القصص ٣١
ترجمه
القصص ٣٠ | آیه ٣١ | القصص ٣٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَآنٌّ»: (نگا: نمل / ). «أَقْبِلْ»: رو کن. بیا. «الآمِنِینَ»: جمع آمِن، در امن و امان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ... (۱)
وَ مَا تِلْکَ بِيَمِينِکَ يَا مُوسَى (۰) قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَکَّأُ... (۱)
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۴۲، سوره قصص
- رواياتى در ذيل آيات راجع به داستان ورود موسى (عليه السلام ) به مدين و ملاقات باشعيب (عليه السلام گشتن و...
- توضيحى در مورد تكلم خداى تعالى با موسى (عليه السلام ) در طور سينا از وراىحجاب ((شجرة ))
- وجوه مختلف در معناى جمله : ((واضمم اليك جناحك من الرهب ...)) در خطاب خداوند بهموسى (عليه السلام )
- سبب درخواست موسى (ع ) از خداوند كه هارون را به يارى اش بفرستد
- سخن فرعونيان در تكذيب موسى (عليه السلام ) و جواب آن حضرت بدانان
- مقصود فرعون از اينكه به ((هامان )) گفت : برايم برجى بساز ((لعلى اطلع الى الهموسى ))
- مراد از اينكه فرمود: فرعونيان را پيشوايانى كه به سوى آتش مى خوانند قرار داديم...
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى (عليه السلام ) ودعوت او)
- گفتارى پيرامون داستانهاى موسى (عليه السلام )و هارون - در چندفصل
- ۲ آنچه از سرگذشت موسى كه در قرآن آمده است
- ۳ - مقام هارون نزد خدا و پايه عبوديت او
- ۴ - داستان موسى (عليه السلام ) در تورات عصر حاضر
نکات آیه
۱ - فرمان الهى به موسى، در وادى طور مبنى بر افکندن عصاى خویش (و أن ألق عصاک) «إلقاء» (مصدر «ألق») به معناى انداختن است.
۲ - تحرک شدید و تند و تیز عصاى موسى در پى افکندن آن بر زمین (فلمّا رءاها تهتزّ کأنّها جانّ) «إهتزاز» (مصدر «تهتزّ») به معناى به حرکت در آمدن است. تشبیه حرکت عصاى اژدها شده موسى به حرکت مار کوچک (جان)، بیانگر آن است که عصاى مار شده - على رغم این که مارى بزرگ بود - چنان چالاک بود که گویا مارى کوچک است.
۳ - فرار بى درنگ موسى(ع) در پى مشاهده عصاى خود بسان مارى چست و چالاک (فلمّا رءاها تهتزّ کأنّها جانّ)
۴ - ندا و فرمان خدا به موسى(ع) مبنى بر پیش آمدن و نترسیدن از عصاى مار شده خویش (یموسى أقبل و لاتخف)
۵ - تضمین خدا نسبت به امنیت داشتن موسى(ع) از گزند عصاى اژدها شده (إنّک من الأمنین) متعلق «آمنین» محذوف و به تقدیر «الآمنین منها» مى باشد; یعنى، تو از جمله کسانى هستى که از آسیب عصاى اژدها شده، در امان اند.
۶ - عصاى اژدها شده موسى، نسبت به انسان ها بى آزار بود. (إنّک من الأمنین) تعبیر «من الآمنین» به جاى «آمن» براى بیان این معنا است که نه تنها موسى(ع) از آسیب عصاى اژدها شده در امان است; بلکه مردم نیز آسیبى از آن نخواهند دید.
روایات و احادیث
۷ - «عن أبى عبداللّه(ع)... فلمّا قضى موسى الأجل و سار بأهله نحو بیت المقدس فنودى ... أن ألق عصاک فلمّا رأها تهتزّ کأنّها جانّ ولّى مدبراً و لم یعقّب» فإذا حیّة مثل الجذع یخرج منها مثل لهب النار...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شد... که چون موسى(ع) قرارداد خود را به پایان رسانید و همراه با اهلش به سوى بیت المقدس حرکت کرد ... آن گاه به وى ندا شد ... عصاى خود را بیفکن [و چون موسى(ع) آن را افکند ]دید که مانند مار کوچک پر جست و خیزى به حرکت درآمد رو برگرداند و (پا بفرار گذاشت) و حتى پشت سر خود را نگاه نکرد پس ناگهان (آن عصا) مارى چون تنه درخت خرما گشته بود که از دهانش شعله هاى آتش زبانه مى کشید...».
موضوعات مرتبط
- خدا: اوامر خدا ۴
- عصا: تبدیل عصا به مار ۳، ۴
- موسى(ع): القاى عصاى موسى(ع) ۱، ۲; بى خطرى مار قصه موسى(ع) ۶; تبدیل عصاى موسى(ع) ۳، ۴، ۵; ترس موسى(ع) ۴; تضمین امنیت موسى(ع) ۵; تکلیف موسى(ع) ۱; حرکت عصاى موسى(ع) ۲; فرار موسى(ع) ۳; قصه موسى(ع) ۲، ۳، ۴، ۷; موسى(ع) در کوه طور ۱; وحى به موسى(ع) ۱; ویژگیهاى عصاى موسى(ع) ۶، ۷
منابع
- ↑ کمال الدین صدوق، ص ۱۵۱، باب ۶، ح ۱۳; تفسیر برهان، ج ۳، ص ۲۱۷، ح ۱.