يونس ٢٠
ترجمه
يونس ١٩ | آیه ٢٠ | يونس ٢١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَةٌ»: معجزه. مراد معجزه مادی و حسی، از قبیل معجزات پیغمبران پیشین است (نگا: انبیاء / قصص / ) یا معجزات پیشنهادی دیگر (نگا: إسراء / - ، عنکبوت / و ). «إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ»: غیب، تنها و تنها از آن خدا است، و فقط و فقط او بر آن آگاه است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ... (۱) إِنَ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ... (۱) وَ لَوْ جَاءَتْهُمْ کُلُ آيَةٍ حَتَّى... (۱) وَ لَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَاباً... (۰) لَقَالُوا إِنَّمَا سُکِّرَتْ... (۲) وَ مَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ... (۱) وَ إِنْ يَرَوْا کِسْفاً مِنَ السَّمَاءِ... (۲)
وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْکَ کِتَاباً... (۳) تَبَارَکَ الَّذِي إِنْ شَاءَ جَعَلَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۲۵ - ۱۵، سوره يونس
- علت اينكه مشركين به رسولاللّه گفتند: ((قرآنى ديگر بياور يا اين قرآن راتبديل كن ))
- و مراد آنان از اين درخواست و وجوهى كه در اين باره گفته شد است
- جواب به درخواست مشركين و بيان اينكه پيامبر (ص ) حق و اختيارى در تعويض وتبديل قرآن ندارد
- ظلمى بالاتر از افترا بستن به خدا يا تكذيب آيات او نيست
- فلسفه بت پرستى و مبناى عقايد بت پرستان درباره بت ها و رد پندارهاىباطل آنان
- توضيحى در مورد پيدايش اختلاف در ميان مردم و بوجود آمدن دو راه : هدايت و ضلالت
- اقوال مفسرين در ذيل آيه شريفه : ((و ما كان الناس الا امة واحدة فاختلفوا...))
- سخن يكى از مفسرين در مورد جمله : ((و لولا كلمة سبقت من ربك )) و بيان نادرستى آن
- شرحى در مورد مكر مشركين در آيات خدا و مراد از: ((اللّه اسرع مكرا))
- معناى ((دعا)) و فرق آن با ((ندا))و بيان مراد از دعا و دعوت خداى تعالى و دعا و دعوتبندگان
- دعا و عبادت در حقيقت يكى هستند و دعاء بنده عبادت ، و عبادت او دعا است
- معناى ((سلام )) و اينكه سلام از اسماء خداى تعالى است و اشاره به وجه تسميه بهشتبه ((دارالسلام ))
- بحث روايتى
- (رواياتى چند در مورد درخواست قرآنى ديگر توسط مشركين ، مكر كردن با خدا،دارالسلام و...)
نکات آیه
۱ - واکنش مشرکان صدر اسلام نسبت به قرآن کریم، واکنشى تحقیرآمیز بود. (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه) کلمه «آیة»، به قرینه مقام، به معناى معجزه است ; یعنى، مشرکان مى گویند: چرا بر محمّد(ص) از سوى خدایش معجزه نازل نشده. مفهوم این سخن آن است که: ما قرآن را به عنوان آیت و نشانه اى الهى براى صدق ادعاى پیامبر(ص) قبول نداریم و این در واقع تحقیر شأن قرآن و استخفاف به امر کتاب خداست.
۲ - شرک پیشگان عصر بعثت، مردمانى بهانه جو (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه) درخواست نزول معجزه از سوى مشرکان - على رغم نزول مستمر آیات قرآن - در واقع نوعى بهانه جویى براى فرار از پذیرش رسالت پیامبر(ص) است.
۳ - کفرپیشگان عصر بعثت - على رغم نزول پى در پى آیات و سوره هاى قرآن - خواستار نزول معجزه اى دیگر بودند. (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه)
۴ - علم به غیب در انحصار خداوند است. (إنما الغیب للّه)
۵ - نزول معجزه و فلسفه عدم نزول آن، از امور غیبى و در اختیار خداست. (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه فقل إنما الغیب للّه)
۶ - معجزه، فعل خدا و خارج از قلمرو توانایى پیامبر (ص) است. (لو لا أنزل علیه ءایة من ربه فقل إنما الغیب للّه)
۷ - وعده نزول معجزه از سوى خدا به شرک پیشگان بهانه جوى عصر بعثت (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه فقل إنما الغیب للّه فانتظروا)
۸ - پیامبر اکرم (ص) در پى بهانه جوییهاى مشرکان و پرسشهاى مکرر آنان از علت عدم نزول معجزه، در انتظار پاسخ و رهنمودى از سوى خداوند بود. (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه ... إنى معکم من المنتظرین)
۹ - خداوند، مشرکان بهانه جوى عصر بعثت را به کیفرى سخت و قریب الوقوع تهدید کرد. (و یقولون لو لا أنزل علیه ءایة من ربه ... فانتظروا) امر در «انتظروا» مى تواند براى تهدید (تهدید به عذاب) و به کارگیرى ماده «انتظار» بیانگر قریب الوقوع بودن عذاب باشد.
روایات و احادیث
۱۰ - از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: «ما احسن الصبر و انتظار الفرج أما سمعت قول اللّه عز و جل: « ... فانتظروا إنى معکم من المنتظرین» فعلیکم بالصبر فانه انما یجىء الفرج على الیأس ... ;[۱] چه نیکوست شکیبایى و انتظار فرج. آیا نشنیده اى سخن خداى عز و جل را [که به پیغمبر خود دستور مى دهد بگو ]«پس منتظر باشید من نیز همراه شما از منتظرانم»؟ پس بر شما باد شکیبایى ; زیرا فرج بعد از نومیدى فرامى رسد ... ».
موضوعات مرتبط
- انتظار فرج: اهمیّت انتظار فرج ۱۰
- خدا: اختصاصات خدا ۴، ۵، ۶ ; افعال خدا ۶ ; تهدیدهاى خدا ۹ ; علم غیب خدا ۴ ; وعده هاى خدا ۷
- صبر: اهمیّت صبر ۱۰
- غیب: موارد غیب ۵
- کافران: بهانه جویى کافران صدر اسلام ۳ ; خواسته هاى کافران صدر اسلام ۳ ; کافران و درخواست معجزه ۳
- کیفر: مراتب کیفر ۹
- محمّد(ص): محدوده قدرت محمّد(ص) ۶ ; محمّد(ص) و مشرکان صدر اسلام ۸ ; محمّد(ص) و نزول وحى ۸
- مشرکان: بهانه جویى مشرکان صدر اسلام ۲، ۷، ۸ ; پرسش مشرکان صدر اسلام ۸ ; تهدید مشرکان صدر اسلام ۹ ; روش برخورد مشرکان صدر اسلام ۱ ; مشرکان صدر اسلام و قرآن ۱ ; مشرکان صدر اسلام و معجزه ۸ ; وعده معجزه به مشرکان ۷
- معجزه: منشأ معجزه ۵، ۶
منابع
- ↑ کمال الدین صدوق، ص ۶۴۵، ح ۵، ب ۵۵ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۲۹۷، ح ۳۴.