الواقعة ٧٣
ترجمه
الواقعة ٧٢ | آیه ٧٣ | الواقعة ٧٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَذْکِرَةً»: به یاد آوردن قدرت خدا. چرا که ذخیره کردن انرژیها در درختان و گیاهان و بازگرداندن انرژیها، دالّ بر قدرت خدا در میراندن مردمان و رستاخیز مردگان است. «الْمُقْوِینَ»: صحرانشینان. فقراء. ثروتمندان. بطور کلی استفادهکنندگان از آن (نگا: روح المعانی، صفوه التفاسیر، أضواء البیان).
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - کارهاى خداوند، داراى هدف و حکمت است. (نحن جعلنها تذکرة)
۲ - وجود مایه هاى تذکر و درس آموزى، در آفرینش درخت آتش زنه (نحن جعلنها تذکرة)
۳ - حکمت ایجاد درخت آتش زنه از سوى خداوند، یاد آورى قدرت الهى، تداعى کردن روز رستاخیز و بیرون آمدن انسان ها از قبرها است. (نحن جعلنها تذکرة) ضمیر «جعلناها» مى تواند به «نار» و یا به «شجرة» برگردد. برداشت یاد شده بر پایه احتمال دوم است; یعنى، ما آن درخت را مایه تذکار قرار دادیم تا انسان ها با دیدن آن، به یاد قدرت خداوند بیفتند و پى ببرند کسى که از چوب آتش را بیرون مى آورد، قادر است که مردگان را نیز بار دیگر از گورها بیرون آورد.
۴ - آتش دنیا، وسیله اى براى یادآورى آتش جهنم و هشداردهنده اى براى انسان ها (نحن جعلنها تذکرة) در صورتى که ضمیر «جعلناها» به «نار» بازگردد، برداشت بالا استفاده مى شود.
۵ - بهره گیرى مسافران و بیابان گردان، از درخت آتش زنه براى روشن کردن آتش، حکمت دیگر ایجاد آن از سوى خداوند (و متعًا للمقوین) «مقوین» مشتق از «قوایة» (زمین بى آب و گیاه، بیابان) است; یعنى، مسافران و بیابان گردان.
موضوعات مرتبط
- آتش: نقش آتش دنیوى ۴
- تذکر: زمینه تذکر ۲
- خدا: حکمت خدا ۱; قانونمندى افعال خدا ۱
- درخت: فلسفه خلقت درخت آتش زا ۳; فواید درخت آتش زا ۵; نقش درخت آتش زا ۲; خالق درخت آتش زا ۵
- ذکر: زمینه ذکر آتش جهنم ۴; زمینه ذکر حشر ۳; زمینه ذکرقدرت خدا ۳; زمینه ذکر قیامت ۳
- عبرت: زمینه عبرت ۲
- مواد آتش زا :۵