الأعلى ١٨
ترجمه
الأعلى ١٧ | آیه ١٨ | الأعلى ١٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«هذا»: این چیزهای مذکور در آیات تا ، و یا مواعظ مذکور در سوره. «الصُّحُفِ»: جمع صَحیفَة، کتابها (نگا: طه / نجم / ، عبس / ، تکویر / ). «الصُّحُفِ الأولی»: مراد همه کتابهای پیش از انجیل و قرآن است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (۰) وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۰) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (۰) وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى (۰) وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْکَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره اعلى
- مضمون كلمه سوره مباركه اعلى
- توضيح معناى اينكه فرود: ((سبّح اسم ربّك - نام پروردگارت را تنزيه كن ))
- اقوال مختلف در اين باره
- مظاهر تدبير الهى : خلقت ، تسويه ، تقدير، هدايت ، و...
- معناى ((اقراء)) در ((سنقرئك فلا تنسى )) و مفاد استثناء ((الّا ماشاء اللّه ))
- آسوده خاطر نموده پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از چيست تلقى وحى الهى و حفظ آن
- معناى اينكه خطاب به پيامبر (صلى الله عليه و آله ) فرمود: ((و نيسّرك لليسرى تورا براى يسرى آسان مى كنيم )) و نكته اى كه اين تعبير متضمّن است
- سودمند واقع شدن شرط اساسى تذكره و اشاره به گفتار مفسرين درباره شرط مذكور
- معناى اينكه شقىّ دوزخى در آتش نه مى ميرد و نه زنده مى شود،
- مراد از تزّكى در: ((قد افلح من تزكّى ))
- (رواياتى در ذيلآيات : ((سبّح اسم ربك الاعلى ))، ((سنقرئك فلاتنسى ))، ((قذ افلح من تزّكى )) ودرباره صحف اولى )
- روايتى درباره عدد انبياء الهى و كتب و صحيفه هاى آنها
نکات آیه
۱ - جاودانگى جهان آخرت و برترى آن بر زندگانى دنیا، در تمام کتاب هاى آسمانى مطرح شده است. (و الأخرة خیر و أبقى . إنّ هذا لفى الصحف الأُولى) «الصحف»، جمع محلى به «ال» و مفید عموم است. تصریح به بعضى از صحف در آیه بعد، تنها بر اهمیت آنها دلالت دارد و عموم را از بین نمى برد.
۲ - پیشینیان، داراى کتاب هاى آسمانى متعدد (الصحف الأُولى) صحیفه (مفرد «صحف»); یعنى، چیزى که در آن کتابت شود (مفردات راغب) و مراد از آن - به قرینه استشهاد قرآن به محتواى آن - کتاب هاى آسمانى است.
۳ - کتاب هاى آسمانى امت هاى گذشته، رستگارى را در گرو تزکیه، یادِ نام خدا و اداى نماز دانسته، از ترجیح زندگانى دنیا بر آخرت نکوهش کرده اند. (قد أفلح ... إنّ هذا لفى الصحف الأُولى) مشارالیه «هذا» مى تواند آیه قبل (و الآخرة خیر و أبقى) باشد و ممکن است آن را اشاره به مفاد آیات «قد أفلح...» به بعد بدانیم. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال دوم است.
۴ - تعالیم کتاب هاى آسمانى، همسو و هماهنگ با هم است. (إنّ هذا لفى الصحف الأُولى)
موضوعات مرتبط
- آخرت: ترجیح آخرت بر دنیا ۱
- اقوام پیشین: تعالیم کتب آسمانى اقوام پیشین ۳; تعدد کتب آسمانى اقوام پیشین ۲
- تزکیه: آثار تزکیه ۳
- دنیا: سرزنش ترجیح دنیا بر آخرت ۳
- ذکر: آثار ذکر نام خدا ۳
- رستگارى: عوامل رستگارى ۳
- زندگى: برترى زندگى اخروى ۱; جاودانگى زندگى اخروى ۱
- کتب آسمانى: تعالیم کتب آسمانى ۱، ۴; هماهنگى کتب آسمانى ۱، ۴
- نماز: آثار برپایى نماز ۳