گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۳۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۷: خط ۱۲۷:
<span id='link250'><span>
<span id='link250'><span>


==بحث روایتی: (چند روايت درباره خسران نفس و اهل ، اطاعت جباران و... )==
==بحث روایتی==
در تفسير قمى در روايت ابى الجارود، از امام ابى جعفر (عليه السلام ) آمده كه در ذيل جمله ((قل ان الخاسرين خسروا انفسهم و اهليهم (( فرموده : يعنى در نفس خود و اهلشان مغبون شدند.
در تفسير قمى، در روايت ابى الجارود، از امام ابى جعفر «عليه السلام» آمده كه در ذيل جملۀ «قُل إنّ الخَاسِرِينَ خَسِرُوا أنفُسَهُم وَ أهلِيهِم» فرموده: يعنى در نفس خود و اهل شان، مغبون شدند.


و در مجمع البيان در ذيل آيه ((و الّذين اجتنبوا الطاغوت ان يعبدوها و انابوا الى اللّه لهم البشرى (( مى گويد: ابو بصير از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: شما (پيروان مكتب اهل بيت ) همانها هستيد. و هر كس جبارى را اطاعت كند گويا او را پرستيده .
و در مجمع البيان، در ذيل آيه «وَ الّذِينَ اجتَنِبُوا الطّاغُوتَ أن يَعبَدُوهَا وَ أنَابُوا ألَى اللّه لَهُمُ البُشرَى» مى گويد: ابوبصير، از امام صادق «عليه السلام» روايت كرده كه فرمود: شما (پيروان مكتب اهل بيت)، همان ها هستيد. و هر كس جبارى را اطاعت كند، گويا او را پرستيده.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۸۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۸۳ </center>
مؤ لف : اين روايت از باب تطبيق مصداق بر مفهوم عام است .
مؤلف: اين روايت، از باب تطبيق مصداق بر مفهوم عام است.


و در كافى است كه بعضى از اصحاب ما بدون ذكر سند از هشام بن حكم روايت كرده اند كه گفت : امام ابو الحسن موسى بن جعفر (عليه السلام ) به من فرمود: اى هشام خداى تبارك و تعالى اهل عقل و فهم را در كتاب خود بشارت داده و فرموده : ((فبشر عباد الّذين يستمعون القول فيتبعون احسنه اولئك الّذين هديهم اللّه و اولئك هم اولوا الالباب ((.
و در كافى است، كه بعضى از اصحاب ما، بدون ذكر سند، از هشام بن حكم روايت كرده اند كه گفت: امام ابوالحسن موسى بن جعفر «عليه السلام» به من فرمود: اى هشام! خداى تبارك و تعالى، اهل عقل و فهم را در كتاب خود بشارت داده و فرموده: «فَبَشّر عِبَادِ الّذِينَ يَستَمِعُونَ القَولَ فَيَتّبِعُونَ أحسَنَهُ أُولَئِكَ الّذِينَ هَدَاهُمُ اللّهُ وَ أُولَئِكَ هُم أُولُوا الألبَاب».


و در الدر المنثور است كه : ابن جرير و ابن ابى حاتم از زيد بن اسلم روايت كرده اند كه در ذيل آيه ((و الّذين اجتنبوا الطاغوت ان يعبدوها(( گفته است : اين دو آيه درباره سه نفر كه در جاهليت ميگفته اند ((لا اله الا اللّه (( نازل شده ، و آن سه نفر عبارت بودند از زيد بن عمرو بن نفيل ، و ابو ذر غفارى ، و سلمان فارسى .
و در الدر المنثور است كه: ابن جرير و ابن ابى حاتم، از زيد بن اسلم روايت كرده اند كه در ذيل آيه «وَ الّذِينَ اجتَنِبُوا الطّاغُوتَ أن يَعبَدُوهَا» گفته است: اين دو آيه درباره سه نفر كه در جاهليت می گفته اند «لا إله إلّا اللّه» نازل شده، و آن سه نفر عبارت بودند از: «زيد بن عمرو بن نفيل»، و «ابوذر غفارى»، و «سلمان فارسى».


مؤ لف : اين روايت را صاحب مجمع البيان از عبداللّه بن زيد نقل كرده و در الدر المنثور هم از ابن مردويه از ابن عمر آورده كه گفت : درباره سعيد بن زيد و ابو ذر و سلمان نازل شده . و نيز از جويبر از جابر بن عبد اللّه روايت كرده كه گفت : درباره مردى از انصار نازل شده كه وقتى آيه ((لها سبعة ابواب ...(( نازل شد هفت غلام خود را آزاد كرد. ولى ظاهرا تمامى اين روايات از باب تطبيق داستان بر آيه مى باشد.
مؤلف: اين روايت را، صاحب مجمع البيان، از عبداللّه بن زيد نقل كرده. و در الدر المنثور هم، از ابن مردويه، از ابن عُمَر آورده كه گفت: درباره سعيد بن زيد و ابوذر و سلمان نازل شده.  
 
و نيز، از جويبر، از جابر بن عبداللّه روايت كرده كه گفت: درباره مردى از انصار نازل شده، كه وقتى آيه «لَهَا سَبعَةُ أبوَاب...» نازل شد، هفت غلام خود را آزاد كرد. ولى ظاهرا تمامى اين روايات، از باب تطبيق داستان بر آيه مى باشد.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۸۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۳۸۴ </center>
<span id='link251'><span>
<span id='link251'><span>
==آيات ۲۱ - ۳۷ سوره زمر ==
==آيات ۲۱ - ۳۷ سوره زمر ==
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَسلَكَهُ يَنَبِيعَ فى الاَرْضِ ثُمَّ يخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مخْتَلِفاً أَلْوَنُهُ ثمَّ يَهِيجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثُمَّ يجْعَلُهُ حُطماً إِنَّ فى ذَلِك لَذِكْرَى لاُولى الاَلْبَبِ(۲۱)
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَسلَكَهُ يَنَبِيعَ فى الاَرْضِ ثُمَّ يخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مخْتَلِفاً أَلْوَنُهُ ثمَّ يَهِيجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثُمَّ يجْعَلُهُ حُطماً إِنَّ فى ذَلِك لَذِكْرَى لاُولى الاَلْبَبِ(۲۱)
۱۶٬۲۶۳

ویرایش