۱۷٬۲۲۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۶: | خط ۶: | ||
<span id='link123'><span> | <span id='link123'><span> | ||
==اقوال مختلف درباره معناى عرش == | ==اقوال مختلف درباره معناى عرش == | ||
۱- عرش به همان معناى ظاهرى كلمه است و منظور از آن، مخلوقى است عينا شبيه به تخت كه داراى پايه هايى است و آن پايه ها بر آسمان هفتم تكيه داشته و خداوند - تعالى عما يقول الظالمون - هم، مانند پادشاهان معمولى بر آن قرار گرفته، اكثر اين علما عقيده دارند كه عرش و كرسى، شئ واحدى هستند. | ۱ - عرش به همان معناى ظاهرى كلمه است و منظور از آن، مخلوقى است عينا شبيه به تخت كه داراى پايه هايى است و آن پايه ها بر آسمان هفتم تكيه داشته و خداوند - تعالى عما يقول الظالمون - هم، مانند پادشاهان معمولى بر آن قرار گرفته، اكثر اين علما عقيده دارند كه عرش و كرسى، شئ واحدى هستند. | ||
اين طايفه از مسلمين را «مشبهه» مى نامند، و در سخافت و بطلان عقيده شان، همين بس كه كتاب و سنت بر خلاف صريح عقيده آنان، پروردگار را منزه تر از آن مى داند كه با خلقى از خلايقش در ذات و يا صفات و يا افعال شباهت داشته باشد. | اين طايفه از مسلمين را «مشبهه» مى نامند، و در سخافت و بطلان عقيده شان، همين بس كه كتاب و سنت بر خلاف صريح عقيده آنان، پروردگار را منزه تر از آن مى داند كه با خلقى از خلايقش در ذات و يا صفات و يا افعال شباهت داشته باشد. | ||
خط ۵۲: | خط ۵۲: | ||
پس مفاد جمله «ما من شفيع إلا من بعد إذنه» اين مى شود كه هيچ سببى از اسباب تكوينى كه واسطه هايى بين خدا و بين حوادث عالَم اند، از قبيل سببيت آتش براى حرارت و حرارت براى ذوب كردن اجسام و امثال آن، سببيت شان از خودشان نيست، و به اذن خدا است، كه هر يك از آن ها در ايجاد حادثه اى از حوادث تأثير مى كنند، و اين جمله توحيد ربوبيتى را مى رساند كه در صدر آيه، يعنى در جمله «إن ربكم...» بود. | پس مفاد جمله «ما من شفيع إلا من بعد إذنه» اين مى شود كه هيچ سببى از اسباب تكوينى كه واسطه هايى بين خدا و بين حوادث عالَم اند، از قبيل سببيت آتش براى حرارت و حرارت براى ذوب كردن اجسام و امثال آن، سببيت شان از خودشان نيست، و به اذن خدا است، كه هر يك از آن ها در ايجاد حادثه اى از حوادث تأثير مى كنند، و اين جمله توحيد ربوبيتى را مى رساند كه در صدر آيه، يعنى در جمله «إن ربكم...» بود. | ||
<span id='link125'><span> | <span id='link125'><span> | ||
==عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر مدبر ديگر == | ==عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر مدبر ديگر == | ||
جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است. | جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است. |
ویرایش