النمل ٢٦

از الکتاب
کپی متن آیه
اللَّهُ‌ لاَ إِلٰهَ‌ إِلاَّ هُوَ رَبُ‌ الْعَرْشِ‌ الْعَظِيمِ‌

ترجمه

خداوندی که معبودی جز او نیست، و پروردگار عرش عظیم است!

ترتیل:
ترجمه:
النمل ٢٥ آیه ٢٦ النمل ٢٧
سوره : سوره النمل
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«اللهُ»: خبر مبتدای محذوف است و تقدیر چنین است: هُوَ اللهُ. «الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»: (نگا: اعراف / ). اشاره به این است که: تخت بلقیس کجا و تخت فرماندهی کلّ کائنات کجا؟

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - خدا، تنها معبود راستین و شایسته پرستش (ألاّیسجدوا للّه ... اللّه لا إله إلاّ هو)

۲ - خدا، یگانه پروردگار و مدبر نظام آفرینش (ربّ العرش) «عرش» معادل تخت است و مقصود از آن در این جا مرکز تدبیر امور عالم است.

۳ - خورشید و تمام مظاهر آفرینش، خود تحت تدبیر و ربوبیت خداوند قرار دارند و سزاوار الوهیت و پرستش نیستند. (یسجدون للشمس ... اللّه لا إله إلاّ هو ربّ العرش العظیم) بیان توحیدى و استدلالى آیه یاد شده، تعریضى نسبت به عمل نارواى قوم سبا در پرستش خورشید است.

۴ - عرش الهى (مرکز حاکمیت و تدبیر خدا)، بسیار عظیم و گسترده (ربّ العرش العظیم)

۵ - علم و قدرت بى کران خدا، اساس ربوبیت و تدبیر او بر نظام هستى (الذى یخرج الخبء ... و یعلم ماتخفون و ما تعلنون... ربّ العرش العظیم) «یخرج الخبء» - در آیه پیش- بیانگر قدرت بى کران و «یعلم ما تخفون...» بیانگر علم همه جانبه خداوند است. ارتباط این آیه با آیه قبل مى رساند که ربوبیت و تدبیر خدا، بر پایه قدرت و علم همه جانبه است.

۶ - تنها قدرت حاکم بر نظام تدبیر جهان، شایسته الوهیت (اللّه لا إله إلاّ هو ربّ العرش العظیم) در این آیه، به دو حقیقت «الوهیت» و «ربوبیت خدا بر نظام هستى» اشاره شده است. - از ارتباط این دو بخش - مطلب یاد شده استفاده مى شود.

۷ - پادشاهى و فرمانروایى انسان ها، امرى اعتبارى بوده و این مقام در حقیقت تنها از آنِ خدا است. (امرأة تملکهم ... و لها عرش عظیم ...اللّه لا إله إلاّ هو ربّ العرش العظیم) یادآورى الوهیت و ربوبیت مطلق خدا بر جهان و نیز عرش عظیم او (پس از ذکر عرش و فرمانروایى بزرگ ملکه سبا) مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.

روایات و احادیث

۸ - «حنان بن سدیر قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن العرش و الکرسى: فقال إنّ للعرش صفات کثیرة مختلفة... فقوله «ربّ العرش العظیم» یقول الملک العظیم;[۱] حنان بن سدیر مى گوید: از امام صادق(ع) درباره عرش و کرسى پرسیدم، فرمود: براى عرش صفات زیاد و گوناگونى هست ... و در این سخن خداوند «ربّ العرش العظیم» مراد ملک عظیم است».

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: تدبیر آفرینش ۲، ۳; مربى آفرینش ۲، ۳; مرکز تدبیر آفرینش ۴
  • الوهیت: تدبیر در الوهیت ۶; قدرت در الوهیت ۶; ملاک الوهیت ۶
  • انسان: ناپایدارى حاکمیت انسان ها ۷
  • توحید:
  • جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۱، ۲
  • خدا: آثار علم خدا ۵; آثار قدرت خدا ۵; اختصاصات خدا ۷; تدبیر خدا ۳; حاکمیت خدا ۴، ۷; ربوبیت خدا ۳; عظمت عرش خدا ۴; مراد از عرش خدا ۸; ملاک ربوبیت خدا ۵
  • خورشید: مخلوقیت خورشید ۳
  • عرش: نقش عرش ۴
  • معبودراستین :۱

منابع

  1. توحید صدوق، ص ۳۲۱، ب ۵۰، ح ۱; نورالثقلین، ج ۲، ص ۲۸۷، ح ۴۳۶.