الروم ١٠
ترجمه
الروم ٩ | آیه ١٠ | الروم ١١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«السُّوأی»: مونث (أَسْوَأ) است که اسم تفضیل است. یعنی کارهای بسیار زشت و پلشت. این واژه مفعول به (أَسَآءُوا) است. اگر (السُّوأی) را اسم (کانَ) بدانیم، معنی آیه چنین میشود: عاقبت کار کسانی که اعمال بد انجام میدادند، بدترین سرنوشت شد، و این هم بدان علّت بود که آیات خدا را تکذیب و آنها را تمسخر میکردند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ أَنِ احْکُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا... (۰) وَ نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ... (۰) وَ إِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره روم
- اشاره به مضامين و غرض سوره مباركه روم
- وجوهى كه در معناى آيه : ((يومئذ يفرح المؤ منون بنصر الله ...)) و ارتباط آن باقبل (غلبت الروم ...) گفته شده است
- اشاره اى در مورد وجه اينكه خداوند خلف وعده نمى كند (لا يخلف الله وعده )
- چند وجه در بيان مفاد آيه : ((يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود: خداوند جهان را جز به ((حق )) و((اجل مسمى )) نيافريد
- دو وجه در معناى آيه : ((ثم كان عاقبة الذين اساؤ ا السوآى ان كذبوا بآيات الله ...))
- نكاتى كه از آيه : ((فسبحان حين تمسون و حين تصبحون وله الحمد...)) استفاده مى شود
- بحث روايتى (نقد رواياتى كه در ذيل آيه : ((غلبت الروم ...)) و شرطبندى با مشركينبر سر غلبه روم نقل شده )
- شرطبندى ابوبكر با مشركين بعد از نزول آيه تحريم قمار بوده است .
نکات آیه
۱ - فرجام حتمى بدکاران، تکذیب و تمسخر آیات خداوند است. (ثمّ کان عقبة الذین أسئوا السوأى أن کذّبوا بأیت اللّه و کانوا) برداشت فوق مبتنى بر این است که «عاقبة» خبر مقدم «کان»، و «السوأى» مفعول مطلقِ «أسائوا» و «أن کذّبوا» اسم مؤخر فعل «کان» باشد. بنابراین، جمله، چنین مى شود: «ثمّ کان التکذیبُ عاقبةَ الذین أساؤوا». لازم به ذکر است که آورده شدن جمله با فعل ماضى «کان»، دلالت بر حتمیّت آن مى کند.
۲ - تکذیب پیامبران الهى و بیّنات آنان عملى زشت و داراى فرجامى ناگوار است. و جاءتهم رسلهم بالبیّنت فما کان اللّه لیظلمهم ... ثمّ کان عقبة الذین أسئوا السوأى أن کذّبوا بأیت اللّه
۳ - تکذیب و استهزاى آیات الهى، بدترین فرجام را دارد. (ثمّ کان عقبة الذین أسئوا السوأى) بنابر این که «عاقبة» خبر مقدم «کان» و «السوأى» اسم آن و «أن کذّبوا» مفعولٌ له فعل «أسائوا» باشد، نکته بالا فهمیده مى شود.
۴ - تکذیب و استهزاى مدام آیات الهى، فرجامى شوم (عذاب) در پى دارد. (ثمّ کان عقبة الذین أسئوا السوأى) برداشت فوق بنابر اسم بودن «السوأى» براى «کان» و تعلیل بودن «أن کذّبوا» براى «السوأى» است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: استهزاى آیات خدا ۱; تکذیب آیات خدا ۱; فرجام استهزاى آیات خدا۳; فرجام تکذیب آیات خدا ۳; کیفر استهزاى آیات خدا ۴; کیفر تکذیب آیات خدا ۴
- انبیا: فرجام تکذیب انبیا ۲
- بدکاران: استهزاگرى بدکاران ۱; تکذیبگرى بدکاران ۱; فرجام بدکاران ۱
- عمل: عمل ناپسند ۲
- فرجام: فرجام شوم ۲، ۳