الانسان ١٦
گسترشکپی متن آیه |
---|
ترجمه
الانسان ١٥ | آیه ١٦ | الانسان ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَوَارِیرَ مِن فِضَّةٍ ...»: ظرفهای بلورینی که سیمین هستند! در جهان ما چنین ظرفی مطلقاً وجود ندارد. یا این که مراد شفّافیّت بیحدّ ظروف است. «قَدَّرُوهَا»: خدمتکاران بهشتی آنها را به اندازه لازم و برابر ذوق و طبع و خواست بهشتیان تهیّه دیدهاند و پیمودهاند (نگا: فرقان / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۲ سوره دهر
- اشاره به مضامين سورۀ دهر
- مراد از اين كه انسان شئ قابل ذكرى نبوده
- فرق بين هدايت تكوينى و هدايت تشريعى
- مراد از «ابرار» و صفات آنان
- بیان تجسم اعمال «ابرار» در جهان آخرت
- سبب و محلّ نزول آيه: «وَ يُطعِمُونَ الطّعامَ عَلى حُبِّهِ...»
- معناى انجام عمل «لِوَجه اللّه» چیست؟
- وصف نعمت هاى بهشتى ابرار
- مقصود از «شراب طَهُور» كه در بهشت، به ابرار نوشانده مى شود
- چرا در سورۀ دهر، از نعمت «زنان بهشتی»، نام برده نشده است
- چند روایت حاكى از مدنى بودن سورۀ «هَل أتى»
- روايات نزول سورۀ دهر، در شأن اميرمؤمنان و حضرت فاطمه «ع»
- بررسى روايات فوق و اثبات نزول سوره در شأن اهل بيت«ع»
- رواياتى در بيان معناى جمله: «لَم يَكُن شَيئاً مَذكُوراً»
- گفتاری پیرامون هویّت انسان از نظر قرآن کریم
نکات آیه
۱ - ابرار در بهشت، از کوزه ها و قدح هاى بلورینى استفاده مى کنند که از جنس نقره است. (قواریرَا من فضّة)
۲ - قدح ها و کوزه هاى بهشتیان (ابرار و...)، در صفا و شفافیت، مانند شیشه و بلور و در سفیدى و زیبایى، همچون نقره است. (کانت قواریرَا . قواریرَا من فضّة) برخى از مفسران، این آیه را از باب تشبیه بلیغ دانسته اند; نه این که ظرف هاى مورد استفاده بهشتیان، حقیقتاً از جنس شیشه و در عین حال نقره است.
۳ - ظرف ها و جام هاى بهشتیان (ابرار و...)، در هندسه و اندازه هاى بسیار دقیق است. (قدّروها تقدیرًا) نصب «تقدیراً»به جهت مفعول مطلق بودن آن براى فعل «قدّروا» است و این در حقیقت تأکیدى براى مفاد آن فعل است.
۴ - پذیرایى از بهشتیان (ابرار و...)، با ظرف ها و جام هاى متناسب با نیاز و میل آنان خواهد بود. (قدّروها تقدیرًا) برداشت یاد شده، مبتنى بر این احتمال است که اندازه گیرى ظرف ها و جام ها، ممکن است به لحاظ مقدار نیازها و میل هاى بهشتیان باشد.
۵ - اندازه گیرى و هندسه ظرف ها و جام هاى بهشتى و مقدار محتواى آنها، به سفارش و خواسته خود بهشتیان است. (قدّروها تقدیرًا) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که فاعل «قدّروا» خود ابرار باشد.
موضوعات مرتبط
- ابرار: ابرار در بهشت ۱، ۲
- بهشت: اندازه جامهاى بهشت ۳; اندازه ظروف بهشت ۵; جامهاى بلورین بهشت ۱; جامهاى نقره اى بهشت ۱; زیبایى جامهاى بهشت ۲; شفافیت جامهاى بهشت ۲; شکل جامهاى بهشت ۳; شکل ظروف بهشت ۵; صفات جامهاى بهشت ۳; ظروف بهشت ۴; کوزه هاى بهشت ۱; ویژگیهاى ظروف بهشت ۳
- بهشتیان: خواسته هاى بهشتیان ۵; ویژگیهاى پذیرایى از بهشتیان ۴
- تشبیهات قرآن: تشبیه به بلور ۲; تشبیه به نقره ۲; تشبیه جامهاى بهشتیان ۲; تشبیه کوزه هاى بهشتیان ۲
- قرآن: تشبیهات قرآن ۲
منابع