۱۷٬۲۲۵
ویرایش
خط ۵۳: | خط ۵۳: | ||
<span id='link125'><span> | <span id='link125'><span> | ||
==عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر | ==آیات دالّ بر عموميت تدبير و اراده خداوند، و نفى هر مدبّر ديگر == | ||
جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است. | جمله مزبور به حقيقت ديگرى نيز اشاره دارد، و آن اين است كه عوض شدن تدبيرى به تدبير ديگر نيز، به اذن خود او است. | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۶ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۶ </center> | ||
خط ۶۹: | خط ۶۹: | ||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۷ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۸ صفحه : ۱۹۷ </center> | ||
<span id='link126'><span> | <span id='link126'><span> | ||
==آيات ديگر، دالّ بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگر == | ==آيات ديگر، دالّ بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگر == | ||
نظير آيه «۳» سوره «يونس» در افاده اين معنا، يعنى در دلالت بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگرى غير او، آيه چهارم از سوره «سجده» است كه مى فرمايد: «ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولىّ و لا شفيع أفلا تتذكرون». همچنان كه نظير آن در افاده اين كه «عرش»، مقامى است كه تمامى تدابير عمومى عالَم از آن جا منشأ گرفته و اوامر تكوينى خدا از آن جا صادر مى شود، آيه شانزدهم از سوره «بروج» است كه مى فرمايد: «ذو العرش المجيد فعال لما يريد». | نظير آيه «۳» سوره «يونس» در افاده اين معنا، يعنى در دلالت بر عموميت تدبير خداوند و نفى هر مدبر ديگرى غير او، آيه چهارم از سوره «سجده» است كه مى فرمايد: «ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولىّ و لا شفيع أفلا تتذكرون». همچنان كه نظير آن در افاده اين كه «عرش»، مقامى است كه تمامى تدابير عمومى عالَم از آن جا منشأ گرفته و اوامر تكوينى خدا از آن جا صادر مى شود، آيه شانزدهم از سوره «بروج» است كه مى فرمايد: «ذو العرش المجيد فعال لما يريد». |
ویرایش