المجادلة ٤
ترجمه
المجادلة ٣ | آیه ٤ | المجادلة ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُتَتَابِعَیْنِ»: پیاپی. مراد این است که دو ماه روزه باید بدون فاصله باشد. حتی اگر روزی روزه گرفته نشود، روزهای ماقبل هدر میرود و باید دو ماه را تکمیل کند. «ذلِکَ»: این قانونگذاری. این بیان و تعلیم احکام. یادآوری: کفاره ظهار به ترتیب: آزاد کردن بنده، دو ماه روزه گرفتن، و یا شصت نفر فقیر را طعام دادن است. رعایت ترتیب واجب است (نگا: التفسیر القرآنی للقرآن، المراغی).
تفسیر
نکات آیه
۱ - ظهارکننده، در صورتى که آزاد کردن بنده برایش مقدور نباشد، باید دو ماه روزه بگیرد. (فمن لم یجد فصیام شهرین)
۲ - توجه و اهتمام اسلام به مقدورات و توانایى هاى مکلّفان، در تشریع احکام و وضع قوانین (فمن لم یجد ... فمن لم یستطع ... تلک حدود اللّه)
۳ - دو ماه روزه اى که به عنوان کفّاره ظهار گرفته مى شود، باید پى درپى باشد. (فمن لم یجد فصیام شهرین متتابعین)
۴ - ظهارکننده، روزه ظهار را باید پیش از تماس و آمیزش با زنش بگیرد. (فصیام شهرین متتابعین من قبل أن یتماسّا)
۵ - در صورتى که گرفتن روزه براى ظهارکننده مقدور نباشد، باید شصت مسکین را اطعام کند. (فمن لم یستطع فإطعام ستّین مسکینًا)
۶ - ادا کردن کفّاره ظهار، نشانه ایمان راستین ظهارکننده به خدا و پیامبر(ص) است. (ذلک لتؤمنوا باللّه و رسوله) «ذلک» اشاره به حکم ظهار و تعیین کفّاره آن است; یعنى، این حکم بدان علت وضع شده تا شما به خدا و رسول او ایمان بیاورید. بنابراین کسى که خود را به دادن کفّاره پایبند مى کند، بدین معنا است که وى به خدا و رسول او ایمان راستین دارد.
۷ - اداى تکالیف الهى و پایبندى به تعالیم اسلام، نشانه ایمان راستین است. (ذلک لتؤمنوا باللّه و رسوله)
۸ - کفّاره هاى تعیین شده براى ظهار، حدود الهى بوده و رعایت آنها بر همگان لازم است. (و تلک حدود اللّه)
۹ - منکران حدود الهى در حکم کافران اند. (و تلک حدود اللّه و للکفرین عذاب ألیم)
۱۰ - انکار حکم ظهار و تجاوز به حدود آن، در حکم کفر است. (و تلک حدود اللّه و للکفرین عذاب ألیم)
۱۱ - عذاب دردناک الهى، کیفر کافران است. (و للکفرین عذاب ألیم)
۱۲ - عذاب دردناک الهى، گریبانگیر کسانى خواهد شد که حدود الهى را رعایت نکرده و به آن تعدى مى کنند. (و تلک حدود اللّه و للکفرین عذاب ألیم)
۱۳ - رعایت نکردن حدود الهى در ظهار، درپى دارنده عذاب دردناک الهى است. (و تلک حدود اللّه و للکفرین عذاب ألیم)
روایات و احادیث
۱۴ - «عن أبى جعفر(ع) فى قوله عزّوجلّ ...«و من لم یستطع فإطعام ستّین مسکیناً» قال: من مرض أو عطاش;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند عزّوجلّ ...«و من لم یستطع فإطعام ستّین مسکیناً» روایت شده که فرمود: [مراد، عدم استطاعت بر صوم]، ناشى از مرض یا بیمارى تشنگى است».
موضوعات مرتبط
- احکام :۱، ۳، ۴، ۵
- ایمان: ایمان به اسلام ۷; ایمان به خدا ۶; ایمان به محمد(ص) ۶; نشانه هاى ایمان ۶، ۷
- برده: عتق برده ۱
- تکلیف: عمل به تکلیف ۷; قدرت در تکلیف ۲، ۵، ۱۴
- حدودخدا :۸ تجاوز به حدودخدا ۱۰ ۸; کیفر تجاوز به حدودخدا ۱۲ ۸، ۱۳; مکذبان حدودخدا ۹ ۸
- روزه: روزه کفاره ۱، ۳
- ظهار: آمیزش در ظهار ۴; احکام ظهار ۱، ۴; بى اعتنایى به کفاره ظهار ۱۳; پرداخت کفاره ظهار ۶; تکذیب کفاره ظهار ۱۰; کفاره ظهار ۱، ۳، ۴، ۵، ۸
- عذاب: اهل عذاب ۱۱، ۱۲; عذاب دردناک ۱۱، ۱۲، ۱۳; مراتب عذاب۱۱، ۱۲، ۱۳; موجبات عذاب ۱۳
- کافران :۹ کیفر کافران ۱۱ ۹
- کفاره: احکام کفاره ۳، ۴، ۵; اطعام در کفاره ۵، ۱۴; کفاره مرتبه ۱، ۵، ۱۴
- کفر: موارد کفر ۱۰
منابع
- ↑ کافى، ج ۴، ص ۱۱۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۵، ص ۲۵۸- ، ح ۱۸.