مريم ٧

از الکتاب
کپی متن آیه
يَا زَکَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ‌ بِغُلاَمٍ‌ اسْمُهُ‌ يَحْيَى‌ لَمْ‌ نَجْعَلْ‌ لَهُ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ سَمِيّاً

ترجمه

ای زکریا! ما تو را به فرزندی بشارت می‌دهیم که نامش «یحیی» است؛ و پیش از این، همنامی برای او قرار نداده‌ایم!

ترتیل:
ترجمه:
مريم ٦ آیه ٧ مريم ٨
سوره : سوره مريم
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«سَمِیّاً»: همنام. مشترک در اسم. شبیه و نظیر (نگا: مریم / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱- دعاى زکریا در طلب وارثى صالح، مستجاب گردید. (إنّا نبشّرک بغلم)

۲- خداوند زکریا را بشارت داد که به او پسرى عطا خواهد کرد. (یزکریا إنّا نبشّرک بغلم)

۳- زکریا(ع) از مقام نبوّت و تلقى وحى، برخوردار بود. (یزکریا إنّا نبشّرک بغلم) ظاهر آیه این است که زکریا، خود پیام الهى را دریافت کرده است، نه این که پیام خداوند را پیامبرى دیگرى دریافت کرده و به زکریا رسانده باشد.

۴ - «یحیى»، نامى تعیین شده از سوى خدا براى فرزند زکریا (اسمه یحیى لم نجعل له من قبل سمیًّا)

۵- اهمیت نام و نام گذارنده و نقش آن در شخصیت کودک (اسمه یحیى لم نجعل له من قبل سمیًّا) تعبیر «اسمه یحیى» از آن جهت مورد تصریح قرار گرفته است که تعیین آن از سوى خدا، خود شرافتى برجسته و قابل تأمل است.

۶ - نام «یحیى»، بیش از عصر زکریا، در بین مردم بى سابقه بود. (اسمه یحیى لم نجعل له من قبل سمیًّا) «سَمىّ»; یعنى، هم نام (تاج العروس) و مراد از جمله «لم نجعل...» این است که قبل از فرزندِ زکریا، کسى به نام «یحیى» نام گذارى نشده بود.

۷- شخصیت معنوى یحیى، شخصیتى بى مانند بود و پیش از او، کسى به آن مقام نرسیده بود. (لم نجعل له من قبل سمیًّا) از جمله معانى ذکر شده براى «سمىّ» نظیر و شبیه است (مفردات راغب). دراین صورت مراد این است که کسى درگذشته ویژگى هاى یحیى را نداشته است.

۸- یحیى(ع)، وارث حضرت زکریا(ع) و خاندان یعقوب بود. (یرثنى و یرث من ءال یعقوب ... یزکریا إنّا نبشّرک بغلم اسمه یحیى)

۹- حضرت یحیى(ع)، شخصیتى الهى و مورد عنایت خاص خدا بود. (لم نجعل له من قبل سمیًّا)

۱۰- تبلور قدرت خداوند، در اعطاى فرزند به پدرى فرتوت و مادرى عقیم (و کانت امرأتى عاقرًا ... یزکریا إنّا نبشّرک بغلم)

۱۱- اسامى همه انسان ها را خداوند تعیین مى کند. * (لم نجعل له من قبل سمیًّا) مراد از جمله «لم نجعل...»، این نیست که در بین آن اسامى که خداوند مستقیماً تعیین کرده است، نام «یحیى» وجود نداشته، بلکه این است که نام «یحیى»، نامى بى سابقه در بشر آن روزگار بوده است; بنابراین اسناد آن به خداوند در فعل «لم نجعل» گویاى این است که باقى اسامى نیز به جعل خداوند است، گرچه این ارتباط بر همه کس آشکار نیست.

روایات و احادیث

۱۲- «عن أبى جعفر(ع) قال: إنّما ولد یحیى بعد البشارة له من اللّه بخمس سنین ; از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود: همانا یحیى، پنج سال بعد از آن که خداوند به ولادت او بشارت داد، متولد شد».[۱]

موضوعات مرتبط

  • آل یعقوب: وارث آل یعقوب ۸
  • پیرى: فرزنددارى در پیرى ۱۰
  • خدا: بشارتهاى خدا ۲; نشانه هاى قدرت خدا ۱۰
  • زکریا(ع): اجابت دعاى زکریا(ع) ۱; بشارت به زکریا(ع) ۲; پسر زکریا(ع) ۲; فرزنددارى زکریا(ع) ۲; مقامات زکریا(ع) ۳; نامگذارى پسر زکریا(ع) ۴; نبوت زکریا(ع) ۳; وارث زکریا(ع) ۸
  • شخصیت: عوامل شکل گیرى شخصیت ۵
  • کودک: روانشناسى کودک ۵
  • نام: ابداع نام یحیى ۶; اهمیت نام ۵; نام یحیى در دوران زکریا(ع) ۶
  • نامگذارى: منشأ نامگذارى ۱۱
  • وارثان: درخواست وارثان صالح ۱
  • یحیى(ع): تاریخ ولادت یحیى(ع) ۱۲; شخصیت معنوى یحیى(ع) ۷; شخصیت یحیى(ع) ۹; مقامات یحیى(ع) ۹; منشأ نامگذارى یحیى(ع) ۴; وراثت یحیى(ع) ۸

منابع

  1. مجمع البیان، ج ۶، ص ۷۸۰; بحارالأنوار، ج ۱۴، ص ۱۷۶.