المائدة ٩
کپی متن آیه |
---|
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ |
ترجمه
المائدة ٨ | آیه ٩ | المائدة ١٠ | ||||||||||||||
|
تفسیر
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ «9»
خداوند به كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، وعدهى آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ «9»
بعد از آن وفا كنندگان به عهد و ميثاق را وعده مىفرمايد:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا: وعده فرموده است خداى تعالى به آن كسانى كه ايمان آوردهاند. وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ: و عمل نمودند كارهاى شايسته و پسنديده را كه آن وفا نمودن به عهود و مواثيق او سبحانه است. لَهُمْ مَغْفِرَةٌ: مر ايشان را است آمرزش گناهان. وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ: و مزدى بزرگ از فضل نامتناهى الهى، كه آن نعيم بهشت جاودان مىباشد.
«وعدنا الصّالحين لهم جزاء»
«و جنّات و عينا سلسبيلا» «2»
«1» نهج البلاغه، حكمت 252.
«2» تفسير مجمع البيان، جلد 2 صفحه 168.
تفسير اثنا عشرى، ج3، ص: 35
على بن ابراهيم- از ابو بصير روايت كرده گفت: روزى خدمت حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: فداى تو شوم يابن رسول اللّه، مرا مشتاق بهشت گردان. حضرت فرمود: بوى خوش بهشت از هزار سال راه از مسافتهاى دنيا احساس مىشود، و پستترين اهل بهشت به حسب منزلت، چنان است كه اگر جميع جن و انس مهمان او شوند هر آينه از طعام و شراب اين قدر نزد او باشد كه همه را كافى، و از نعم الهى چيزى كم نمىشود. و كمترين اهل بهشت به حسب رتبه و منزلت چون داخل بهشت شود سه حديقه در نظر او آيد. چون داخل حديقه پستتر شود آن مقدار از زنان و خدمتكاران و ميوهها و نهرها در نظر او درآيد و جلوه كند كه ديدهاش روشن و دلش شاد گردد و حمد و شكر منعم حقيقى بجا آورد، پس گويند سر بلند كن و بالا نظر نما. چون حديقه دوم را مشاهده كند در آن نعمتى چند ببيند كه در حديقه اول نديده باشد. عرض كند: پروردگارا، اين را نيز به من عطا كن. چون داخل آن حديقه شود مسرّت او مضاعف شود و شكر حق تعالى نمايد. در آن حال درى از جنّة الخلد بر روى او بگشايند و اضعاف آنچه بيشتر در آنجا ديده بود مشاهده نمايد. عرض كند: ستايش خاصه تو است پروردگار من كه مرا نجات دادى از عذاب نيران و منت گذاردى بر من به نعمتهاى بىپايان جنان. «1»
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ «9»
ترجمه
وعده داده است خدا آنانرا كه ايمان آوردند و اعمال شايسته نمودند كه مر ايشانرا است آمرزش و مزدى بزرگ.
بيان
جمله لهم مغفرة و اجر عظيم در محل نصب است تا مفعول وعد باشد و ممكن است مبتدا و خبر باشد كه براى بيان موعود محذوف ذكر شده است ..
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُم مَغفِرَةٌ وَ أَجرٌ عَظِيمٌ «9»
وعده فرمود خداوند بكساني که ايمان آوردند و عمل صالح نمودند از براي آنها آمرزش و اجر عظيمي.
جلد 6 - صفحه 315
وَعَدَ اللّهُ وعد يكي از اموري است که وفاء بآن لازم است که اگر بكسي وعده دادي که اگر فلان عمل را بجا بياوري فلان احسان را و فلان اجر را بتو عنايت ميكنم يا وعده دادي که در فلان وقت منزلت ميآيم يا فلان عمل را براي تو بجا ميآورم بايد عملي كني المؤمن اذا وعد وفي و خلف وعد از قبايح عقليه است و محال است از خداوند صادر شود بمقتضاي عدل إِنَّ اللّهَ لا يُخلِفُ المِيعادَ آل عمران آيه 9- رعد آيه 31 إِنَّكَ لا تُخلِفُ المِيعادَ آل عمران آيه 194 وَعدَ اللّهِ لا يُخلِفُ اللّهُ المِيعادَ زمر آيه 20، و غير اينها از آيات و اخبار متواتره بتواتر معنوي و ضرورت بين مسلمين بلكه جميع مليين عالم و ضرورت عقل قائم است بر اينكه خلف وعد محال است از خدا صادر شود بعلاوه اگر خلف وعد بر خدا جايز باشد اقحام انبياء لازم آيد و سلب اطمينان بندگان در اطاعت و عبادت او ميشود الَّذِينَ آمَنُوا وعدههاي الهي اختصاص دارد باهل ايمان زيرا غير مؤمن و لو تمام عمر عبادت كند قابليت رحمة ندارد و مورد آيه شريفه وَ قَدِمنا إِلي ما عَمِلُوا مِن عَمَلٍ فَجَعَلناهُ هَباءً مَنثُوراً فرقان آيه 23، ميشود زيرا ايمان شرط صحت کل اعمال است.
وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ كلمه الصالحات و لو جمع محلي بالف و لام است و افاده عموم ميكند لكن بالقطع و اليقين مراد اينکه نيست که جميع اعمالش صالحه باشد زيرا امكان ندارد جز در حق معصومين عليهم السلام بلكه مراد اينست که اعمال صالحه از او صادر شود و لو بعض اعمال ناشايسته هم از او صادر شده باشد.
لَهُم مَغفِرَةٌ از گناهان بواسطه ايمان (و اجر عظيم) بواسطه اعمال صالحه.
316
برگزیده تفسیر نمونه
نکات آیه
۱- وعده الهى به مؤمنان داراى عمل صالح، به آمرزش و پاداش بزرگ (وعد اللّه الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم مغفرة و اجر عظیم)
۲- همراهى ایمان و عمل صالح، زمینه جلب مغفرت و دستیابى به پاداش بزرگ الهى (وعد اللّه الذین ءامنوا و عملوا الصلحت لهم مغفرة و اجر عظیم)
۳- ترغیب انسانها از سوى خداوند به ایمان و عمل صالح (وعد اللّه الذین ءامنوا و عملوا الصلحت)
۴- قیام براى خدا، شهادت به قسط و اجراى عدالت، از مصادیق عمل صالح (کونوا قومین للّه شهداء بالقسط ... و عملوا الصلحت)
۵- پاداشهاى الهى، داراى مراتب است.* (و اجر عظیم)
۶- نوید به پاداش نیک، از روشهاى قرآن براى تربیت انسانها و ترغیب آنان به اعمال صالح (وعد اللّه ... اجر عظیم)
موضوعات مرتبط
- آمرزش: موجبات آمرزش ۲
- انگیزش: عوامل انگیزش ۶
- ایمان: و عمل ۲ ; تشویق به ایمان ۳
- پاداش: بشارت به پاداش ۶ ; مراتب پاداش ۲، ۵ ; موجبات پاداش ۲
- تربیت: روش تربیت ۶
- خدا: آمرزش خدا ۲ ; پاداش خدا ۱، ۲، ۵ ; وعده خدا ۱
- عدالت: برپایى عدالت ۴
- عمل صالح: تشویق به عمل صالح ۳، ۶ ; زمینه عمل صالح ۶ ; موارد عمل صالح ۴
- قیام در راه خدا:۴
- گواهى: عدالت در گواهى ۴
- مؤمنان: آمرزش مؤمنان ۱ ; پاداش مؤمنان ۱ ; عمل صالح مؤمنان ۱
منابع