت: «امید است پروردگارتان دشمن شما را هلاک کند، و شما را در زمین جانشین (آنها) سازد، و بنگرد چگونه عمل می‌کنید!»

گفتند: پيش از آن كه سوى ما بيايى و بعد از آن كه آمدى همواره آزار شده‌ايم. [موسى‌] گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را در [اين‌] سرزمين جانشين [آنان‌] گرداند تا ببيند چگونه عمل مى‌كنيد
[قوم موسى‌] گفتند: «پيش از آنكه تو نزد ما بيايى و [حتى‌] بعد از آنكه به سوى ما آمدى مورد آزار قرار گرفتيم.» گفت: «اميد است كه پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را روى زمين جانشين [آنان ]سازد؛ آنگاه بنگرد تا چگونه عمل مى‌كنيد.»
قوم موسی به او گفتند که ما هم پیش از آمدن تو (به رسالت) و هم بعد از آنکه آمدی به رنج و شکنجه (دشمن) بوده‌ایم، موسی گفت: امید است که خدا دشمن شما را هلاک نماید و شما را در زمین جانشین کند آن‌گاه بنگرد تا شما چه خواهید کرد.
گفتند: پیش از آنکه تو نزد ما بیایی شکنجه و آزار شدیم، و نیز پس از آنکه آمده ای [مورد شکنجه و آزاریم]. گفت: امید است که پروردگارتان دشمنانتان را نابود کند، و شما را در این سرزمین، جانشین [آنان] گرداند، پس بنگرد که شما [پس از فرعونیان] چگونه عمل می کنید؟
گفتند: پيش از آنكه تو بيايى در رنج بوديم و پس از آنكه آمدى باز در رنجيم. گفت: اميد است كه پروردگارتان دشمنتان را هلاك كند و شما را در روى زمين جانشين او گرداند. آنگاه بنگرد كه چه مى‌كنيد.
گفتند پیش از آنکه نزد ما بیایی و پس از آنکه نزد ما آمدی همچنان آزار و اذیت دیده‌ایم [پس چه باید کرد؟] [موسی‌] گفت چه بسا پروردگارتان دشمنتان را نابود کند و شما را در این سرزمین جانشین گرداند، و بنگرد تا چه می‌کنید
[بنى اسرائيل‌] گفتند: پيش از آنكه نزد ما بيايى و پس از آنكه آمدى آزار و رنج ديده‌ايم. [موسى‌] گفت: اميد است كه پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين جانشين [آنها] سازد آنگاه بنگرد كه چگونه رفتار مى‌كنيد.
گفتند: پیش از آن که به پیش ما بیائی (گرفتار شکنجه‌ی فرعون بوده‌ایم) و پس از آمدنت (هم از سوی او) اذیّت و آزار شده‌ایم (و هم‌اکنون نیز دچار رنج و محنت و در معرض عذاب و عقاب هستیم. موسی) گفت: امید است که پروردگارتان دشمنتان را هلاک سازد و شما را در زمین جایگزین (او) گرداند تا ببیند چگونه عمل می‌کنید. (آیا راه صلاح یا فساد در پیش می‌گیرید. دادگری یا ستم می‌ورزید. شکر نعمت به جای می‌آورید یا کفران نعمت می‌کنید).
(قوم موسی) گفتند: «پیش از آنکه تو نزد ما بیایی و بعد از این (هم) که سوی‌مان آمدی آزار شدیم.» گفت: «امید است پروردگارتان دشمن‌تان را هلاک کند و شما را روی زمین جانشین (آنان) سازد، پس بنگرد چگونه عمل می‌کنید.»
گفتند آزرده شدیم پیش از آنکه بیائی ما را و پس از آنکه بیامدی ما را گفت امید است پروردگار شما نابود کند دشمن شما را و جانشینان سازد در زمین تا بنگرد چگونه می‌کنید


الأعراف ١٢٨ آیه ١٢٩ الأعراف ١٣٠
سوره : سوره الأعراف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أُوذِینَا»: اذیّت و آزار شده‌ایم. «یَسْتَخْلِفَکُمْ»: شما را جایگزین و جانشین گرداند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- قوم موسى مورد ستم نظام فرعونى قبل از بعثت وى و پس از آن (قالوا أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا) مراد از اتیان و مجىء «تأتینا» و «جئتنا» بعثت موسى(ع) به پیامبرى است و بیان آن به دو تعبیر مى تواند به جهت تفنن در عبارت باشد.

۲- موسى(ع) مورد انتقام قوم خویش به سبب استمرار بیدادگرى فرعون پس از بعثت وى (قالوا أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا)

۳- رفع بیدادگرى فرعون از بنى اسرائیل، انتظار آنان از بعثت موسى(ع) (قالوا أوذینا من قبل أن تأتینا و من بعد ما جئتنا)

۴- موسى(ع)، قوم خویش را به هلاکت فرعونیان و حاکمیت بنى اسرائیل بر سرزمین مصر امیدوار ساخت. (عسى ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فى الأرض)

۵- موسى(ع) در عین امیدوارى به هلاکت فرعون و حاکمیت یافتن بنى اسرائیل، نگران عدم ایجاد شرایط آن از سوى قوم خویش بوده است. (عسى ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فى الأرض) کلمه «عسى» حکایت از آن دارد که موسى(ع) یقین به هلاکت فرعون و حاکمیت یافتن قومش نداشته است و شاید دغدغه خاطر او بدان جهت بود که وى اطمینان نداشت مردمش ش--رایطى را که براى پیروزى مطرح ساخته بود (استعینوا ب-اللّه ... ) رعایت کنند.

۶- موسى(ع) از ایمان آوردن فرعونیان به خدا و پذیرش تعالیم وى ناامید شد. (عسى ربکم أن یهلک عدوکم)

۷- خدامحورى در جریان امور عالم، از تعالیم موسى(ع) به قوم خویش (عسى ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فى الأرض)

۸- نابودى فرعونیان و به حاکمیت رسیدن بنى اسرائیل، پرتوى از ربوبیت خداوند نسبت به آنان (عسى ربکم أن یهلک عدوکم و یستخلفکم فى الأرض)

۹- فرعون و اشراف دربار او، دشمنان قوم موسى (عسى ربکم أن یهلک عدوکم) کلمه «عدو» هم مى تواند به معناى دشمن باشد که در این صورت مراد از آن فرعون است و هم مى تواند به معناى دشمنان باشد که در این صورت مراد از آن فرعون و اشراف دربار او خواهد بود.

۱۰- خداوند، بر اعمال و رفتار آدمیان نظارت دارد. (فینظر کیف تعلمون)

۱۱- خداوند، ناظر بر چگونگى رفتار و کردار حکومت مداران (و یستخلفکم فى الأرض فینظر کیف تعملون)

۱۲- آزمایش بنى اسرائیل، از اهداف امدادهاى الهى براى حاکمیت بخشیدن به آنان پس از پیروزى بر دشمنانشان (و یستخلفکم فى الأرض فینظر کیف تعملون)

۱۳- آزمایش بنى اسرائیل از سوى خدا پس از دستیابى آنان به حکومت و قدرت، هشدار موسى(ع) به آنان (فینظر کیف تعملون)

۱۴- توجه حاکمان به نظارت خداوند بر اعمال ایشان، زمینه ساز گرایش آنان به کردار نیک و پرهیزشان از اعمال نارواست. (و یستخلفکم فى الأرض فینظر کیف تعملون) هدف از تذکار نظارت خداوند بر اعمال آدمى این است که وى با توجه به این حقیقت از اعمال ناروا بپرهیزد و به اعمال نیک رو آورد.

۱۵- خداوند با رساندن تقواپیشگان به حکومت، آنان را آزمایش خواهد کرد. (و العقبة للمتقین ... فینظر کیف تعملون)

موضوعات مرتبط

  • انسان: عمل انسان ۱۰
  • بنى اسرائیل: امتحان بنى اسرائیل ۱۲، ۱۳ ; انتظارات بنى اسرائیل ۳ ; ایجاد امیدوارى در بنى اسرائیل ۴ ; بنى اسرائیل و موسى(ع) ۳ ; پیروزى بنى اسرائیل ۱۲ ; تاریخ بنى اسرائیل ۱۲ ; حاکمیت بنى اسرائیل ۵، ۸، ۱۲، ۱۳ ; حاکمیت بنى اسرائیل بر مصر ۴ ; دشمنان بنى اسرائیل ۹ ; هشدار به بنى اسرائیل ۱۳
  • پیروان موسى: و موسى(ع) ۲ ; ظلم به پیروان موسى ۱
  • توحید: اهمیت توحید افعالى ۷
  • حاکمان: اصلاح رفتار حاکمان ۱۴ ; هشدار به حاکمان ۱۱
  • خدا: امتحان خدا ۱۵ ; ربوبیت خدا ۸ ; عطایاى خدا ۱۵ ; فلسفه امدادهاى خدا ۱۲ ; نظارت خدا ۱۰، ۱۱، ۱۴
  • ذکر: آثار ذکر ۱۴
  • عمل: زمینه ترک عمل ناپسند ۱۴ ; زمینه عمل خیر ۱۴
  • فرعون: رفع ظلم فرعون ۳ ; ظلم فرعون ۱، ۲ ; هلاکت فرعون ۵
  • فرعونیان: و بنى اسرائیل ۹ ; کفر فرعونیان ۶ ; هلاکت فرعونیان ۴، ۸
  • قوم فرعون: اشراف قوم فرعون ۹
  • متقین: امتحان متقین ۱۵ ; حاکمیت متقین ۱۵
  • موسى(ع): امیدوارى موسى(ع) ۵ ; انتقاد از موسى(ع) ۲ ; بشارت موسى(ع) ۴ ; تاریخ دوران موسى(ع) ۱، ۳ ; تعالیم موسى(ع) ۷ ; قصه موسى(ع) ۲، ۴، ۵، ۶ ; موسى(ع) و بنى اسرائیل ۵ ; نگرانى موسى(ع) ۵ ; هشدار موسى(ع) ۱۳ ; یأس موسى(ع) ۶

منابع