الواقعة ٨٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۷:۵۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

اگر هرگز در برابر اعمالتان جزا داده نمی‌شوید،

|پس اگر شما مجازات شدنى نيستيد [و معادى در كار نيست‌]
پس چرا، اگر شما بى‌جزا مى‌مانيد [و حساب و كتابى در كار نيست‌]،
پس چرا اگر حیات به دست شما و طبیعت است و شما را آفریننده‌ای نیست.
[آری] پس چرا اگر شما پاداش داده نمی شوید [و به گمان خود قیامتی در کار نیست و شما را قدرتی بزرگ و فراتر است؟]
اگر قيامت را باور نداريد،
پس چرا اگر شما جزا دادنی نیستید
پس چرا اگر شما [برانگيختنى و] جزادادنى نيستيد- يعنى اگر رستاخيز را باور نداريد-،
اگر شما مطیع فرمان (یزدان) نمی‌باشید.
پس چرا، نه اگر شما جزا نایافتگانید (و حساب و کتابی در کار نیست)،
پس چرا اگر هستید شما ناکیفرشدگان‌


الواقعة ٨٥ آیه ٨٦ الواقعة ٨٧
سوره : سوره الواقعة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«غَیْرَ مَدِینِینَ»: افراد نافرمان. اشخاص بی‌سزا و جزا. با توجه به مفهوم دوم، معنی آیه چنین است: اگر شما هرگز در برابر اعمالتان جزا و سزا داده نمی‌شوید (پس روح را به قالب او برگردانید).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تقدیر مرگ از سوى خداوند، به منظور کیفر و پاداش دادن به آدمیان در سراى دیگر (جهان آخرت) (نحن قدّرنا بینکم الموت ... فلولا إن کنتم غیر مدینین) برداشت یاد شده با توجه به تفریع «فلولا إن کنتم» بر «نحن قدّرنا بینکم الموت» است. کلمه «مدینین» مى تواند مشتق از «دین» (جزا) باشد; یعنى، «إن کنتم غیر مجزیین». و نیز مى تواند مشتق از «دان السلطان الرعیة إذا ساسهم و تعبدهم» باشد; چنان که برخى از مفسران این را گفته اند. برداشت بالا با توجه به معناى اول است.

۲ - شرک پیشگان صدراسلام، منکر هر گونه کیفر و پاداش پس از مرگ (فلولا إن کنتم غیر مدینین) خطاب در آیه شریفه متوجه کسانى است که مرگ را پایان زندگى دانسته و درباره کیفر و پاداش پس از مرگ، موضع انکارآمیز داشتند.

۳ - کیفر و پاداش اخروى، امرى قطعى و وعده اى تخلف ناپذیر است. (إن کنتم غیر مدینین) با این که مسأله کیفر و پاداش اخروى، امرى است که در آینده باید تحقق یابد; به کار گیرى قالب ماضى (کنتم) براى بیان مطلب یاد شده است.

۴ - انسان، تحت تدبیر و ربوبیت خداوند (فلولا إن کنتم غیر مدینین)

۵ - انسان، اگر تحت تدیبر الهى قرار نداشته باشد، باید بتواند با مرگ مبارزه کند. (فلولا إن کنتم غیر مدینین)

۶ - ناتوانى انسان براى گریز از مرگ، نشانه آن است که او تحت قیمومت و تدبیر خداوند قرار دارد. (فلولا إن کنتم غیر مدینین)

موضوعات مرتبط

  • انسان: عجز انسان ۶; مدبر انسان ۴
  • پاداش: حتمیت پاداش اخروى ۳; زمینه پاداش اخروى ۱; مکذبان پاداش اخروى ۲
  • خدا: حتمیت وعده هاى خدا ۳; دلایل ربوبیت خدا ۵، ۶; ربوبیت خدا ۴
  • کیفر: حتمیت کیفر اخروى ۳; زمینه کیفر اخروى ۱; مکذبان کیفراخروى ۲
  • مرگ: حتمیت مرگ ۶; فرار از مرگ ۵; فلسفه مرگ ۱
  • مشرکان: تکذیبگرى مشرکان صدر اسلام ۲

منابع