المؤمنون ٨٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۰۱
ترجمه
المؤمنون ٨٥ | آیه ٨٦ | المؤمنون ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعَرْش»: (نگا: اعراف / ، توبه / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۸، سوره مؤ منون
- يادآورى نعمت شنوايى و بينايى (مشترك بين انسان و حيوان ) و خردمندى (متخصص به انسان )
- استبعاد و سپس انكار بعث و معاد از جانب كافران
- ردّ سخنان كافران با اثبات امكان بعث و قيامت با بيان مالكيت حقيقه خداوند.
- بيان اينكه مالكيت اعم از ربوبيت است .
- اشاره به اختلاف عقائد بت پرستان درباره الله ، ارباب و آلهه .
- معناى آيه (قل من رب السموات السبع ...)
- معناى ((ملكوت )) و اين كه ملكوت هر چيزى به دست خدا است و اثبات امكان بعث و معاد ازاين طريق .
- منضور از اينكه فرمود: ((و هو يخبر و لا يجار عليه )).
- مراد از ((اتخاذ ولد)) كه به خداوند نسبت داده مى شد و در نفى آن فرموده است : ((مااتّخذ اللّه من ولد)).
- تقرير يك حجت بر نفى تعدد آلهه ، در جمله : ((اذا لذهب كلّ اله بما خلق ))
- بيان حجت ديگرى بر نفى تعدد آلهه كه جمله ((ولعلا بعضهم على بعض )) متضمن آن است .
- اشاره به تفاسير ديگر در معناى آيه شريفه
- معناى ((همزات الشياطين ))
نکات آیه
۱ - جهان آفرینش، داراى ماهیتى نیازمند به مدیر و مدبر (قل من ربّ السموت السبع و ربّ العرش العظیم)
۲ - نیاز جهان آفرینش به مدیر و مدبر، امرى روشن براى هر انسان دانشور و خردمند (إن کنتم تعلمون ... قل من ربّ السموت السبع و ربّ العرش العظیم) روشن است که سؤال «من ربّ السماوات السبع...» (پروردگار آسمان هاى هفتگانه و... کیست؟) زمانى قابل طرح است که اصل نیاز آنها به مدیر و مدبر، قبلاً براى انسان حل شده باشد. و چون درک این مسأله، براى اهل دانش و خرد - که در آیه پیشین به آن تصریح شده است - امر پیچیده اى نیست به عنوان اصل مسلم تلقى شده است.
۳ - جهان آفرینش، داراى هفت آسمان و یک مرکز بزرگ فرمان روایى (قل من ربّ السموت السبع و ربّ العرش العظیم) «عرش» در لغت به معناى سریر حکومت و فرمان روایى است.
۴ - آسمان هاى هفتگانه و عرش عظیم، مظهر ربوبیت یگانه خداوند (قل من ربّ السموت السبع و ربّ العرش العظیم)
۵ - عرش عظیم الهى، حقیقتى غیر از آسمان هاى هفتگانه (قل من ربّ السموت السبع و ربّ العرش العظیم) ذکر جداگانه عرش و توصیف آن به وصف «عظیم»، مى تواند بیانگر مطلب فوق باشد.
۶ - «عن حنان بن سدیر قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن العرش و الکرسى، فقال: إنّ للعرش صفات کثیرة مختلفة، له فى کلّ سبب و صنع فى القرآن صفة على حدة فقوله «رب العرش العظیم» یقول: الملک العظیم; حنان بن سدیر گوید: از امام صادق(ع) از عرش و کرس سؤال کردم؟ آن حضرت فرمود: عرش اوصفات فراوان و گوناگونى دارد و براى آن در قرآن - به هر مناسبتى که ذکر شده - صفت خاصى است پس قول خدا «ربّ العرش العظیم» به معناى «الملک العظیم» است ». ۱- توحید صدوق، ص ۳۲۱، ح ۱،ب ۵۰; بحارالأنوار، ج ۵۵، ص ۳۰، ح ۵۱.
موضوعات مرتبط
- آسمان: آسمان هاى هفتگانه ۳، ۴; حقیقت آسمان هاى هفتگانه ۵
- آفرینش: تدبیر آفرینش ۱، ۲; مرکز تدبیر آفرینش ۳; نیازمندى آفرینش ۱; وضوح نیازمندى آفرینش ۲
- توحید: نشانه هاى توحید ربوبى ۴
- خدا: حقیقت عرش خدا ۵; عرش خدا ۴; مالکیت خدا ۶
- عاقلان : عاقلان و نیازمندى آفرینش ۲
- عرش: مراد از عرش ۶
- علما: علما و نیازمندى آفرینش ۲
- نیازها: نیاز به مدبر ۲