الأعراف ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۵۸
ترجمه
الأعراف ٤ | آیه ٥ | الأعراف ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«دَعْوَاهُمْ»: دعای ایشان. استغاثه آنان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُمْ... (۱) قَالُوا يَا وَيْلَنَا إِنَّا کُنَّا... (۴)
وَ کَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْيَةٍ... (۳) لاَ تَرْکُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلَى مَا... (۰) فَمَا زَاَلَتْ تِلْکَ دَعْوَاهُمْ... (۱)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره اعراف
- اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته ، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است .
- مكلف بودن مشركين به توحيد خداى تعالى ومسئول بودن آنان نسبت به ايمان و عمل صالح
- مراد از (( وزن (( و (( ميزان (( اعمال
- اشاره به اينكه ممكن است هر يك از اعمال ، واحدى براى سنجش داشته باشد و بيان معناىجمله : (( و الوزن يومئذ الحق ((
- اقوالى كه در مورد معناى جمله : (( و الوزن يومئذ الحق (( گفته شده است .
- مراد از (( موازين (( و معناى (( ثقل موازين (( در جمله : (( فمن ثقلت موازينه ((
- معناى وزن اعمال در روز قيامت ، تطبيق اعمال است بر حق و براى هر كدام ازاعمال انسان ميزانى است .
- نكته دوم : اينكه معلوم شد كه براى هر انسانى ميزان هاى متعددى است كه هر كدام ازعمل هايش با يكى از آنها سنجيده
- بحث روايتى (رواياتى در مورد مكى بودن سوره اعراف ، وزن و ميزان اعمال و ثقل و خفت اعمال و...)
- روايتى در بيان مراد از وزن اعمال كه مى گويدعمل صفت كارى است كه انجام مى شود و قابل توزين (اصطلاحى ) نيست و خداجاهل نيست و احتياج به توزين اشياء ندارد.
نکات آیه
۱- ستم پیشگان، به هنگام مواجه شدن با عذابهاى دنیوى (عذاب استیصال)، معترف به ظلمهاى گذشته خویش شدند (فما کان دعویهم ... إنا کنا ظلمین)
۲- جوامع بى اعتنا به قوانین دین و اعراض کنندگان از ولایت خداوند، از ظالمان هستند. (اتبعوا ... قالوا إنا کنا ظلمین) ظالم خواندن اقوام هلاک شده پیشین پس از فرمان به تبعیت از قوانین دین و بر حذر داشتن مردم از پذیرش ولایت غیر خدا، بیانگر آن است که پذیرش ولایت غیر خدا و پیروى نکردن از قوانین دین، ظلم است.
۳- ستمگرى امتهاى پیشین، عامل نابودى آنان با کیفرهاى دنیوى (عذاب استیصال) شد. (کم من قریة أهلکنها ... قالوا إنا کنا ظلمین)
۴- روى آوردن نشانه هاى مرگ با عذاب استیصال، موجب پى بردن آدمیان به حقیقت اعمال خویش است. (فما کان دعویهم ... إنا کنا ظلمین)
۵- ظهور بطلان ولایت غیر خدا براى مشرکان با آمدن عذاب الهى (و لاتتبعوا ... فما کان دعویهم إذ جاء بأسنا إلا ان قالوا إنا کنا ظلمین) با توجه به جمله «و لاتتبعوا من دونه أولیاء» معلوم مى شود که مشرکان با نزول عذاب استیصال، حقیقت امر را دریافته و خود را به سبب پذیرش ولایت غیر خدا ستمگر خواندند.
۶- وجود فاصله زمانى بین نزول عذاب استیصال و هلاکت گرفتاران به آن (فما کان دعویهم إذ جاء بأسنا إلا ان قالوا إنا کنا ظلمین)
۷- اعتراف ظالمان به ظلم خویش پس از آمدن عذاب الهى بى ثمر است. (کم من قریة أهلکنها ... قالوا إنا کنا ظلمین)
موضوعات مرتبط
- اقرار: به ظلم ۱، ۷; اقرار به هنگام عذاب ۷; اقرار بیخثمر ۷
- امتها: آثار ظلم امتها ۳; عوامل هلاکت امتها ۳
- حقایق: عوامل ظهور حقایق ۵
- خدا: عذابهاى خدا ۷
- دین: اعراض از دین ۲
- ظالمان:۲ اقرار ظالمان ۲ ۱، ۷; ظالمان ۲ به هنگام عذاب ۱; عذاب ظالمان ۲ ۷
- ظلم: موارد ظلم ۲
- عذاب: اهل عذاب ۶; استیصال عذاب ۱، ۳، ۴; عذاب دنیوى ۱; مراتب عذاب ۱، ۳; نزول عذاب استیصال ۶
- عمل: علم به حقیقت عمل ۴
- کیفر: دنیوى ۳
- مرگ: نشانه هاى مرگ ۴
- مشرکان: به هنگام عذاب ۵
- ولایت: بطلان ولایت غیر خدا ۵; معرضان از ولایت ۲