الشعراء ١١١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

گفتند: «آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالی که افراد پست و بی‌ارزش از تو پیروی کرده‌اند؟!»

گفتند: آيا به تو ايمان بياوريم و حال آن كه فرومايگان از تو پيروى كرده‌اند
گفتند: «آيا به تو ايمان بياوريم و حال آنكه فرومايگان از تو پيروى كرده‌اند؟»
قوم نوح (از کبر و خود پرستی) پاسخ دادند که ما چگونه به تو ایمان آوریم در صورتی که پیروانت معدودی مردم خوار و فرومایه‌اند؟
گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالی که فرومایگان از تو پیروی کرده اند؟!
گفتند: آيا به تو ايمان بياوريم و حال آنكه فرومايگان پيرو تو هستند؟
گفتند آیا به تو ایمان بیاوریم، حال آنکه فرومایگان از تو پیروی می‌کنند
گفتند: آيا به تو ايمان بياوريم و حال آنكه فرومايگان از تو پيروى كرده‌اند؟
گفتند: آیا ما (اشراف و نجباء) به شما ایمان بیاوریم، در حالی که پست‌ترین و بی‌ارزش‌ترین افراد از تو پیروی کرده‌اند؟! (چگونه انتظار داری افراد ثروتمند و والامقام، با مشتی بی‌سر و پا و گمنام، همراه و همنشین شوند؟!).
گفتند: «آیا برایت (به خدا) ایمان بیاوریم حال آنکه پست‌ترین فرومایگان از تو پیروی کرده‌اند؟»
گفتند آیا ایمان آوریم برایت و پیرویت کردند فرومایگان‌


الشعراء ١١٠ آیه ١١١ الشعراء ١١٢
سوره : سوره الشعراء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَاتَّبَعَکَ»: حرف (و) حالیّه است. «الأرْذَلُونَ»: پست‌ترین مردم. مراد افراد بی‌چیز و بی‌مقام است (نگا: هود / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - امتناع قوم نوح از ایمان آوردن به وى، به بهانه وجود گروهى محروم، بى اعتبار و فاقد پایگاه اجتماعى - اقتصادى در کنار او (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون) «أرذلون» جمع «أرذل» است و آن تفضیل «رذل» (حقیر، پست و فرومایه) مى باشد. بنابراین «أرذلون»; یعنى، پست ترین فرومایگان و فرومایه ترین مردمان. گفتنى است که اشراف قوم نوح، این نسبت ناروا را از آن جهت به پیروان آن حضرت مى دادند که آنان از طبقات محروم جامعه بودند و از اعتبارات اجتماعى و اقتصادى بهره اى نداشتند.

۲ - نخستین مؤمنان به نوح(ع)، محرومان جامعه بودند. (و اتبعک الأرذلون)

۳ - پیام نوح(ع)، داراى جاذبه بیشتر براى طبقات محروم جامعه (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)

۴ - اشراف قوم نوح، در جبهه مخالف او (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)

۵ - اشرافیت و بینش غلط طبقاتى، مانع از ایمان آوردن به پیامبران (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)

۶ - روش ها و تعالیم پیامبران، از میان برنده تبعیضات غلط اجتماعى (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون) از اعتراض اشراف به نوح(ع) استفاده مى شود که روش به حق او در جهت هدایت و جذب همه مردم، براى از میان بردن بینش غلط طبقاتى بوده است.

۷ - وجود تبعیض هاى اجتماعى، در نخستین جوامع بشرى (عصر نوح) (و اتبعک الأرذلون)

۸ - تحقیر شدید پیروان نوح از سوى اشراف کافر (قالوا ... و اتبعک الأرذلون)

۹ - برخوردارى از امکانات مالى و اعتبار اجتماعى، معیار ارزش افراد در نگاه اشراف جامعه نوح (قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون)

روایات و احادیث

۱۰ - «عن أبى عبداللّه(ع) قال دعا نوح(ع) قومه علانیة فلمّا سمع عقب هبة اللّه من نوح تصدیق ما فى أیدیهم من العلم صدّقوه، فأمّا ولد قابیل فإنّهم کذّبوه... «قالوا أنؤمن لک و اتبعک الأرذلون» یعنون عقب هبة اللّه;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: نوح(ع) قوم خود را آشکارا دعوت کرد و هنگامى که فرزندان هبة اللّه (پسرآدم(ع)) تصدیق علومى را که در دست آنها بود از نوح شنیدند، وى را تصدیق نمودند; اما فرزندان قابیل، نوح را تکذیب کردند و گفتند: «أنومن لک و اتبعک الأرذلون» مقصود آنان فرزندان هبة اللّه بود».

موضوعات مرتبط

  • اختلاف طبقاتى: اختلاف طبقاتى در دوران نوح(ع) ۷; تاریخ اختلاف طبقاتى ۷; عوامل رفع اختلاف طبقاتى ۶
  • اشرافیت: آثار اشرافیت ۵
  • انبیا: آثار تعالیم انبیا ۶; ویژگیهاى تعالیم انبیا ۶
  • ایمان: موانع ایمان به انبیا ۵
  • بینش: آثار بینش طبقاتى ۵; آثار بینش غلط ۵
  • دین: آسیب شناسى دینى ۵
  • قوم نوح: ارزشگذارى اشراف قوم نوح ۹; استضعاف پیروان قوم نوح ۱، ۲; اهانتهاى اشراف قوم نوح ۸; بهانه جویى قوم نوح ۱; بینش اشراف قوم نوح ۹; حق پذیرى مستضعفان قوم نوح ۳; دنیاطلبى اشراف قوم نوح ۹; طبقات اجتماعى قوم نوح ۱; مخالفت اشراف قوم نوح ۴
  • نوح(ع): آثار تعالیم نوح(ع) ۳; اولین مؤمنان به نوح(ع) ۲; تحقیر پیروان نوح(ع) ۸; قصه نوح(ع) ۱، ۲، ۴، ۸; مخالفان نوح(ع) ۴; نسب پیروان نوح(ع) ۱۰; نسب مکذبان نوح(ع) ۱۰

منابع

  1. بحارالأنوار، ج ۱۱، ص ۳۲۳، ح ۳۴; قصص الأنبیاء، ص ۸۱، فصل ۳، ح ۶۵.