القمر ٣
ترجمه
القمر ٢ | آیه ٣ | القمر ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُسْتَقِرٌّ»: ماندنی و ثابت. این تعبیر شاید به این حقیقت اشاره دارد که هیچ چیز در این عالم از میان نمیرود. لذا هر کار نیک و بدی ثابت و باقی میماند و انسان مکافات عمل خویش را میبیند. هر کاری به غایتی و نهایتی میرسد که در آنجا آرام و قرار میگیرد، و خوبی یا بدی آن آشکار میگردد. نظیرآیات و و این سوره را در آیات و و سوره انبیاء بخوانید.
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره قمر
- اشاره به مطالب سوره مباركه قمر
- مقصود از انشقاق قمر و وجوه مختلف در اين باره
- معناى جمله ((و يقولوا سحر مستمر)) و ((كل امر مستقر))
- مفاد جمله ((يوم يدع الداع ...)) در آيه : ((فتول عنهم يوم يدع الداع ...))
- تشبيه كردن مردم در بيرون شدن از قبر را به ملخ هاى منتشر
- رواياتى (راجع به معجزه شق القمر در ذيل آيه : ((اقتربت الساعة و انشق القمر))
- سخن كسانى كه با استناد به چند آيه قرآنى به وقوع معجزه شق القمراشكال كرده اند و پاسخ آن
- بيان مقدمه اى براى اثبات اينكه شق القمر معجره اى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلمبه دنبال پيشنهاد مشركين بوده است
- بررسى مفاد آيه ۵۹ از سوره اسرى درباره مجزات پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم
- پاسخ استدلال منكرين شق القمر به آيه (قل سبحان ربىهل كنت الا بشرا رسولا)
- جواب به دو شبهه ديگر پيرامون معجزه شق القمر
نکات آیه
۱ - تکذیب آیات الهى و معجزات پیامبر(ص) از سوى کافران، معلول هواپرستى آنان (و کذّبوا و اتّبعوا أهواءهم) آمدن عبارت «و اتّبعوا أهواءهم» - پس از «کذّبوا»، این نکته را مى رساند که خواهش هاى نفسانى کافران، بازدارنده ایشان از تصدیق به آیات و معجزات مى باشد.
۲ - تعارض و ناهمسازى میان پیام انبیا و هواهاى نفسانى انسان * (و إن یروا ءایة ... و کذّبوا و اتّبعوا أهواءهم) در صورتى که «و اتّبعوا أهواءهم» علت تکذیب باشد، استفاده مى شود که آنچه انسان را در قبال آیات الهى به ستیز وامى دارد; هواهاى نفسانى است. بنابراین سازگارى میان هواهاى نفسانى و پیام هاى الهى وجود ندارد.
۳ - انسان، داراى انواع هواها و هوس هاى نفسانى (و اتّبعوا أهواءهم) جمع آمدن «أهواء»، مى تواند اشاره به مطلب یاد شده باشد.
۴ - واقعیت ها و امور جهان، داراى هدف و فرجامى حتمى الوقوع (و کلّ أمر مستقرّ)
۵ - حق ستیزى کافران، بى تأثیر در برنامه هاى الهى و در سد کردن راه رسالت (و کذّبوا... و کلّ أمر مستقرّ)
۶ - تأکید خداوند، بر پیروزى پیامبر(ص) و ناکامى کافران تکذیب گر (و کذّبوا ... و کلّ أمر مستقرّ) بیان کلى خداوند در تحقق و استقرار برنامه هاى از پیش تعیین شده، در حقیقت نویدى به مؤمنان و تهدیدى به کافران است که رسالت پیامبر(ص) سرانجام تثبیت خواهد شد و تکذیب گران کارى از پیش نخواهند برد.
۷ - صحنه هاى هول انگیز قیامت و مجازات دین ستیزان، امرى حتمى و تخلف ناپذیر (اقتربت الساعة ... و کذّبوا ... و کلّ أمر مستقرّ) برداشت یاد شده بدان احتمال است که «و کلّ أمر مستقرّ» در ارتباط با «اقتربت الساعة» باشد و نظر به تکذیب گران پیامبر(ص) داشته باشد که قیامت نزدیک شده و تهدیدهاى الهى در مورد آنان محقق خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: حتمیت تحولات آفرینش ۵; فرجام آفرینش ۴; هدفدارى آفرینش ۴
- آیات خدا: عوامل تکذیب آیات خدا ۱
- انبیا: بى تأثیرى ممانعت از رسالت انبیا ۵; تعالیم انبیا و هواپرستى ۲
- انسان: تعدد هواوهوس انسان ۳
- دین: حتمیت کیفر اخروى دین ستیزان ۷
- قیامت: حتمیت قیامت ۷
- کافران: آثار هواپرستى کافران ۱; بى تأثیرى حق ستیزى کافران ۵; حتمیت شکست کافران ۶
- محمد(ص): حتمیت پیروزى محمد(ص) ۶; عوامل تکذیب معجزه محمد(ص) ۱