۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۶: | خط ۶: | ||
<span id='link296'><span> | <span id='link296'><span> | ||
==اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست == | ==اشاره به فرق بين اسلام و ايمان و اشاره به اينكه در شريعت اسلام از نظر حرمت وكرامت بين زن و مرد فرق نيست == | ||
إِنَّ الْمُسلِمِينَ وَ | «'''إِنَّ الْمُسلِمِينَ وَ الْمُسلِمَاتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ... أَجْراً عظِيماً'''»: | ||
شريعت مقدسه اسلام در كرامت و حرمت اشخاص از نظر دين دارى فرقى بين زن و مرد نگذاشته ، و در آيه ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقيكم ((، به طور اجمال به اين حقيقت اشاره مى نمايد، و در آيه ((انى لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر اوانثى ((، به آن تصريح ، و سپس در آيه مورد بحث با صراحت بيشترى آن را بيان كرده است | شريعت مقدسه اسلام در كرامت و حرمت اشخاص از نظر دين دارى فرقى بين زن و مرد نگذاشته ، و در آيه ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقيكم ((، به طور اجمال به اين حقيقت اشاره مى نمايد، و در آيه ((انى لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر اوانثى ((، به آن تصريح ، و سپس در آيه مورد بحث با صراحت بيشترى آن را بيان كرده است | ||
پس مقابله اى كه در جمله ((ان المسلمين و المسلمات و المؤ منين و المومنات (( بين اسلام و ايمان انداخته ، مى فهماند كه اين دو با هم تفاوت دارند، و نوعى فرق بين آن دو هست ، و آن آيه اى كه بفهماند آن نوع تفاوت چيست ؟ آيه ((قالت الاعراب آمنا(( است ، كه اينك همه آن از نظر خواننده مى گذرد: ((قالت الاعراب آمنا قل لم يومنوا و لكن قولوا اسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم ... انما المومنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم يرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فى سبيل الله ((، كه مى فهماند اولا اسلام به معناى تسليم دين شدن از نظر عمل است ، و عمل هم مربوط به جوارح و اعضاى ظاهرى بدن است ، و ايمان امرى است قلبى ، و ثانيا اينكه گفتيم ايمان امرى است قلبى ، عبارت است از اعتقاد باطنى ، به طورى كه آثار آن اعتقاد در اعمال ظاهرى و بدنى نيز ظاهر شود | |||
پس مقابله اى كه در جمله ((ان المسلمين و المسلمات و المؤ منين و المومنات (( بين اسلام و ايمان انداخته ، مى فهماند كه اين دو با هم تفاوت دارند، و نوعى فرق بين آن دو هست ، و آن آيه اى كه بفهماند آن نوع تفاوت چيست ؟ آيه ((قالت الاعراب آمنا(( است ، كه اينك همه آن از نظر خواننده مى گذرد: | |||
((قالت الاعراب آمنا قل لم يومنوا و لكن قولوا اسلمنا و لما يدخل الايمان فى قلوبكم ... انما المومنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم يرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فى سبيل الله ((، كه مى فهماند اولا اسلام به معناى تسليم دين شدن از نظر عمل است ، و عمل هم مربوط به جوارح و اعضاى ظاهرى بدن است ، و ايمان امرى است قلبى ، و ثانيا اينكه گفتيم ايمان امرى است قلبى ، عبارت است از اعتقاد باطنى ، به طورى كه آثار آن اعتقاد در اعمال ظاهرى و بدنى نيز ظاهر شود | |||
پس اسلام عبارت شد از تسليم عملى براى دين ، به اينكه همه تكاليف آن را بياورى ، و آنچه از آن نهى كرده ترك كنى ، و ((مسلمون (( و ((مسلمات (( مردان و زنانى هستند كه اين طور تسليم دين شده باشند، | پس اسلام عبارت شد از تسليم عملى براى دين ، به اينكه همه تكاليف آن را بياورى ، و آنچه از آن نهى كرده ترك كنى ، و ((مسلمون (( و ((مسلمات (( مردان و زنانى هستند كه اين طور تسليم دين شده باشند، | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۷۰ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۶ صفحه ۴۷۰ </center> | ||
و اما ((مؤ منين (( و ((مومنات (( مردان و زنانى هستند كه دين خدا را در دل خود جاى داده باشند، به طورى كه وقتى به اعمال آنان نگاه مى كنى ، پيداست كه اين شخص در دل به خدا ايمان دارد، پس هر مومنى مسلمان هست ، ولى هر مسلمانى مومن نيست | و اما ((مؤ منين (( و ((مومنات (( مردان و زنانى هستند كه دين خدا را در دل خود جاى داده باشند، به طورى كه وقتى به اعمال آنان نگاه مى كنى ، پيداست كه اين شخص در دل به خدا ايمان دارد، پس هر مومنى مسلمان هست ، ولى هر مسلمانى مومن نيست | ||
«'''و القانتين و القانتات'''» - كلمه ((قنوت (( به طورى كه گفته اند به معناى ملازمت در اطاعت و خضوع است ، و در نتيجه معناى دو كلمه مورد بحث مردان و زنانى است كه ملازم اطاعت خدا، و همواره در برابر او خاضعند | |||
«'''و الصادقين و الصادقات'''» - كلمه ((صدق (( به معناى هر فعل و قولى است كه مطابق با واقع باشد، و مرد و زن با ايمان هم در ادعاى دين دارى صادقند، و هم در گفتار راست مى گويند، و هم خلف وعده نمى كنند | |||
«'''و الصابرين و الصابرات'''» - اينان كسانى هستند كه هم در هنگام مصيبت و بلاء، صبر مى كنند، و هم در هنگام اطاعت ، و هم آنجا كه گناهى پيش آمده ، در ترك آن صابرند | |||
أَعَدَّ اللَّهُ لهَُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عظِيماً | «'''و الخاشعين و الخاشعات'''» - كلمه ((خشوع (( به معناى خوارى و تذلل باطنى و قلبى است ، همچنان كه كلمه ((خضوع (( به معناى تذلل ظاهرى ، و با اعضاى بدن است | ||
«'''و المتصدقين و المتصدقات'''» - كلمه ((صدقه (( به معناى خرج كردن مال است در راه خدا، كه يكى از مصاديق آن زكات واجب است | |||
«'''و الصائمين و الصائمات'''» - مراد از ((صوم (( روزه هاى واجب و مستحب هر دو است. | |||
«'''و الحافظين فروجهم و الحافظات'''» - يعنى كسانى كه فروج خود را حفظ مى كنند، و آن را در غير آنچه خدا حلال كرده به كار نمى بندند | |||
«'''و الذاكرين الله كثيرا و الذاكرات'''» - يعنى ((و الذاكرات الله (( كه كلمه ((الله (( به خاطر اينكه معلوم بوده حذف شده يعنى ، و كسانى كه ذكر خدا را بسيار مى كنند، هم با زبان و هم با قلب ، و اين ذكر شامل نماز و حج نيز هست | |||
«'''أَعَدَّ اللَّهُ لهَُم مَّغْفِرَةً وَ أَجْراً عظِيماً'''»: | |||
آمدن مغفرت و اجر، به منظور تعظيم آن است | آمدن مغفرت و اجر، به منظور تعظيم آن است | ||
<span id='link297'><span> | <span id='link297'><span> | ||
==بحث روايتى == | ==بحث روايتى == | ||
شاءن نزول آيه (يا ايها النبى قل لازواجك ...) | شاءن نزول آيه (يا ايها النبى قل لازواجك ...) |
ویرایش