النمل ٢٧
ترجمه
النمل ٢٦ | آیه ٢٧ | النمل ٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَنَنظُرُ»: خواهیم نگریست. مراد از نگریستن بررسی و تحقیق است.
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۴۴، سوره نمل
- نبوت و علم انبياء عليه السّلام اكتسابى نيست و از ديگران به ارث نمى برند
- مقصود از ((منطق الطير)) در سخن سليمان عليه السّلام ((علمنا منطق الطير...))
- بيان اينكه مراد از منطق طير در قرآن معناى ظاهرى آن نيست
- طوايف مخصوص از جن و انس و طير لشكريان سليمان عليه السّلام بوده اند
- عبور سليمان و لشكر او بر فراز وادى مورچه گان
- عدم منافات علم سليمان عليه السّلام به منطق الطير با فهميدن كلام مورچه
- سليمان عليه السّلام در دعاى خود، الهام شكر نعمت ، انجام عمل صالح و نيز صلاح ذاتى و نفسانى را مى طلبد
- ذكاتى كه در دعاى سليمان عليه السّلام مورد توجه است
- بيان آيات مربوط به داستان سليمان عليه السّلام و هدهد و ملكه سباء و...
- حكايت ملكه سبا و قوم او از زبان هدهد
- معناى ((خب ء)) و مفاد آيه : ((الا يسجدوا لله الذى يخرج الخب ء فى السموات و الارض...))
- و حجتى كه عليه پرستش آفتاب متضمن است
- واكنش سليمان عليه السّلام درباره اخبار هدهد
- توضيح سخن ملكه بعد از ديدن نامه سليمان عليه السّلام : ((قالت يا ايها الملوا انىالقى الى كتاب ...))
- اشكالات توجيه مفسرين كريم بودن نامه سليمان را
- تفسير مضمون نامه سليمان عليه السّلام به ملكه سبا
- مشاوره ملكه با قوم خود درباره جنگ يا تسليم
- راءى ملكه سبا پس از مشورت با قوم خود
- سبائيان براى سليمان هديه مى فرستند و او هديه آنان را رد مى كند
- تهديد سليمان عليه السّلام خطاب به رئيس هيت اعزامى سبا
- درخواست احضار تخت ملكه توسط سليمان عليه السّلام
- آورده شدن تخت بلقيس به وسيله كسى كه ((عنده علم من الكتاب ))
- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش
- معناى ((ارتداد طرف )) و نقل سخن ديگران درباره آن و مخاطب به آن
- احضار تخت بلقيس اظهار معجزه اى با هر از آيات نبوت سليمان عليه السّلام است
- ورود ملكه به دربار سليمان عليه السّلام و ايمان آوردنش به رب العالمين
- گفتارى پيرامون داستان سليمان (عليه السّلام )
- ۲ - آياتى كه آن جناب را مى ستايد
- ۳ - سليمان (عليه السّلام ) در عهد عتيق
- ۴ رواياتى كه در اين داستان وارد شده
- احتجاج حضرت زهرا سلام الله عليها به آيه ((وورث سليمان داود)) عليه ابوبكر درمسئله غصب فدك
- اشاره به وجوهى درباره آوردن تخت بلقيس ((قبل ان يرتد اليك طرفك ))
- آصف بن برخيا وصى سليمان و حجت پس از او بوده است
نکات آیه
۱ - حضرت سلیمان(ع)، قضاوت درباره هدهد را به آینده و پس از تحقیق پیرامون ادعاهاى وى موکول کرد. (فقال أحطت بما لم تحط به ... قال سننظر أصدقت أم کنت من الکذبین)
۲ - سلیمان(ع)، درصدد بررسى ادعاهاى هدهد درباره سرزمین سبا (قال سننظر أصدقت أم کنت من الکذبین)
۳ - ادعاهاى هدهد در رابطه با سرزمین سبا، امرى شگفت و دور از باور سلیمان(ع) (قال سننظر أصدقت أم کنت من الکذبین) تعبیر «خواهیم دید که راست مى گویى یا از دروغ گویانى» پس از بیان تفصیلى هدهد و درس هاى بلند توحیدى وى، مى تواند نشانگر شگفتى و ناباورى سلیمان باشد.
۴ - قضاوت و تصمیم گیرى هاى سلیمان، براساس تحقیق و اطلاعات متقن بود. (قال سننظر أصدقت أم کنت من الکذبین) با این که گزارش هاى صریح و استدلال هاى عمیق توحیدى هدهد، نشانگر صداقت و حقانیت او بود، اما سلیمان بدان ها بسنده نکرد و درصدد تحقیق جدى برآمد.
۵ - لزوم تحقیق و بررسى و پرهیز از شتاب زدگى و تصمیم عجولانه در مورد اخبار مهم (إنّى وجدت امرأة تملکهم ... یسجدون للشمس... قال سننظر أصدقت) سلیمان به عنوان یکى از پیامبران الهى در تصمیم گیرى براى مواجهه با حاکمان سرزمین سبا، از شتاب زدگى خوددارى کرد و به تحقیق درباره آن پرداخت، برداشت یاد شده استفاده مى شود.
۶ - اهمیت سرزمین سبا و مسائل آن براى سلیمان(ع) (قال سننظر أصدقت أم کنت من الکذبین) تحقیق و بررسى درباره سبا و مسائل آن، نشانگر اهمیت این موضوع در نظر سلیمان است.
موضوعات مرتبط
- تصمیم: آداب تصمیم ۵; اجتناب از تعجیل در تصمیم ۵
- سرزمینها: اهمیت سرزمین سبأ ۶
- سلیمان(ع): اتقان قضاوت سلیمان(ع) ۴; بینش سلیمان(ع) ۶; سلیمان(ع) و هدهد ۱، ۲، ۳; شگفتى سلیمان(ع) ۳; قصه سلیمان(ع) ۱، ۲، ۳; قضاوت سلیمان(ع) ۱; ویژگیهاى قضاوت سلیمان(ع) ۴
- هدهد: ادعاى هدهد ۱، ۲; شگفتى ادعاى هدهد ۳