الجمعة ٢

از الکتاب
کپی متن آیه
هُوَ الَّذِي‌ بَعَثَ‌ فِي‌ الْأُمِّيِّينَ‌ رَسُولاً مِنْهُمْ‌ يَتْلُو عَلَيْهِمْ‌ آيَاتِهِ‌ وَ يُزَکِّيهِمْ‌ وَ يُعَلِّمُهُمُ‌ الْکِتَابَ‌ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ‌ کَانُوا مِنْ‌ قَبْلُ‌ لَفِي‌ ضَلاَلٍ‌ مُبِينٍ‌

ترجمه

و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!

ترتیل:
ترجمه:
الجمعة ١ آیه ٢ الجمعة ٣
سوره : سوره الجمعة
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«بَعَثَ»: برانگیخته است. مبعوث کرده است. «الأُمِّیِّینَ»: افراد درس‌نخوان. بیسواد (نگا: بقره / ، آل‌عمران / و ، اعراف / و . «یُزَکِّیهِمْ»: (نگا: بقره / و . «رَسُولاً مِّنْهُمْ ... ضَلالٍ مُبینٍ»: (نگا: آل‌عمران / . «وَ إِن کَانُوا»: حرف واو حالیه، و واژه (إِنْ) از حروف مشبهةٌ بالفعل است و مخفف از مثقله است (نگا: اعراب القرآن، محیی‌الدین درویش).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - حضرت محمد(ص)، رسول خدا و مبعوث شده از جانب او (هو الذى بعث فى الأُمّیّن رسولاً منهم)

۲ - مردم عصر پیامبر(ص)، بى بهره از سواد خواندن و نوشتن (هو الذى بعث فى الأُمّیّن رسولاً منهم) «اُمّى» (مفرد «اُمّیین»); یعنى، بى سواد، کسى که خواندن و نوشتن نمى داند.

۳ - حضرت محمد(ص)، مردى از تبار عرب بود و همانند ایشان سواد خواندن و نوشتن نداشت. (بعث فى الأُمّیّن رسولاً منهم)

۴ - تجلى عزّت و حکمت خداوند در بعثت پیامبر(ص) (العزیز الحکیم . هو الذى بعث فى الأُمّیّن رسولاً منهم)

۵ - برانگیخته شدن رسول اکرم(ص) از میان غیر اهل کتاب، براى هدایت خلق از سوى خداوند، جلوه اى از عزّت و حکمت خداوند (العزیز الحکیم . هو الذى بعث فى الأُمّیّن رسولاً منهم) کلمه «اُمّیین» در قرآن، در مقابل اهل کتاب نیز به کار رفته است. برداشت بالا بر پایه این احتمال است.

۶ - تلاوت آیات الهى، تزکیه نفوس و تعلیم کتاب و حکمت، اصول و محورهاى برنامه رسالت پیامبر(ص) در هدایت خلق (یتلوا علیهم ءایته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتب و الحکمة)

۷ - خداشناسى، زمینه لازم براى تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت (یتلوا علیهم ءایته و یزکّیهم و یعلّمهم الکتب و الحکمة) تقدم ذکرى «یتلوا علیهم آیاته» بر «یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة» احتمالاً اشاره به مطلبى دارد که در این برداشت آمده است.

۸ - طهارت و پاکى نفس، زمینه لازم براى فراگیرى معارف و احکام دین (و یزکّیهم و یعلّمهم الکتب و الحکمة) تقدم ذکرى «یزکّیهم» بر «یعلّمهم»، مى تواند اشاره به مطلب بالا داشته باشد.

۹ - مردم جزیرة العرب پیش از بعثت پیامبراکرم(ص)، در گمراهى آشکارى به سر مى بردند. (و إن کانوا من قبل لفى ضلل مبین) «إن» در «و إن کانوا» مخفف از مثقله است; یعنى، «و إنّهم کانوا من قبل لفى ضلال مبین»

۱۰ - هدف بعثت پیامبر(ص)، هدایت مردم و بیرون آوردن آنان از گمراهى ها است. (یتلوا علیهم ... و إن کانوا من قبل لفى ضلل مبین)

روایات و احادیث

۱۱ - «عن أبى عبداللّه(ع) فى قوله «هو الذى بعث فى الاُمّیین رسولاً منهم» قال: کانوا یکتبون و لکن لم یکن معهم کتاب من عند اللّه و لابعث إلیهم رسولاً فنسبهم اللّه إلى الاُمّیین;[۱] از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند، «هو الذى بعث فى الاُمّیین رسولاً منهم» روایت شده که آنان (اُمّیین) مى توانستند بنویسند لکن کتابى از جانب خداوند براى آنان نبود و پیامبرى به سوى آنان مبعوث نشده بود و از این جهت خداوند آنان را به «اُمّیین» نسبت داده است».

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: اهمیت تلاوت آیات خدا ۶
  • امیین: مراد از امیین ۱۱
  • انسان: اهمیت تزکیه انسان ها ۶; اهمیت هدایت انسان ها ۱۰
  • بعثت: تاریخ مقارن بعثت ۲، ۹
  • تزکیه: آثار تزکیه ۸; زمینه تزکیه ۷
  • حکمت: زمینه تعلیم حکمت ۷
  • خدا: آثار خدا شناسى ۷; نشانه هاى حکمت خدا ۴; نشانه هاى عزت خدا ۴، ۵
  • دین: زمینه تعلیم دین ۸
  • رسولان خدا :۱
  • قرآن: اهمیت تعلیم قرآن ۶; زمینه تعلیم قرآن ۷
  • کتاب: اهمیت تعلیم کتاب ۶
  • گمراهى: گمراهى آشکار ۹
  • محمد(ص): امى بودن محمد(ص) ۳، ۵; برگزیدگى محمد(ص) ۵; خاستگاه محمد(ص) ۳، ۵; رسالت محمد(ص) ۱; عربیت محمد(ص) ۳; فلسفه نبوت محمد(ص) ۵، ۱۰; مهمترین رسالت محمد(ص) ۶; نبوت محمد(ص) ۴; نژاد محمد(ص) ۳
  • مردم: بى سوادى مردم مقارن بعثت ۲; گمراهى مردم مقارن بعثت ۹

منابع

  1. تفسیر قمى، ج ۲، ص ۳۶۶; نورالثقلین، ج ۵، ص ۳۲۲، ح ۱۵.