ق ٢٤
ترجمه
ق ٢٣ | آیه ٢٤ | ق ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلْقِیَا»: پرت کنید و بیندازید. مخاطب دو فرشته ثبت و ضبط اعمال و یا دو فرشته راهنما و گواه است. «عَنِیدٍ»: سرکش. کینهتوز.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۳۸ سوره ق
- رد استبعاد اعاده خلقت ، و بيان امكان آن با استناد به وقوع خلقت نخستين
- قدرت و علم خداوند در خلق و تدبير موجودات بهحال خود باقى است
- بيان مقصود ((نزديگى خداوند بر انسان )) با عبارتى ساده و همه كس فهم
- علم خدا به انسان از طريق فرشتگان كاتب اعمال
- گفتار بعضى از مفسرين پيرامون ظرف ((اذا)) در آيه شريفه
- فرشتگان موكل بطور كامل مراقب انسان هستند و چيزى را از قلم نمى اندازند
- معناى اينكه فرمود: سكره موت ((به حق )) آمد
- مقصود از سائق و شهيدى كه در قيامت همراه هر كسى مى آيند و بيان اينكه مخاطب آيه :((لقد كنت فى غفلة من هذا...)) كيست و مفهوم آن چيست
- دو نكته اى كه از اين آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى آيه : ((و قال قرينه هذا ما لدىّ عتيد))
- پاسخ خداى تعالى به عذرى كه به قرين شيطانى مشرك دوزخى مى آورد
- تفسير و توضيع ((و ما اءنا بظلام للعبيد))
- وجوهى كه درباره سئوال و جواب در آيه : ((يومنقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد)) و مفاد آن گفته شده است
- وصف متقين و ورودشان به بهشت
- معناى اينكه درباره بهشت متقين فرمود: ((لهم ما يشاؤ ن فيها و لدنيا مزيد))
- روايتى در ذيل آيه : ((افعيينا بالخلق الاول ...)) و درباره دو فرشته نويسنده حسنات وسيئات
- روايتى دال بر اينكه خطاب ((القيا فى جهنمكل كفار عنيد)) به پيامبر و على (عليهما الصلوة و السلام ) مى شود
- چند روايت در ذيل آيه : ((يوم نقول لجهنم هل امتلاءت ...)) و راجع به اينكه درباره متقيندر بهشت فرموده : ((لهم ما يشاؤ ن فيها ولدينا مزيد)) و...
- روايتى در شاءن نزول ((و لقد خلقنا السموات و الاءرض ...)) و سخنى پيرامون آن
نکات آیه
۱- دو فرشته موکّل بر کافران معاند، مأمور افکندن آنان به دوزخ (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید) دو فرشته اى که مخاطب «ألقیا» قرار مى گیرند; یا «رقیب» و «عتید»ند که در دنیا همراه انسان بودند و یا «سائق» و «شهید»اند که در صحنه قیامت آدمى را همراهى خواهند کرد.
۲- فرشتگان، مأمور اجراى احکام الهى در قیامت نسبت به مجرمان (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار)
۳- دوزخ، فرجام هر کفرپیشه معاند حق ستیز (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید)
۴- حق پوشان لجوج و معاند، مستحق آتش دوزخ; و نه ناآگاهان ره نیافته به حق * (ألقیا فى جهنّم کلّ کفّار عنید) وصف «کفّار» و «عنید» مشعر به علیت است; یعنى، آنچه آدمى را به سوى دوزخ مى کشاند، انکار لجوجانه و حق ستیزانه است و نه صرف انکار ناشى از جهل و نرسیدن به حق; گرچه ظاهراً به چنین فردى نیز «کافر» اطلاق مى شود.
۵- سرپوش گذاشتن بر حق و مداومت بر آن، پدید آورنده روحیه عناد و دشمنى عمیق با ارزش ها* (کلّ کفّار عنید) برداشت بالا بدان احتمال است که تقدم «کفّار» بر «عنید»، اشاره به تقدم رتبى و علّى داشته باشد.
موضوعات مرتبط
- ارزشها: زمینه دشمنى با ارزشها ۵
- جاهلان: معذوریت جاهلان ۴
- جهنم: موجبات جهنم ۴
- جهنمیان :۴
- حق: آثار کتمان حق ۵; حق ستیزان در جهنم ۳; عذاب اخروى حق ناپذیران ۴; فرجام حق ستیزان ۳; لجاجت حق ناپذیران ۴
- کافران: فرجام کافران ۳; کافران در جهنم ۳; کیفیت القاى کافران در جهنم ۱
- ملائکه: نقش ملائکه ۲; نقش ملائکه ثبت عمل ۱; نقش ملائکه سائق ۱; نقش ملائکه گواه ۱