الأعراف ٢٠٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گاهی که خوانده شود قرآن گوش دهید بدان و خموشی گزینید شاید رحم کرده شوید | |-|معزی=و گاهی که خوانده شود قرآن گوش دهید بدان و خموشی گزینید شاید رحم کرده شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::204|٢٠٤]] | قبلی = الأعراف ٢٠٣ | بعدی = الأعراف ٢٠٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَنصِتُوا»: خاموش باشید. | «أَنصِتُوا»: خاموش باشید. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۸
ترجمه
الأعراف ٢٠٣ | آیه ٢٠٤ | الأعراف ٢٠٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنصِتُوا»: خاموش باشید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۹۹ - ۲۰۶، سوره اعراف
- معناى عفو در: (( خذالعفو و اءمر بالعرف ((
- معناى (( عرف (( و (( معروف (( و (( نزغ شيطان ((
- پناه بردن به خدا از شر شيطان
- امر به ذكر خداى تعالى با (( تضرع (( و (( خيفه (( و در صبح و شام
- قرب به خدا فقط به وسيله ياد و ذكر او حاصل مى شود
- بحث روايتى : رواياتى درباره : عفو و گذشت ، ذكر خدا، استماع به تلاوت و قرآن و...
نکات آیه
۱- وجوب گوش فرادادن به قرآن و رعایت سکوت به هنگام شنیدن آن (و إذا قرى القرءان فاستمعوا له و أنصتوا) «استماع» (مصدر استمعوا) به معناى گوش سپردن و «انصات» (مصدر «أنصتوا») به معناى سکوت کردن است.
۲- گوش فرادادن به قرآن و سکوت کردن به هنگام شنیدن آن، زمینه ساز دستیابى به رحمت خداوند است. (فاستمعوا له و أنصتوا لعلکم ترحمون)
۳- تلاوت کننده قرآن، هر که باشد، باید به هنگام قرائت او خاموش ماند و به قرآن گوش داد. (و إذا قرى القرءان فاستمعوا له و أنصتوا لعلکم ترحمون) برداشت فوق از مجهول بودن فعل «قرى» استفاده شده است.
۴- خداوند کافران را به گوش فرادادن به آواى قرآن فراخواند. (هذا بصائر من ربکم ... إذا قرى القرءان فاستمعوا له) برداشت فوق مبتنى بر این است ک--ه خطاب در «فاستمعوا ... » شامل کافران نیز باشد.
۵- گوش سپارى کافران به آواى قرآن، زمینه ساز دستیابى آنان به هدایت و رحمت الهى خواهد شد. (و إذا قرى القرءان فاستمعوا له و أنصتوا لعلکم ترحمون) چنانچه خطاب در آیه شامل کافران باشد، مصداق مورد نظر از رحمت در «ترحمون» هدایت خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- خدا: اوامر خدا ۴ ; موجبات رحمت خدا ۲، ۵
- قرآن: آثار استماعى قرآن ۲، ۵ ; آداب تلاوت قرآن ۳ ; احکام تلاوت قرآن ۱ ; استماع قرآن ۱، ۳، ۴ ; سکوت در تلاوت قرآن ۱، ۲، ۳ ; هدایتگرى قرآن ۵
- کافران: و قرآن ۴، ۵ ; مسؤولیت کافران ۴
- واجبات:۱
- هدایت: زمینه هدایت ۵