الشعراء ١٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت موسی را ندا داد که به سراغ قوم ستمگر برو...

|و [ياد كن‌] هنگامى را كه پروردگارت موسى را ندا داد كه به سوى قوم ستمكار بيا
و [ياد كن‌] هنگامى را كه پروردگارت موسى را ندا درداد كه به سوى قوم ستمكار برو:
و (یاد آر) هنگامی که خدایت به موسی ندا کرد که اینک به سوی قوم ستمکار روی آور.
[یاد کن] هنگامی را که پروردگارت موسی را ندا داد که خود را به قوم ستمکار برسان.
و پروردگارت موسى را ندا داد كه: اى موسى، به سوى آن مردم ستمكار برو:
و چنین بود که پروردگارت به موسی ندا در داد که به سوی قوم ستم‌پیشه برو
و [ياد كن‌] آنگاه كه پروردگار تو موسى را بخواند كه به سوى آن گروه ستمكار برو،
(برای قوم خود بیان دار) هنگامی را که پروردگارت موسی را نزدیک کوه طور ندا داد که به سوی قوم ستمکار (فرعون و فرعونیان برو). (قومی که با کفر و معاصی بر خود ستم کرده‌اند، و با به بندگی کشاندن بنی‌اسرائیل، بدانان ظلم نموده‌اند).
و چون پروردگارت موسی را ندا در داد که : «نزد آن گروه ستمکار برو؛»
هنگامی که خواند پروردگار تو موسی را که برو به نزد گروه ستمگران‌


الشعراء ٩ آیه ١٠ الشعراء ١١
سوره : سوره الشعراء
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِئْتِ»: بیا. در اینجا مراد به سراغ رفتن است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - سرگذشت مبارزه موسى(ع) با فرعونیان، شایان توجه و درس آموزى (و إذ نادى ربّک موسى) واژه «إذ» در محل نصب و مفعول براى فعل محذوف است; یعنى، «واذکر إذ نادى...» فرمان الهى مبنى بر به خاطر آوردن سرگذشت موسى بیانگر حقیقت یاد شده است.

۲ - همگونى خط رسولان و نیز موضع گیرى کافران علیه ایشان (لعلّک بخع نفسک ألاّیکونوا مؤمنین ... وإذ نادى ربّک موسى أن ائت القوم الظلمین) پرداختن قرآن به سرگذشت موسى و فرعونیان پس از بیان موضع گیرى انکارآمیز کافران علیه پیامبر(ص)، رساننده این حقیقت است که در موضوع یاد شده حادثه اى تازه نیست; بلکه داراى پیشینه تاریخى است و یک نمونه آن رویارویى موسى و فرعونیان مى باشد.

۳ - ندا و فرمان الهى به موسى(ع) براى ارشاد فرعونیان (و إذ نادى ربّک موسى أن ائت القوم الظلمین)

۴ - فرعونیان، مردمى ستمگر و ظالم (أن ائت القوم الظلمین)

۵ - مبارزه باظلم و ظالمان و ایجاد عدالت اجتماعى، در رأس وظایف موسى(ع) قرار داشت. (و إذ نادى ... أن ائت القوم الظلمین) تعبیر «أن ائت القوم الظالمین» به جاى «ائت فرعون و قومه» نشان مى دهد که هدف الهى از رسالت موسى، مبارزه با ظلم و بى عدالتى است که جامعه فرعونى گرفتار آن شده بود.

۶ - تاریخ گذشتگان و سرگذشت مبارزه رسولان الهى، تسکینى براى رهبران دینى و هشدارى به حق ستیزان (لعلّک بخع نفسک ... و إذ نادى ربّک موسى أن ائت القوم الظلمین) پرداختن به سرگذشت موسى و فرعون و فرجام بدِ فرعونیان، پس از بیان موضع گیرى حق ستیزانه مشرکان با پیامبراکرم(ص)، دربردارنده دلدارى به پیامبر(ص)است و نیز هشدارى به کافران است که از عاقبت بدِ فرعونیان درس بگیرند.

۷ - مبارزه با ظلم و احیاى عدالت، داراى اولویت نخست در مبارزه اجتماعى و در رأس مسائلى که رهبران الهى باید به آن بپردازند. (و إذ نادى ربّک موسى أن ائت القوم الظلمین)

موضوعات مرتبط

  • انبیا: آثار مبارزه انبیا ۶; دشمنان انبیا ۲; هماهنگى انبیا ۲
  • تاریخ: فواید تاریخ ۶
  • حق: هشدار به حق ستیزان ۶
  • ذکر: ذکر قصه موسى(ع) ۱
  • رهبران دینى: دلدارى به رهبران دینى ۶; مسؤولیت رهبران دینى ۷
  • ظالمان :۴
  • ظلم: اهمیت مبارزه با ظلم ۷
  • عبرت: عوامل عبرت ۱
  • عدالت: اهمیت عدالت ۷; اهمیت عدالت اجتماعى ۵
  • فرعونیان: ظلم فرعونیان ۴; هدایت فرعونیان ۳
  • کافران: هماهنگى کافران ۲
  • مبارزه: اولویت در مبارزه ۷
  • موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۳; ظلم ستیزى موسى(ع) ۵; عبرت از قصه موسى(ع) ۱; مهمترین رسالت موسى(ع) ۵; ندا به موسى(ع) ۳

منابع