المائدة ١٠

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ الَّذِينَ‌ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولٰئِکَ‌ أَصْحَابُ‌ الْجَحِيمِ‌

ترجمه

و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخند.

و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب نمودند، آنها اهل دوزخند
و كسانى كه كفر ورزيدند و آيات ما را دروغ انگاشتند، آنان اهل دوزخند.
و آنان که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند اهل جهنم خواهند بود.
وکسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، اهل دوزخ اند.
و آنان كه كافر شده‌اند و آيات ما را تكذيب كرده‌اند اهل جهنمند.
و کسانی که کفرورزیده و آیات ما را دروغ انگاشته‌اند، دوزخی‌اند
و كسانى كه كافر شدند و آيات- نشانه‌هاى- ما را دروغ شمردند آنان دوزخيانند.
و کسانی که کافر شوند و آیات (قرآنی و جهانی) ما را تکذیب کنند، آنان اهل دوزخ هستند.
و کسانی که کافر شدند و با آیات ما (همان‌ها و ما را) دروغ انگاشتند، اینان دوزخیانند.
و آنان که کفر ورزیدند و دروغ پنداشتند آیتهای ما را آنانند یاران دوزخ‌

As for those who disbelieve and reject Our revelations—these are the inmates of Hell.
ترتیل:
ترجمه:
المائدة ٩ آیه ١٠ المائدة ١١
سوره : سوره المائدة
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْجَحِیمِ»: آتش فروزان. اسمی از اسماء دوزخ است.


تفسیر

تفسیر نور (محسن قرائتی)


وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ «10»

و آنان كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب نمودند، همانان اهل دوزخند.

نکته ها

در قرآن چند نوع أجر به كار رفته است: «أَجْرٌ عَظِيمٌ»، «أَجْرٌ كَبِيرٌ» «1»، «أَجْرٍ كَرِيمٍ» «2»، «أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ» «3». بنابراين، پاداش‌هاى الهى داراى درجاتى است.

وعده‌هاى خداوند، وَعَدَ اللَّهُ‌ ... تخلّف ناپذير است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْمِيعادَ» «4»


«1». هود، 11.

«2». يس، 11.

«3». فصّلت، 8.

«4». آل‌عمران، 9.

جلد 2 - صفحه 252

«جحيم» به معناى شدّت برافروختگى آتش است. در داستان ابراهيم عليه السلام آمده كه او را در جحيم (آتش شعله‌ور) افكندند. «أَصْحابُ الْجَحِيمِ» يعنى اهل آتش و آنان كه پيوسته در آتش دوزخ هستند.

پیام ها

1- ايمان و عمل ملازم هم هستند. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»

2- ايمان و عمل شايسته، هم جبران كننده‌ى گناهان است‌ «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ» و هم تأمين كننده‌ى پاداش. «أَجْرٌ عَظِيمٌ»

3- توجّه به عاقبت كارها، در تصميم‌هاى انسان نقش مهمى دارد. أَجْرٌ عَظِيمٌ‌ ... أَصْحابُ الْجَحِيمِ‌

4- كيفر كافران و تكذيب كنندگان، دوزخ ابدى است. وَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... أَصْحابُ الْجَحِيمِ‌

5- تشويق، انگيزه‌ى عمل است. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ» همان گونه كه تهديد، از روشهاى تربيتى قرآن است. «أَصْحابُ الْجَحِيمِ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ «10»

و بنابر عادت جاريه الهى بعد از ذكر وعد بيان وعيد فرمايد:

وَ الَّذِينَ كَفَرُوا: آنان كه كافر شدند وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا: و تكذيب كردند آيتهاى ما را كه قرآن يا ساير معجزات داله بر صدق نبوت پيغمبر صلى اللّه عليه و آله‌ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ‌: آن گروه كافران و جاحدان، مصاحبان و


«1» معالم الزّلفى، محدّث بحرانى، فصل پنجم، باب 29 (صفحه 277)

تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 36

مجاوران آتش‌اند.

على بن ابراهيم- از ابو بصير روايت نموده به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: يابن رسول اللّه عليه السّلام مرا بترسان كه دلم سنگين شده.

حضرت فرمود: مهيا شو براى زندگى دراز بدرستى كه جبرئيل آمد به نزد رسول خدا با روى ترش، پيشتر كه مى‌آيد متبسم بود. حضرت از سبب آن سؤال.

جبرئيل گفت: امروز دمهائى كه بر آتش مى‌دميدند از دست گذاشتند. پيغمبر صلى اللّه عليه و آله فرمود دمهاى جهنم چيست؟ جبرئيل گفت: حق تعالى امر فرمود هزار سال بر آتش جهنم دميدند تا سفيد شد، پس هزار سال ديگر دميدند تا سرخ شد، و هزار سال ديگر دميدند تا سياه شد، و اكنون سياه است و تاريك، و اگر قطره‌اى از ضريع كه عرق اهل جهنم و چرك و ريم فرجهاى زناكاران است كه در ديگهاى جهنم جوشيده و به عوض آب به اهل جهنم مى‌خورانند در آبهاى اهل دنيا بريزند، هر آينه جميع اهل دنيا از گندش بميرند، و اگر يك حلقه از زنجيرى كه هفتاد ذرع است و بر گردن اهل جهنم مى‌گذارند بر دنيا بگذارند، از حرارت آن تمام دنيا بگدازد. و اگر پيراهنى از پيراهنهاى اهل آتش را در ميان آسمان و زمين بياويزند، اهل دنيا از بوى بد آن هلاك شوند. چون جبرئيل اينها را گفت پيغمبر و جبرئيل هر دو به گريه آمدند، پس حق تعالى ملكى را فرستاد كه پروردگار شما سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: شما را ايمن مى‌گردانم. بعد از آن هر وقت جبرئيل خدمت حضرت نازل مى‌شد متبسم بود.

پس حضرت صادق عليه السّلام فرمود: در آن روز اهل آتش عظمت جهنم و عذاب الهى را مى‌دانند، و اهل بهشت عظمت بهشت و نعيم آن را مى‌دانند «1».


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ «10»

ترجمه‌

و آنانكه كافر شدند و تكذيب نمودند آيتهاى ما را آنگروه اصحاب دوزخند.

تفسير

نتيجه كفر كه مستوريت حقايق و چشم‌پوشى از آنست تكذيب دلائل واضحه اسلام و آيات بيّنات قرآن است و حق دعوت آنستكه مركب از وعد وعيد باشد و باين طريقه كلام الهى مستقر شده است ..

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


وَ الَّذِين‌َ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِك‌َ أَصحاب‌ُ الجَحِيم‌ِ «10»

و كساني‌ ‌که‌ كافر شدند و تكذيب‌ آيات‌ ‌ما ‌را‌ نمودند اينها اصحاب‌ جهنم‌ هستند وَ الَّذِين‌َ كَفَرُوا شامل‌ جميع‌ طبقات‌ كفار ميشود ‌از‌ طبيعي‌ و مشرك‌، مجوس‌ يهود، نصاري‌، غلات‌، اهل‌ بدعت‌ و منكر ضروري‌.

وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا آيات‌ الهي‌ انبياء، اوصياء انبياء و دلائل‌ ‌بر‌ وجود الهي‌ و صفات‌ ربوبي‌ و افعال‌ خداوند و آيات‌ قرآني‌ و دستورات‌ و احكام‌ پروردگار هستند ‌که‌ تكذيب‌ ‌هر‌ يك‌ ‌از‌ ‌آنها‌ موجب‌ خروج‌ ‌از‌ ايمان‌ ميشود و ‌لو‌ اطلاق‌ كفر ‌بر‌ ‌آنها‌ نشود أُولئِك‌َ أَصحاب‌ُ الجَحِيم‌ِ اصحاب‌ ‌از‌ مصاحبت‌ ‌است‌ و بدلالت‌ التزامي‌ دليل‌ ‌بر‌ خلود ‌است‌ ‌که‌ دائما مصاحب‌ جهنم‌ ‌است‌ و جحيم‌ يكي‌ ‌از‌ اسماء جهنم‌ ‌است‌ و ‌در‌ بعض‌ اخبار يكي‌ ‌از‌ طبقات‌ جهنم‌ ‌است‌.

برگزیده تفسیر نمونه


نکات آیه

۱- کافران و تکذیب کنندگان آیات الهى، اصحاب دوزخ هستند. (و الذین کفروا و کذبوا ... أولئک اصحب الجحیم)

۲- کفر و تکذیب آیات الهى، موجب گرفتارى به آتش برافروخته دوزخ (و الذین کفروا و کذبوا بایتنا أولئک اصحب الجحیم)

۳- انکار لزوم برپایى عدالت و عدم اجراى آن، حتى نسبت به دشمنان، از مصادیق کفر و تکذیب آیات الهى است.* (و لایجر منکم شنئان ... و الذین کفروا و کذبوا)

۴- انذار و تهدید، از روشهاى قرآن براى بازداشتن انسانها از کفر و انکار حقایق و تکذیب آیات الهى (و الذین کفروا و کذبوا بایتنا أولئک اصحب الجحیم)

۵- جحیم، از نامهاى دوزخ (اصحب الجحیم)

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: تکذیب آیات خدا ۱، ۲، ۳
  • انذار: نقش انذار ۴
  • انسان: هشدار به انسان ۴
  • تربیت: روش تربیت ۴
  • تهدید: نقش تهدید ۴
  • جحیم:۵
  • جهنّم: موجبات جهنّم ۲ ; نامهاى جهنّم ۵
  • جهنّمیان:۱
  • حق: موانع تکذیب حق ۴
  • دشمنان: حقوق دشمنان ۳
  • عدالت: برپایى عدالت ۳
  • کافران: کیفر کافران ۱
  • کفر: به آیات خدا ۲ ; کیفر کفر ۲ ; موارد کفر ۳ ; موانع کفر ۴

منابع