الانسان ١٥
ترجمه
الانسان ١٤ | آیه ١٥ | الانسان ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَکْوَابٍ»: جمع کُوب، قَدَح (نگا: زخرف / ، واقعه / ). «قَوَارِیرَ»: جمع قَارُورَة، ظرف بلورین و شیشهای. در رسمالخطّ قرآنی الف زائدی در آخر وجود دارد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۲، سوره دهر
- اشاره به مضامين سوره مباره دهر
- مراد از اينكه انسان شى ء مذكورى نبوده ، و احتجاجى كه اين بيان متضمّن است
- مقصود از ابتلاء انسان (نبتليه ) و آنچه از تفريع ((فجعلناه سميعا بصيرا)) بر آناستفاده مى شود
- معناى شكر و كفر و دو نكته اى كه از آيه : ((انّا هديناهالسبيل امّا شاكرا و كفورا)) استفاده مى شود
- فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
- بيان اينكه فطرت و خلقت آدمى شاهد بر حقّ و واجب الاتّباع بودن دعوت تشريعى الهىاست
- مراد از ((ابرار))، و صفات ايشان
- توضيحى در مورد تنعّم ابرار و نوشيدنشان از چشمه اى كه ((يشرب بها عباداللّه ...))
- مفاد، سبب و محلّ نزول آيه : ((و يطعمون الطعام على حبّه ...))
- معناى اينكه عملى به خاطر وجه اللّه انجام شود
- وصف نعمت هاى بهشتى ابرار كه در مقابل صبرشان در راه خدا داده شده اند
- مقصود از ((شراب طهور)) كه در بهشت به ابرار نوشانده مى شود
- اشاره به وجه اينكه در شمار نعم بهشتى ابرار، از حورالعين نام برده نشده است
- چند روابت حاكى از مدنى بودن سوره هل اتى
- رواياتى راجع به نزول سوره هل اتى در شاءن اميرالمؤ منين و فاطمه (عليهماالسّلام )
- چند روايت از طرق عامّه دالّ بر جضور مردى سياه نزدرسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) و نزول سوره هل اتى
- نقد و بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شاءن(اهل بيت (ع ) )
- ردّ سخن يكى از مفسّرين دائر بر اينكه سوره هل اتى مكّى است
- رواياتى در بيان معناى جمله : ((لم يكن شيئا مذكورا))
- رواياتى ديگر در زيل برخى آيات گذشته : ((انا هديناهالسبيل ...))، ((عينا يشرب بها عباد الله ...))، ((و يطعمون الطعام ...)) و...
- رواياتى در تفسير آيات مربوط به وصف بهشت و نعمتهاى آن
- (در ذيل آيه : ((هل اتى على الانسان حين من الدهر لم يكن شيئا مذكورا))
نکات آیه
۱ - گردش پیوسته جام هاى نقره اى و کوزه ها و قدح هاى بلورین، جهت پذیرایى از ابرار در بهشت (و یطاف علیهم بانیة من فضّة و أکواب کانت قواریرَا) «اناء» (مفرد «ءانیة») به معناى ظرف است و «کوب» (مفرد «أکواب») در معناى کوزه بى دسته و قدح بى دسته استعمال مى شود. «قارورة» (مفرد «قواریر») نیز به معناى ظرف شیشه اى و بلورین است.
۲ - جام هاى سیمین و کوزه ها و قدح هاى بلورین، از ظرف هاى بهشتى براى پذیرایى بهشتیان (و یطاف علیهم بانیة من فضّة و أکواب کانت قواریرَا)
۳ - لذت بخش بودن استفاده از ظرف هاى سیمین و بلورین، براى بهشتیان (و یطاف علیهم بانیة من فضّة و أکواب کانت قواریرَا) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که آیه شریفه در مقام بیان نعمت ها و لذت هاى بهشتى است.
موضوعات مرتبط
- ابرار: ابرار در بهشت ۱
- بهشت: پذیرایى در بهشت ۲; جامهاى بلورین بهشت ۱، ۲; جامهاى نقره اى بهشت ۱، ۲; ظروف بلورین بهشت ۳; ظروف بهشت ۲; ظروف نقره اى بهشت ۳; کوزه هاى بهشت ۲; گردش جامهاى بهشت ۱; نعمتهاى بهشت ۲; ویژگیهاى پذیرایى در بهشت ۱
- بهشتیان: لذایذ بهشتیان ۳