سبإ ٣٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۴۸


ترجمه

و گفتند: «اموال و اولاد ما (از همه) بیشتر است (و این نشانه علاقه خدا به ماست!)؛ و ما هرگز مجازات نخواهیم شد!»

|و گفتند: اموال و اولاد ما [از همه‌] بيشتر است [و اين نشانه قرب ما به خداست‌] و ما عذاب نخواهيم شد
و گفتند: «ما دارايى و فرزندانمان از همه بيشتر است و ما عذاب نخواهيم شد.»
و باز گفتند که ما بیش از شما مال و فرزند داریم و (چون نعمت دنیای ما افزون‌تر است در آخرت هم) هرگز رنج و عذابی نخواهیم داشت.
و گفتند: اموال و فرزندان ما از شما بیشتر است و [این دلیل توجه ویژه خدا به ماست؛ بنابراین اگر عذابی هم باشد] ما را عذاب نخواهند کرد.
و گفتند: اموال و اولاد ما از همه بيشتر است و كس ما را عذاب نكند.
گفتند ما پرمال و منال‌تر و پرزاد و رودتر هستیم، و ما عذاب‌دیده نخواهیم بود
و گفتند: ما مالها و فرزندان بيشتر داريم و ما عذاب‌شونده نيستيم- يعنى چون خدا ما را به نعمت مال و فرزند گرامى داشته، ما را عذاب نخواهد كرد-.
و گفته‌اند: ما که (در دنیا) اموال و اولاد بیشتری داریم و (این نشانه‌ی علاقه و محبّت خدا به ما است، و در آخرت هم) ما هرگز عذاب نمی‌بینیم و شکنجه نمی‌شویم.
و گفتند: «ما از حیث دارایی و فرزندان(مان از شما) افزون‌تریم و ما (هرگز از) عذاب‌شوندگان نیستیم.»
و گفتند ما بیشتریم در مالها و فرزندان و نیستیم ما عذاب‌شدگان‌


سبإ ٣٤ آیه ٣٥ سبإ ٣٦
سوره : سوره سبإ
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَمْوَالاً وَ أَوْلاداً»: تمییزند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - مترفان، دارایى بیشتر و اولاد زیادتر را ملاک برترى و ارزش مى دانند. (قال مترفوها ... و قالوا نحن أکثر أمولاً و أولدًا)

۲ - مشرکان کافر به قرآن، مدعى برتر بودن در اموال و فرزند (و قال الذین کفروا لن نؤمن بهذا القرءان ... و قالوا نحن أکثر أمولاً و أولدًا) احتمال دارد مرجع ضمیر فاعلى «قالوا»، مترفان (در آیه قبل) باشد و احتمال دارد به قرینه سیاق، «الذین کفروا» (در آیه ۳۱) باشد. برداشت یاد شده، بنابر احتمال دوم است.

۳ - کثرت مال و اولاد، باعث ایجاد خصلت حق ناپذیرى در مترفان (و ما أرسلنا فى قریة من نذیر إلاّ قال مترفوها إنّا بما أُرسلتم به کفرون . و قالوا نحن أکثر أمولاً و أولدًا)

۴ - برخورداران از امکانات رفاهى، خود را مأمون از عذاب مى دانند. (قال مترفوها ... نحن أکثر أمولاً و أولدًا و ما نحن بمعذّبین)

۵ - مشرکان، خود را مصون از عذاب الهى مى دانند. (و قال الذین کفروا ... و ما نحن بمعذّبین)

۶ - مترفان، به خاطر کثرت مال و اولاد، خود را از عذاب در امان مى دانستند. (و قالوا نحن أکثر أمولاً و أولدًا و ما نحن بمعذّبین) این جمله به منزله نتیجه عبارت قبلى است و به خاطر روشنى مطلب براى ذهن مخاطب، از «فا»ى تفریع استفاده نشده است.

۷ - مترفان، خود را مورد عنایت ویژه خدا مى دانند. (و قالوا نحن أکثر أمولاً و أولدًا و ما نحن بمعذّبین) به قرینه جوابى که خداوند در آیه ۳۷ به مترفان داده است، به دست مى آید که این کلام از ناحیه آنان، احتمالاً به منظور نکته یاد شده گفته شده است.

موضوعات مرتبط

  • ارزیابى: ارزیابى با ثروت ۱; ارزیابى با فرزند ۱; ملاک ارزیابى ۱
  • ثروت: نقش ثروت ۱
  • عذاب: احساس مصونیت از عذاب ۴، ۵; مصونیت از عذاب ۶
  • فرزند: نقش فرزند ۱
  • کافران: ادعاى کافران ۲; کثرت اموال کافران ۲; کثرت فرزند کافران ۲
  • لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۷
  • مرفهان: آثار ثروتمندى مرفهان ۳، ۶; آثار کثرت فرزند مرفهان ۳; احساس مصونیت مرفهان ۴; ادعاى مرفهان ۷; بینش مرفهان ۱، ۴، ۶; عوامل حق ناپذیرى مرفهان ۳; کثرت فرزند مرفهان ۶
  • مشرکان: احساس مصونیت مشرکان ۵; بینش مشرکان ۵

منابع