فاطر ٣٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۵۰
ترجمه
فاطر ٣٥ | آیه ٣٦ | فاطر ٣٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یُقْضَی عَلَیْهِمْ»: درباره ایشان حکم مرگ دوباره صادر نمیشود. «کَفُورٍ»: صیغه مبالغه کافر است. یعنی مبالغه کننده در کفر. بسیار ناسپاس و کفران کننده نعمت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
يَتَجَرَّعُهُ وَ لاَ يَکَادُ يُسِيغُهُ... (۴) إِنَّهُ مَنْ يَأْتِ رَبَّهُ... (۱) إِنَّهُ مَنْ يَأْتِ رَبَّهُ... (۱) وَ نَادَوْا يَا مَالِکُ لِيَقْضِ... (۱) وَ نَادَوْا يَا مَالِکُ لِيَقْضِ... (۱) ثُمَ لاَ يَمُوتُ فِيهَا وَ لاَ يَحْيَى (۱)
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ... (۰) وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ... (۱) إِنَ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذَابِ... (۱) لاَ يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ... (۰) فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَکُمْ إِلاَّ... (۱) ثُمَ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۳۸ سوره فاطر
- توضيح دلالت اختلاف الوان ثمرات و...بر توحيد
- خشت به معناى حقيقى كلمه فقط در علما دريافت مى شود
- مراد از كتاب و وراثت آن در آيه : ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا...
- مقصود از بندگان خاص الذين اصطفينا كه خداوند كتاب را به ايشان به ارث رساند
- اقوال مختلف مفسرين در تفسير آيه فوق
- چند روايت در ذيل جمله انما يخشى الله من عباده العلموءا
- مراد از ظالم لنفسه ، مقصد و سابق بالخيرات در آيه : ثم اورثنا الكتاب الذيناصطفينا... و
- چند روايت درباره مقدار عمرى كه سپرى شدن آن جاى عذرى براى آدمى نمى ماند اولمنعمركم ما يتذكر فيه من تذكر
نکات آیه
۱ - منکران قرآن، کافراند. (ثمّ أورثنا الکتب ... و الذین کفروا) مقصود از کفر در این آیه - به قرینه آیات پیشین که درباره قرآن کریم بود - انکار قرآن است.
۲ - کافران، محکوم به دوزخ اند. (و الذین کفروا لهم نار جهنّم)
۳ - کافران دوزخى، براى همیشه زنده مانده و نمى میرند. (لهم نار جهنّم لایقضى علیهم فیموتوا)
۴ - از عذاب کافران دوزخى، هرگز کاسته نشده و به آنان تخفیف داده نمى شود. (لهم نار جهنّم ... لایخفف عنهم من عذابها)
۵ - محرومیت کافران از هرگونه راحتى و آسودگى در دوزخ (لهم نار جهنّم لایقضى علیهم فیموتوا و لایخفف عنهم من عذابها) از این که کافران دوزخى، هرگز نمى میرند تا درد و رنج عذاب را درک نکنند و نیز از عذاب آنان کاسته نمى شود، مى توان مطلب یاد شده را استفاده کرد.
۶ - عذاب دائمى و بى تخفیف، کیفر تمامى کافران حق ناپذیر (کذلک نجزى کلّ کفور) «کفور» صیغه مبالغه از ماده «کفر» و یا «کفران» مى باشد. برداشت یاد شده مبتنى بر احتمال نخست است.
۷ - عذاب دائمى و بى تخفیف، کیفر ناسپاسان نعمت هاى الهى (کذلک نجزى کلّ کفور)
۸ - کفر، ناسپاسى شدید است و کافران، مردمى بس ناسپاس اند. (و الذین کفروا لهم نار جهنّم ... کذلک نجزى کلّ کفور)
موضوعات مرتبط
- آسایش: محرومان از آسایش ۵
- جهنم: آسایش در جهنم ۵; جاودانان در جهنم ۳; جاودانگى در جهنم ۶، ۷
- جهنمیان :۲
- حق: تداوم عذاب حق ناپذیران ۶; کیفر حق ناپذیران ۶
- قرآن: کفر مکذبان قرآن ۱
- کافران :۱ تداوم عذاب کافران ۱ ۴، ۶; کافران ۱ در جهنم ۳، ۴، ۵; کفران کافران ۱ ۸; کیفر کافران ۱ ۲، ۶
- کفر: حقیقت کفر ۸
- کفران: مراتب کفران نعمت ۸
- کفران کنندگان: تداوم عذاب کفران کنندگان ۷