گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۲۲: خط ۱۲۲:
<span id='link19'><span>
<span id='link19'><span>


==بحث روايتى: روايتى در بيان مراد از ايام الله ==
==بحث روايتى: روايتى در بيان مراد از «ايّام الله» ==
در الدر المنثور است كه: احمد از ابوذر نقل كرده كه گفت: رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم) فرمود: هيچ پيغمبرى را مبعوث نكرده مگر با زبان قومش.
در الدر المنثور است كه: احمد، از ابوذر نقل كرده كه گفت: رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» فرمود: هيچ پيغمبرى را مبعوث نكرده، مگر با زبان قومش.


و نيز در همان كتاب است كه نسائى و عبدالله بن احمد در كتاب زوائد المسند، و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و ابن مردويه و بيهقى در كتاب «شعب الايمان» از ابى بن كعب از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل كرده اند كه در تفسير جمله «و ذكرهم بايام الله» فرمود: يعنى نعمت هاى خدا.
و نيز، در همان كتاب است كه نسائى و عبدالله بن احمد، در كتاب زوائد المسند، و ابن جرير و ابن منذر و ابن ابى حاتم و ابن مردويه و بيهقى، در كتاب «شعب الايمان»، از اُبَىّ بن كعب، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» نقل كرده اند كه در تفسير جملۀ «وَ ذَكِّرهُم بِأيّامِ الله» فرمود: يعنى نعمت هاى خدا.


مؤلف: اين البته بيان بعضى از مصاديق است و نظيرش را طبرسى و عياشى از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده اند.
مؤلف: اين البته بيان بعضى از مصاديق است و نظيرش را طبرسى و عياشى، از امام صادق «عليه السلام» روايت كرده اند.


و شيخ در امالى به سند خود از عبدالله بن عباس و جابر بن عبدالله در حديثى طولانى از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل كرده كه فرمود: ايام الله نعمت ها و بلاهاى خدا است، و آن مثلات خداوند سبحان است.
و شيخ، در امالى، به سند خود، از عبدالله بن عباس و جابر بن عبدالله، در حديثى طولانى، از رسول خدا «صلى الله عليه و آله و سلم» نقل كرده كه فرمود: ايّام الله، نعمت ها و بلاهاى خدا است، و آن مَثُلات خداوند سبحان است.


و در تفسير قمى آمده كه امام فرمود: ايام الله سه روز است، روز ظهور قائم (عليه السلام) و روز مرگ و روز قيامت.
و در تفسير قمى آمده كه امام فرمود: ايّام الله سه روز است، روز ظهور قائم «عليه السلام»، و روز مرگ، و روز قيامت.


مؤلف: مراد در اين روايت هم انگشت گذارى روى بعضى از مصاديق روشن ايام الله است، نه اين كه ايام منحصر به همان سه روز باشد.
مؤلف: مراد در اين روايت هم، انگشت گذارى روى بعضى از مصاديق روشن ايّام الله است، نه اين كه ايّام منحصر به همان سه روز باشد.


و در معانى الاخبار به سند خود از مثنى حناط از ابى جعفر و ابى عبدالله (عليه السلام) روايت كرده كه فرمودند: ايام الله سه روز است: روزى كه قائم ظهور مى كند و روز كره (رجعت) و روز قيامت.
و در معانى الاخبار، به سند خود، از مثنى حناط، از ابى جعفر و ابى عبدالله «عليهما السلام» روايت كرده كه فرمودند: ايّام الله سه روز است: روزى كه قائم ظهور مى كند، و روز كرّة (رجعت)، و روز قيامت.


مؤلف: اين روايت نيز مانند روايت قبليش مى باشد، و اختلاف روايات در تعداد مصاديق ايام الله مؤيد گفته ما است كه در بيان آيه گفتيم.
مؤلف: اين روايت نيز، مانند روايت قبلی اش مى باشد، و اختلاف روايات در تعداد مصاديق ايّام الله مؤيد گفته ما است كه در بيان آيه گفتيم.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۲۵ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۲۵ </center>
<span id='link20'><span>
<span id='link20'><span>
==آيات ۶ - ۱۸ سوره  ابراهيم ==
==آيات ۶ - ۱۸ سوره  ابراهيم ==
وَ إِذْ قَالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اذْكرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسومُونَكُمْ سوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَستَحْيُونَ نِساءَكمْ وَ فى ذَلِكم بَلاءٌ مِّن رَّبِّكمْ عَظِيمٌ(۶)
وَ إِذْ قَالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اذْكرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسومُونَكُمْ سوءَ الْعَذَابِ وَ يُذَبحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَ يَستَحْيُونَ نِساءَكمْ وَ فى ذَلِكم بَلاءٌ مِّن رَّبِّكمْ عَظِيمٌ(۶)
۱۷٬۰۰۸

ویرایش