گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۵ بخش۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۱۰۹: خط ۱۰۹:


==خطابى از خداوند به عموم پيامبران ==
==خطابى از خداوند به عموم پيامبران ==
«'''يَأَيهَا الرُّسلُ كلُوا مِنَ الطيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنى بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ'''»:
«'''يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً إِنّى بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ'''»:


خطابى است به عموم پيامبران ، به اين كه از طيبات بخورند و گويا مراد از خوردن از طعام هاى پاكيزه ارتزاق و تصرف در آن باشد، حال چه به خوردن باشد و يا به هر تصرف ديگر. و استعمال كلمه «خوردن» در انحاى تصرفات استعمالى است شايع.
خطابى است به عموم پيامبران، به اين كه از طيبات بخورند. و گويا مراد از خوردن از طعام هاى پاكيزه، ارتزاق و تصرف در آن باشد. حال چه به خوردن باشد و يا به هر تصرف ديگر. و استعمال كلمه «خوردن» در انحاى تصرفات، استعمالى است شايع.


سياق آيات شهادت مى دهند به اين كه جمله «'''كلوا من الطيّبات '''» در مقام منت نهادن بر انبياء است، در نتيجه جمله بعدى هم كه مى فرمايد «و اعملوا صالحا» در اين مقام است كه بفرمايد در مقابل اين منت و شكرگزارى از آن، عمل صالح انجام دهند، و در اينكه با جمله «'''انى بما تعملون عليم'''» تعليلش كرد، تحذيرى است به ايشان از مخالفت امر، و تحريكى است به اينكه ملازم تقوا باشند.
سياق آيات شهادت مى دهند به اين كه جملۀ «كُلُوا مِنَ الطَيِّبَات» در مقام منت نهادن بر انبياء است. در نتيجه، جمله بعدى هم كه مى فرمايد «وَ اعمَلُوا صَالِحاً» در اين مقام است كه بفرمايد در مقابل اين منت و شكرگزارى از آن، عمل صالح انجام دهند.  


«'''وَ إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكمْ أُمَّةً وَحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكمْ فَاتَّقُونِ'''»:
و در اين كه با جملۀ «إنِّى بِمَا تَعمَلُونَ عَلِيم» تعليلش كرد، تحذيرى است به ايشان از مخالفت امر، و تحريكى است به اين كه ملازم تقوا باشند.


تفسير اين آيه، در تفسير نظير آن در سوره انبياء گذشت.
«'''وَ إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ'''»:


«'''فَتَقَطعُوا أَمْرَهُم بَيْنهُمْ زُبُراً كلُّ حِزْبِ بِمَا لَدَيهِمْ فَرِحُونَ'''»:
تفسير اين آيه، در تفسير نظير آن در سوره «انبياء» گذشت.


در مجمع البيان گفته: كلمه «تقطع» و كلمه «تقطيع» هر دو به معناى پاره پاره شدن است و كلمه «زبر» - به ضم زاء، و باء - جمع «زبور» و به معناى كتاب ها است آيه مورد بحث متفرع بر مطالب قبل است، و معنايش اين است كه: خداوند رسولان خود را يكى پس از ديگرى به سوى ايشان فرستاد و همه آنها امتى واحد و داراى ربى واحدند ايشان را به سوى تقوا دعوت كردند، و ليكن بشر به امر ايشان عمل نكرد، در نتيجه امر آنان بين ايشان پاره پاره شد و آن را به صورت كتاب هايى در آورده ، هر جمعيتى كتابى را به خود اختصاص دادند، و هر حزبى به آنچه داشتند، دلخوش گشتند.
«'''فَتَقَطعُوا أَمْرَهُم بَيْنهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبِ بِمَا لَدَيهِمْ فَرِحُونَ'''»:


در قرائت ابن عامر «زبرا» - به ضمه زاء و فتحه باء - آمده كه جمع «'''زبره '''» و به معناى فرقه است. بنابراين قرائت، معنايش اين مى شود كه: در امر انبياء متفرق شده، جمعيت هاى گوناگون شدند، و هر حزبى به آنچه داشت دلخوش گشت. و اين قرائت راجح تر است.
در مجمع البيان گفته: كلمۀ «تَقَطَّعَ» و كلمۀ «تقطيع»، هر دو به معناى پاره پاره شدن است. و كلمۀ «زُبُر» - به ضم زاء، و باء - جمع «زبور» و به معناى كتاب ها است.
 
آيه مورد بحث، متفرع بر مطالب قبل است، و معنايش اين است كه: خداوند رسولان خود را، يكى پس از ديگرى به سوى ايشان فرستاد و همه آن ها، امتى واحد و داراى ربّى واحدند، ايشان را به سوى تقوا دعوت كردند، وليكن بشر به امر ايشان عمل نكرد، در نتيجه، امر آنان بين ايشان پاره پاره شد و آن را به صورت كتاب هايى در آورده، هر جمعيتى، كتابى را به خود اختصاص دادند، و هر حزبى به آنچه داشتند، دلخوش گشتند.
 
در قرائت ابن عامر «زُبُراٌ» - به ضمۀ زاء و فتحه باء - آمده كه جمع «زبره»، و به معناى فرقه است. بنابراين قرائت، معنايش اين مى شود كه: در امر انبياء متفرق شده، جمعيت هاى گوناگون شدند، و هر حزبى به آنچه داشت، دلخوش گشت. و اين قرائت، راجح تر است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۸ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۴۸ </center>
«'''فَذَرْهُمْ فى غَمْرَتِهِمْ حَتى حِينٍ'''»:
«'''فَذَرْهُمْ فى غَمْرَتِهِمْ حَتى حِينٍ'''»:


در مفردات مى گويد: «'''غمره'''» آب زياد است كه بستر آن پيدا نباشد، و اين چنين آبى مثل شده براى جهالتى كه صاحبش را فرا گرفته باشد. در اين آيه تهديدى است به عذاب. قبلا هم اشاره شد كه يكى از سنت هاى خداى تعالى مجازات به عذاب بعد از تكذيب رسالت است ، و اگر كلمه «حين» را نكره آورده براى اشاره به اين است كه عذاب موعود ناگهانى و بى خبر مى رسد.
در مفردات مى گويد: «غمره»، آب زياد است كه بستر آن پيدا نباشد، و اين چنين آبى، مَثَل شده براى جهالتى كه صاحبش را فرا گرفته باشد. در اين آيه، تهديدى است به عذاب. قبلا هم اشاره شد كه يكى از سنت هاى خداى تعالى، مجازات به عذاب بعد از تكذيب رسالت است. و اگر كلمۀ «حين» را نكره آورده، براى اشاره به اين است كه عذاب موعود، ناگهانى و بى خبر مى رسد.
<span id='link36'><span>
<span id='link36'><span>
==بحث روايتى (روايتى در ذيل برخى آيات گذشته) ==
==بحث روايتى (روايتى در ذيل برخى آيات گذشته) ==
در نهج البلاغه فرموده: اى مردم ! خداوند شما را از اين كه به شما جور كند ايمنى داده ، ولى از اين كه امتحانتان كند ايمنى نداده و حتما امتحانتان مى كند، همچنان كه فرموده: «'''ان فى ذلك لايات و ان كنا لمبتلين'''».
در نهج البلاغه فرموده: اى مردم ! خداوند شما را از اين كه به شما جور كند ايمنى داده ، ولى از اين كه امتحانتان كند ايمنى نداده و حتما امتحانتان مى كند، همچنان كه فرموده: «'''ان فى ذلك لايات و ان كنا لمبتلين'''».
۱۶٬۸۱۴

ویرایش