مريم ٥١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۳۵
ترجمه
مريم ٥٠ | آیه ٥١ | مريم ٥٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَانَ»: بود. تکرار این واژه، برای تکریم و تفخیم شأن موسی است. «مُخْلَصاً»: کسی که خدا او را از نقائص زدوده و برای خویشتن برگزیده است (نگا: اعراف / . کسی که با تمام وجود از آن خدا و پالوده از شرک است (نگا: یوسف / ). «نَبِیّاً»: والا مقام. رفیع. از مصدر (نُبُوَّة) به معنی رفعت. خبر دهنده. از (نَبَأ) به معنی خبر؛ یعنی کسی که از سوی خدا، یکتاپرستی و قوانین الهی را به اطّلاع مردم میرساند. در این صورت، ذکر دو وصف (رَسُولاً) و (نَبِیّاً) تنها جنبه تأکید و تعظیم دارد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۱ - ۵۷ سوره مريم
- اشاره به اوصاف موسى (عليه السلام ): كان مخلصا... و قربناه نجيا
- اسماعيل صادق الوعد كيست ؟
- مقصود از ((رفعناه مكانا عليا(( درباره ادريس چيست ؟
- داستان اسمعيل صادق الوعد و سخنى درباره وفاى به عهد و مراتب آن
- داستان ادريس پيامبر(عليه السلام ) (رواياتواقول مختلف درباره آن جناب و سرگذشت او)
- روايتى طولانى از امام باقر عليه السلام درنقل داستان ادريس پيامبر(ع )
- روايتى در معناى آيه ((و رفعنا مكانا عليا((
- حكايت ادريس (ع ) و فرشته حامل آفتاب
- شرح حال ادريس (ع ) از زبان قفطى در كتاب ((اخبار العلماء باءخبار الحكما((
نکات آیه
۱- پیامبراکرم(ص) وظیفه دار یادکرد سرگذشت حضرت موسى در قرآن (واذکر فى الکتب موسى)
۲- تاریخ زندگى موسى(ع) و خصوصیات او، درس آموز و سازنده است. (واذکر فى الکتب موسى)
۳- یاد کرد و تجلیل از پیامبران و اسوه هاى خلوص، از روش هاى هدایتى قرآن (ذکر رحمت ربّک ... واذکر ... واذکر ... واذکر)
۴- لزوم بزرگداشت شخصیت هاى الهى و معنوى و تجلیل و تکریم آنان (ذکر رحمت ... واذکر ... واذکر ... واذکر)
۵- خداوند موسى(ع) را از هرگونه آلودگى مبرّا و او را براى خود خالص گردانید. (إنّه کان مخلصًا) «مخلَص» به فتح لام، یعنى خالص شده و کسى که خداوند او را براى خود خالص کرده و از آلودگى مصون داشته است (لسان العرب). تفاوت آن با مخلِص (به کسره) این است که «مخلِص» عبادتش را براى خدا خالص مى کند، ولى «مخلَص» کسى است که خداوند او را براى خود برگزیده و خالص کرده باشد.
۶- حضرت موسى(ع) برگزیده خداوند و داراى مقام رسالت و نبوت بود. (إنّه کان مخلصًا و کان رسولاً نبیًّا) فرق «رسول» و «نبىّ» این است که هر کس رسالت الهى دارد «نبىّ» نیز مى باشد، زیرا «نبىّ» یعنى داراى خبر، ولى ممکن است کسى نبىّ باشد، اما به سوى شخصى یا قومى ارسال نشده و حامل رسالت الهى نباشد.
۷- خلوص، زمینه ساز دستیابى به رتبه هاى معنوى است. (إنّه کان مخلصًا و کان رسولاً نبیًّا)
۸- ارزش هاى معنوى، ملاک بزرگداشت یاد و نام افراد در قرآن است. (واذکر ... إنّه کان مخلصًا و کان رسولاً نبیًّا)
۹- پاکى و برگزیدگى موسى و مقام رسالت و نبوت او، موجب شرافت و بزرگداشت یاد او در قرآن (واذکر فى الکتب موسى إنّه کان مخلصًا و کان رسولاً نبیًّا) جمله «إنّه کان ...» تعلیل براى «اذکر» است.
موضوعات مرتبط
- اخلاص: آثار اخلاص ۷
- ارزشها: ارزشهاى معنوى ۸; ملاک ارزشها ۸
- اولیاءالله: اهمیت تعظیم اولیاءالله ۴
- برگزیدگان خدا ۶:
- تعظیم: ملاک تعظیم ۸
- ذکر: ذکر الگوها ۳; ذکر انبیا ۳; ذکر قصه موسى(ع) ۱; ذکر مخلصان ۳; عوامل ذکر موسى (ع) ۹
- رسولان خدا ۶:
- عبرت: عوامل عبرت ۲
- قرآن: قصص قرآن ۱
- محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱
- مخلَصین ۵:
- مقامات معنوى: زمینه مقامات معنوى ۷
- موسى(ع): آثار برگزیدگى موسى(ع) ۹; آثار پاکى موسى(ع) ۹; آثار نبوت موسى(ع) ۹; برگزیدگیموسى(ع) ۵، ۶; عبرت از قصه موسى(ع) ۲; عصمت موسى(ع) ۵; عوامل تعظیم موسى(ع) ۹; فضایل موسى(ع) ۵; مقامات موسى(ع) ۶; نبوت موسى(ع) ۶
- هدایت: روش هدایت ۳