الأعراف ١٠٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۴:۰۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(موسی) عصای خود را افکند؛ ناگهان اژدهای آشکاری شد!

پس عصاى خويش بيفكند كه در دم اژدهايى واقعى شد
پس [موسى‌] عصايش را افكند و بناگاه اژدهايى آشكار شد.
موسی هم عصای خود را بیفکند به ناگاه آن عصا اژدهایی عظیم پدیدار گردید.
پس موسی عصایش را انداخت، پس به ناگاه اژدهایی آشکار شد.
عصايش را انداخت، اژدهايى راستين شد.
آنگاه عصایش را در انداخت و ناگهان به صورت اژدهایی آشکار درآمد
پس عصاى خود را بيفكند كه ناگاه اژدهايى هويدا شد
پس موسی فوراً عصای خود را بینداخت، به ناگاه به صورت اژدهای آشکاری درآمد (که از حیات کامل برخوردار بود و بدین سو و آن سو می‌خزید و می‌جهید).
پس (موسی) عصایش را افکند. سپس به‌ناگاه اژدری آشکارگر است.
پس بیفکند عصایش را ناگاه آن اژدهائی است آشکار


الأعراف ١٠٦ آیه ١٠٧ الأعراف ١٠٨
سوره : سوره الأعراف
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ثُعْبَانٍ»: اژدها. مار بزرگ. «مُبِینٌ»: آشکار. علنی. مراد از ذکر این قید این است که سحر و تردستی و چشم‌بندی در میان نبود، بلکه عصا حقیقتاً به اژدهای زنده تبدیل شد.


تفسیر

نکات آیه

۱- موسى(ع) در پاسخ فرعون (درخواست آیت رسالت) عصاى خویش را رها ساخت. (فألقى عصاه)

۲- عصاى موسى(ع) در برابر فرعون به مارى بزرگ تبدیل شد. (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین)

۳- تبدیل عصاى موسى(ع) به مارى بزرگ، دور از انتظار فرعونیان (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین) «إذا» در «فإذا هى ... » براى مفاجات و بیانگر دو معناست: بین مفاد جمله قبل و بعد اقتران زمانى است، مفاد جمله پس از آن در یک حالت غیر منتظره انجام شده است.

۴- نبودن هیچ فاصله زمانى بین افکنده شدن عصاى موسى(ع) و تبدیل آن به مارى بزرگ (فألقى عصاه فإذا هى ثعبان مبین)

۵- اژدهاى تبدیل شده از عصاى موسى(ع)، اژدهایى واقعى و تردیدناپذیر (فإذا هى ثعبان مبین) توصیف «ثعبان» به «مبین» (آشکار و واضح)، به این نکته اشاره دارد که آن اژدها واقعى بود، نه وهمى و خیالى، و حرکات و سکناتش به گونه اى بوده است که در اژدها بودن آن براى کسى جاى تردید وجود نداشت.

روایات و احادیث

۶- عن ابى الحسن الرضا (ع): إن اللّه تبارک و تعالى لما بعثت موسى(ع) کان الاغلب على أهل عصره السحر فأتهم من عنداللّه عز و جل بما لم یکن عند القوم و فى وسعهم مثله و بما ابطل سحرهم و اثبت به الحجة علیهم ... .[۱] از امام رضا (ع) روایت شده است: زمانى که خداى تبارک و تعالى حضرت موسى(ع) را مبعوث کرد، سحر در مردم زمانش زیاد بود و آن حضرت از جانب خداوند معجزه اى آورد که آنان نداشتند و به انجام آن قادر نبودند و به وسیله آن سحرشان را باطل نمود و حجت را بر آنان تمام کرد ... .

موضوعات مرتبط

  • عصا: تبدیل عصا به اژدها ۲، ۳، ۴، ۵
  • فرعون: خواسته هاى فرعون ۱
  • فرعونیان: و عصاى موسى(ع) ۳
  • معجزه: درخواست معجزه ۱
  • موسى(ع): عصاى موسى(ع) ۱، ۲، ۴، ۵ ; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۴ ; معجزه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۵ ; موسى(ع) و فرعون ۱، ۲ ; ویژگى معجزه موسى(ع) ۴

منابع

  1. عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۸۰، ح ۱۲، ب ۳۲ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۵۵، ح ۲۱۲.