۱۶٬۸۸۰
ویرایش
خط ۱۰۸: | خط ۱۰۸: | ||
همچنان كه فرموده: «تَنَزّلُ المَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فِيهَا بِإذنِ رَبّهِم مِن كُلّ أمر». | همچنان كه فرموده: «تَنَزّلُ المَلائِكَةُ وَ الرّوحُ فِيهَا بِإذنِ رَبّهِم مِن كُلّ أمر». | ||
و نيز فرموده: | و نيز فرموده: «يَومَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ المَلائِكَةُ صَفّاً». | ||
ممكن است از اشكال | و باز فرموده: «قُلِ الرُّوحُ مِن أمرِ رَبّى». و نيز فرموده: «وَ أيّدنَاهُ بِرُوحُ القُدُس». | ||
و نيز، در جاى ديگر، جبرئيل را «روح الامين» و نيز «روح القدس» خوانده، فرموده: «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الأمِين»، و «قُل نَزَّلَهُ رُوحُ القُدُس مِن رَبّكَ». | |||
* ممكن است از اشكال اول، جواب داده شود به اين كه: | |||
مقتضاى مقام هرچند همين بود كه به ذكر كتاب اكتفاء كند و ديگر نام ايمان را به ميان نياورد، وليكن از آن جايى كه ايمان رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم»، به جزئياتى كه از معارف و شرايع در كتاب هست، از لوازم نزول كتاب و غير منفك از آن است و از آثار حسنۀ آن است، لذا جا دارد كه ايمان را هم با كتاب ذكر كند. | |||
پس در حقيقت، معناى آيه چنين مى شود: «ما اين چنين كتابى بر تو نازل كرديم كه تو خودت، نه كتابى مى دانستى چيست، و نه از ايمان و آثار حسنه اى كه در دلت از آن كتاب مى يابى، اطلاعى داشتى». | |||
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۱۲ </center> | <center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۱۲ </center> | ||
<span id='link83'><span> | <span id='link83'><span> |
ویرایش