گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۱ بخش۳۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۲۰۸: خط ۲۰۸:


==بحث روايتى ==
==بحث روايتى ==
در احتجاج از اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، در ضمن حديثى كه در پيرامون احوال كفار بحث مى كند، نقل كرده كه در ذيل آيه «فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث فى الارض» فرموده: «زبد» در اين جا، عبارت از گفتارى است كه ملحدين درباره قرآن گفته بودند، و گفتاری است كه در موقع تجزيه و تحليل، باطل و مضمحل مى گردد.  
در احتجاج از اميرالمؤمنين «عليه السّلام»، در ضمن حديثى كه در پيرامون احوال كفار بحث مى كند، نقل كرده كه در ذيل آيه «فَأمَّا الزَّبَدُ فَيَذهَبُ جُفَاءً وَ أمّا مَا يَنفَعُ النَّاسُ فَيَمكُثُ فِى الأرض» فرموده: «زَبَد» در اين جا، عبارت از گفتارى است كه ملحدين درباره قرآن گفته بودند، و گفتاری است كه در موقع تجزيه و تحليل، باطل و مضمحل مى گردد.  


و اما آن كلامى كه مردم از آن منتفع مى گردند، همان «تنزيل» است، كه نه در هنگام نزول و نه در آينده باطلى بدان رخنه نمى كند، و دل هاى بشر آن را مى پذيرد. و مقصود از كلمه «ارض» در اين جا، همان دل ها است، كه قرارگاه علم و حكمت است.
و اما آن كلامى كه مردم از آن منتفع مى گردند، همان «تنزيل» است، كه نه در هنگام نزول و نه در آينده باطلى بدان رخنه نمى كند، و دل هاى بشر آن را مى پذيرد. و مقصود از كلمه «ارض» در اين جا، همان دل ها است، كه قرارگاه علم و حكمت است.


مؤلف: مقصود از «تنزيل»، منظور حقيقى از كلام خداست. و مقصود از گفتار ملحدين درباره قرآن، آن تفسيرهايى است كه ايشان به رأى خود مى كنند، و آنچه امام (عليه السّلام) فرموده، برخى از مصاديق باطل است، و آيه شريفه عام است، و همان طور كه در گذشته گفتيم، شامل همه باطل ها مى شود.
مؤلف: مقصود از «تنزيل»، منظور حقيقى از كلام خداست. و مقصود از گفتار ملحدين درباره قرآن، آن تفسيرهايى است كه ايشان به رأى خود مى كنند، و آنچه امام «عليه السّلام» فرموده، برخى از مصاديق باطل است، و آيه شريفه عام است، و همان طور كه در گذشته گفتيم، شامل همه باطل ها مى شود.


و در الدّرالمنثور است كه ابن جرير و ابن ابى حاتم و ابوالشيخ، از قتاده روايت كرده اند كه در تفسير «الذين يوفون بعهد اللّه و لا ينقضون الميثاق» گفته:  
و در الدّرالمنثور است كه ابن جرير و ابن ابى حاتم و ابوالشيخ، از قتاده روايت كرده اند كه در تفسير «الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهدِ اللّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ المِيثَاق» گفته:  


بر شما باد وفاى به عهد و اين كه ميثاق را نشكنيد، زيرا خداوند از آن نهى كرده، و درباره آن، به شديدترين وجه اعلام خطر كرده و آن را در حدود بيست و چند جاى قرآن به عنوان خيرخواهى شما آورده، و حجت بر شما قرار داده، و اهل فهم و عقلا و دانشمندان مى دانند كه عظمت هر چيزى به مقدارى است كه خدا عظمتش داده باشد. و از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) براى ما نقل كرده اند كه در خطبه خود فرموده: «ايمان ندارد كسى كه امانتدار نيست و دين ندارد آن كس كه به عهد خود پایبند نيست».
بر شما باد وفاى به عهد و اين كه ميثاق را نشكنيد، زيرا خداوند از آن نهى كرده، و درباره آن، به شديدترين وجه اعلام خطر كرده و آن را در حدود بيست و چند جاى قرآن به عنوان خيرخواهى شما آورده، و حجت بر شما قرار داده، و اهل فهم و عقلا و دانشمندان مى دانند كه عظمت هر چيزى به مقدارى است كه خدا عظمتش داده باشد.  
 
و از رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» براى ما نقل كرده اند كه در خطبه خود فرموده: «ايمان ندارد كسى كه امانتدار نيست و دين ندارد آن كس كه به عهد خود پایبند نيست».
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۴۷۷ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۴۷۷ </center>
مؤلف: از ظاهر اين روايت به خوبى بر مى آيد كه قتاده عهد و ميثاق را حمل كرده بر عهد و ميثاق هاى دائر ميان مردم، و حال آن كه خواننده گرامى به ياد دارد كه گفتيم ظاهر سياق آيه، مخالف اين معنا است.
مؤلف: از ظاهر اين روايت به خوبى بر مى آيد كه قتاده، عهد و ميثاق را حمل كرده بر عهد و ميثاق هاى دائر ميان مردم، و حال آن كه خواننده گرامى به ياد دارد كه گفتيم ظاهر سياق آيه، مخالف اين معنا است.
<span id='link342'><span>
<span id='link342'><span>
==رواياتى درباره صله رحم و پيوند ارتباط با آل محمد «ع»==
==رواياتى درباره صله رحم و پيوند ارتباط با آل محمد «ع»==
و در كافى به سند خود، از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از امام صادق (عليه السّلام) از معناى كلام خداى عزوجل كه فرموده: «و الذين يصلون ما امر اللّه به ان يوصل» سؤال كردم. فرمود: مقصود همان خويشاوندانت است.
و در كافى به سند خود، از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از امام صادق (عليه السّلام) از معناى كلام خداى عزوجل كه فرموده: «و الذين يصلون ما امر اللّه به ان يوصل» سؤال كردم. فرمود: مقصود همان خويشاوندانت است.
۱۶٬۹۰۷

ویرایش