۱۶٬۸۸۰
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴۴: | خط ۴۴: | ||
و اين كه براى مُردگان خود، صنم مى ساخته و آن را مى پرستيدند، خود يكى از شواهدى است بر اين كه اين اقوام، مرگ را انتهاى زندگى و يا به تعبير ديگر بطلان و نابودى نمى دانسته اند، بلكه معتقد بوده اند به اين كه ارواح مُردگان، بعد از مرگ نيز باقى هستند و همان عنايت و آثارى كه در زندگى خود داشتند، در بعد از مرگ نيز دارند، بلكه آثار وجودی شان بعد از مُردن، قوی تر و اراده شان نافذتر و تأثير آن شديدتر مى شود. | و اين كه براى مُردگان خود، صنم مى ساخته و آن را مى پرستيدند، خود يكى از شواهدى است بر اين كه اين اقوام، مرگ را انتهاى زندگى و يا به تعبير ديگر بطلان و نابودى نمى دانسته اند، بلكه معتقد بوده اند به اين كه ارواح مُردگان، بعد از مرگ نيز باقى هستند و همان عنايت و آثارى كه در زندگى خود داشتند، در بعد از مرگ نيز دارند، بلكه آثار وجودی شان بعد از مُردن، قوی تر و اراده شان نافذتر و تأثير آن شديدتر مى شود. | ||
براى اين كه بعد از مُردن، ديگر پاىبند چارچوب محدود ماديات نبوده و از تأثرات جسمانى و انفعال هاى جرمانى (اثرپذيرى مادى) نجات يافته اند و لذا فرعون، هم عصر موسى «عليه السلام» با اين كه خودش إله مردم بود، با این حال براى خود اصنامى داشت. و قرآن كريم، در اين باره مى فرمايد: «وَ قَالَ المَلَأ مِن قَومِ فِرعَونَ أتَذَرُ مُوسَى وَ قَومَهُ لِيُفسِدُوا فِى الأرضِ وَ | براى اين كه بعد از مُردن، ديگر پاىبند چارچوب محدود ماديات نبوده و از تأثرات جسمانى و انفعال هاى جرمانى (اثرپذيرى مادى) نجات يافته اند و لذا فرعون، هم عصر موسى «عليه السلام» با اين كه خودش إله مردم بود، با این حال براى خود اصنامى داشت. و قرآن كريم، در اين باره مى فرمايد: «وَ قَالَ المَلَأ مِن قَومِ فِرعَونَ أتَذَرُ مُوسَى وَ قَومَهُ لِيُفسِدُوا فِى الأرضِ وَ یَذَرَكَ وَ آلِهَتِكَ». | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۴۱۱ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۰ صفحه ۴۱۱ </center> | ||
<span id='link284'><span> | <span id='link284'><span> |
ویرایش