التوبة ٣٠
ترجمه
التوبة ٢٩ | آیه ٣٠ | التوبة ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عُزَیْرٌ»: همان کسی است که اهل کتاب او را عزرا مینامند. «ذلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ»: این سخنی است که به زبان میگویند و دلیلی بر صحّت آن ندارند. این سخنی است که میگویند و نشاید که چنین بگویند. «یُضَاهِئُونَ»: همچون ایشان میگویند. سخنشان به سخن کافرانی میماند که. در اصل مضافی حذف شده است و ضمیر مضافالیه به جای آن قرار گرفته و مرفوع شده است. تقدیر چنین است: یُضَاهی قَوْلُهُمْ قَوْلَ الَّذِینَ. از ماده (ضَها) یا (ضَهی) است و یاء به همزه تبدیل شده است. آن را (یُضاهُونَ) هم خواندهاند. «قاتَلَهُمُ اللهُ»: خدا با آنان بجنگد! سرنوشت کسی هم که خدا با او بجنگد نابودی و بدبختی است. مراد دعا است، یعنی خداوند ایشان را نفرین و از رحمت خود به دور کند. «أَنَّی»: چگونه. «یُؤْفَکُونَ»: بازداشته میشوند. منصرف گردانده میشوند (نگا: مائده / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۵ - ۲۹، سوره توبه
- مراد از رسول در توصيف اهل كتاب به اينكه (( آنچه را كه خدا و رسول او حرام كرده اند حرام نمى دانند )) پيامبر اسلام (ص ) مى باشد
- واداشتن اهل كتاب به پرداخت جزيه مطابق با عدالت و انصاف است
- مراد از حق بودن دين ، و معناى توصيف اهل كتاب به عدم تدين به دين حق
- معناى (( جزيه )) و مقصود از صغار اهل كتاب در: (( ...و هم صاغرون ))
- معرفى (( عزير )) و بيان اينكه مراد يهود از اينكه گفتند (( عزير پسر خداست )) چه بوده است
- گفتار مسيحيان مبنى بر اينكه عيسى پسر خداست مشابه گفتار كفار در امم گذشته است
- معناى (( احبار )) و (( رهبان )) و اشاره به اينكه برخلاف نصارا، يهود جدا و واقعا معتقد به فرزندى عزير براى خدا نبوده اند
- اطاعت بدون قيد و شرط و بالاستقلال همان عبادت و پرستش است و مختص به خداى سبحان مى باشد
- لطافت تعبير از حال اهل كتاب به : (( يريدون ان يطفؤ وا نور الله بافواههم ))
- اراده الهى بر انتشار دين اسلام در عالم بشريت تعلق گرفته است .
- اشاره به اهميت اقتصاديات در نظام بشرى و وجه اينكه از ميان گناهان احبار و رهبان (( اكل مال به باطل )) ذكر شده است
- مواردى از تعديات مالى كشيشان
- حكم حرمت كنز و احتكار ذهب و فضه مخصوص به اهل كتاب نيست و معناى انفاق در راه خدا انفاق در مصالح و ضروريات دينى و اجتماعى است
- رواياتى در مورد قتال با اهلكتاب و رواياتى در مورد اينكه مجوس اهل كتاب هستند
- چند روايت در مورد معناى اينكه يهود و نصارا احبار و رهبان را ارباب گرفتند
- چند روايت در ذيل جمله : (( ليظهره على الدين كله )) و تفسير آن به ظهور حضرت مهدى(ع )
- رواياتى در ذيل آيه : (( والذين يكنزون تاذهب والفضة ... )) و استناد مستمر ابوذر به اين آيه شريفه در برابر عثمان و معاويه و گنجينه داران
- بررسى موضع ابوذر و بيان اينكه گفتار او نتيجه اجتهادش نبوده بلكه ماءخوذ از رسول الله (ص ) بوده است
- بيان فساد و ضعف دو روايتى كه در صدد مخدوش ساختن ابوذر است
- مفاسدى كه بر اندوختن و احتكار پول مترتب است
- در مواردى كه انفاق ، مستحب يا مباح است چرا بخل ورزيدن جائر نباشد؟
- نقش مبرات و مستحبات مالى در حفظ اساس حيات مجتمع دينى و ايجاد نظام اسلامى
نکات آیه
۱ - یهودیان، «عزیر» را فرزند خدا خواندند. (و قالت الیهود عزیر ابن اللّه)
۲ - نصارا، «مسیح» (ع) را فرزند خدا خواندند. (و قالت النصرى المسیح ابن اللّه)
۳ - فرزند خدا خواندن «عزیر» و «مسیح»، سخنان نسنجیده و باطلى بود که یهود و نصارا به زبان آوردند. (و قالت ... ذلک قولهم بأفوههم)
۴ - پندار فرزند خدا بودن «عزیر» و «مسیح»، پندارى است سابقه دار در تاریخ یهود و نصارا. (یضهئون قول الذین کفروا من قبل)
۵ - تأثیرپذیرى فرهنگ دینى یهود و نصارا از عقاید کافران پیشین * (یضهئون قول الذین کفروا من قبل) برداشت فوق بر این اساس است که مراد از «الذین کفروا من قبل» جوامع کفرپیشه پیش از پیدایش دین یهود و نصارا باشد.
۶ - پندار فرزند داشتن خدا، داراى پیشینه اى قبل از پیدایش دین یهود و نصارا (یضهئون قول الذین کفروا من قبل)
۷ - اندیشه «فرزند داشتن خدا» اندیشه ایست کفرآمیز و معتقدان به آن، کافرند. (یضهئون قول الذین کفروا من قبل)
۸ - یهود و نصارا به دلیل فرزند خدا خواندن «عزیر» و «مسیح» کافرند. (یضهئون قول الذین کفروا من قبل)
۹ - نفرین خداوند به یهود و نصارا، به خاطر سخنان کفرآمیزشان (قتلهم اللّه أنى یؤفکون)
۱۰ - توبیخ یهود و نصارا از جانب خداوند، به خاطر ادعاى دروغین فرزند بودن عزیر و مسیح براى خدا (و قالت الیهود عزیر ابن اللّه ... أنى یؤفکون)
۱۱ - پندار فرزند داشتن خدا، انحراف از مسیر حق بوده و معتقدان به آن، گرفتار لعن و نفرین خدا خواهند بود. (و لا یدینون دین الحق ... و قالت الیهود عزیر ابن اللّه ... قتلهم اللّه أنى یؤفکون)
۱۲ - یهود و نصارا، به دلیل اعتقاد شرک آمیزشان (فرزند خدا خواندن عزیر و مسیح) مستحق کیفر مرگ (و قالت الیهود عزیر ابن اللّه ... قتلهم اللّه أنى یؤفکون)
موضوعات مرتبط
- افترا: افترا به خدا ۱۰
- انحراف: موارد انحراف ۱۱
- خدا: انتساب فرزند به خدا ۱، ۲، ۳، ۴، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲ ; تاریخ انتساب فرزند به خدا ۶ ; سرزنشهاى خدا ۱۰ ; نفرینهاى خدا ۹
- شرک: تاریخ شرک ۶
- عقیده: عقیده باطل ۱، ۲، ۳، ۴ ; کیفر عقیده باطل ۱۲
- کافران: ۷، ۸
- کفر: موجبات کفر ۷، ۸
- کیفر: کیفر با مرگ ۱۲ ; مستحقان کیفر ۱۲
- لعن: مشمولان لعن ۱۱
- مسیحیان: افتراهاى مسیحیان ۱۰ ; سرزنش مسیحیان ۱۰ ; عقیده مسیحیان ۲، ۳، ۴ ; کفر مسیحیان ۸ ; کیفر شرک مسیحیان ۱۲ ; مسیحیان و عیسى (ع) ۲، ۳، ۴ ; منشأ عقیده مسیحیان ۵ ; نفرین بر مسیحیان ۹
- منحرفان: ۱۱ نفرین شدگان: ۱۱
- یهود: افتراهاى یهود ۱۰ ; سرزنش یهود ۱۰ ; عقیده یهود ۱، ۳، ۴ ; کفر یهود ۸ ; کیفر شرک یهود ۱۲ ; منشأ عقیده یهود ۵ ; نفرین بر یهود ۹ ; یهود و عزیر (ع) ۱، ۳، ۴