الفرقان ٥٤
ترجمه
الفرقان ٥٣ | آیه ٥٤ | الفرقان ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمَآءِ»: مراد از آب، نطفه است. میتواند آب معمولی باشد. یعنی انسانِ نخستین، از آب آفریده شده، و پیدایش تمام افراد انسان از آب نطفه است، و حتّی آب مهمترین ماده ساختمان بدن انسان را تشکیل میدهد. «نَسَباً»: خویشاوندی حاصل از جهت مردان. «صِهْراً»: خویشاوندی حاصل از جهت زنان. مراد از (نَسَباً و صِهْراً) دو دسته نر و ماده، یعنی مردان و زنان است (نگا: نجم / و ، قیامت / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۱ ۶۲، سوره فرقان
- بيان استهزاء كفار و پاسخ خداوند به اين عمل آنها
- مراد از معبود گرفتن هواى نفس و توضيحى درباره جمله : ((اتخذ الهه هويه ))
- نفى سمع و عقل از كفار و تشبيه آنان به چهار پايانبل هم اضل سبيلا
- تشبيه و تنظير جهل و ضلالت مردم و هدايت آنان به وسيله انبياء، به كشيدن سايه و...
- معناى ((مد الظل )) از نظر ديگر مفسرين
- اشاره به نعمت باد و آب باران
- مقصود از اينكه فرمود با قرآن با دشمنان جهاد كن (جاهدهم به جهادا كبيرا)
- تشبيه انقسام مردم به مؤ من و كافر، به آب دو دريا (يكى گوارا و ديگرى ناگوار) وبه خلقت زن و مرد از نطفه
- مقصود از استثنا ((الا من شاء ان يتخذ الى زبه سبيلا)) در آيه :((قل ما اسئلكم عليه من اجر الا من شاء...))
- نظر مفسرين درباره استثناء مذكور
- تنها وكيل و متصرف در امور بندگان خدا است كه داراى حيات و ملك و علم مطلق است
- معناى جمله ((الرحمن فسئل به خبيرا)) و اقوال مختلف مفسرين در اين باره
- حكايت استكبار مشركين از سجده براى خداوند و فزونى نفرتشان از آن
- بيان استغنا و تعزز خداوند در مقابل استكبار مشركين
- تنظير روشنگرى عالم روحانى و معنوى انسانها باارسال رسل ، به روشنگرى عالم طبيعت با شمس و قمر
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - آب، خمیر مایه و عنصر نخستین آفرینش آدم(ع) (و هو الذى خلق من الماء بشرًا) درباره کلمه «الماء» در آیه شریفه دو احتمال وجود دارد: ۱- مقصود آب است که جزئى از ماده اولیه خلقت آدم مى باشد. در این صورت مقصود از «بشراً» حضرت آدم خواهد بود. ۲- مراد منى و نطفه است که در این صورت، مقصود از «بشراً» فرزندان آدم; یعنى، نوع انسان ها خواهد بود. برداشت برداشت یاد شده مبتنى بر احتمال نخست است.
۲ - نطفه و منى، خمیرمایه و عنصر نخستین آفرینش انسان (و هو الذى خلق من الماء بشرًا)
۳ - انسان، موجودى با عظمت و بزرگ (و هو الذى خلق من الماء بشرًا) برداشت فوق، از تنوین «بشراً» - که براى تعظیم است - استفاده مى شود.
۴ - انسان ها، داراى دو نوع قرابت و خویشاوندى اند: نسبى و سببى. (فجعله نسبًا و صهرًا) «نسب» - که جمع آن «انساب» است - به معناى قرابت و خویشاوندى از ناحیه پدر است و «صهر» به معناى قرابت و خویشاوندى از ناحیه زن است که به سبب ازدواج به وجود مى آید (خویشاوندى سببى مثل دامادى و...) (برگرفته از لسان العرب). گفتنى است جمله «فجعله نسباً و صهراً» به تقدیر مضاف است; یعنى، «فجعله ذانسب و صهر».
۵ - خداوند، همواره بر هر چیز توانا است. (و کان ربّک قدیرًا) از دیدگاه برخى از مفسران، «کان» در آغاز چنین جمله اى، دلالت بر استمرار مى کند; هر چند این جمله خود - به خاطر اسمیه بودنش نیز - دلالت بر استمرار دارد (آلوسى در روح المعانى، ذیل آیه شریفه). گفتنى است ذکر نشدن متعلق «قدیراً»، حاکى از شمول و فراگیرى قدرت خدا است.
۶ - آفرینش انسان ها از عنصرى مایع (نطفه یا آب) و ایجاد دو نوع پیوند خویشاوندى نسبى و سببى میان آنان، از نشانه هاى ربوبیت و قدرت بى انتهاى خداوند است. (و هو الذى خلق من الماء بشرًا ... فجعله نسبًا و صهرًا و کان ربّک قدیرًا) یادآورى ربوبیت خداوند در پایان آیه شریفه و نیز در آغاز نخستین آیات مربوط به بحث از آفرینش پدیده هاى جهان (ألم تر إلى ربّک...) مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
موضوعات مرتبط
- آب: فواید آب ۱
- آدم(ع): عنصر خلقت آدم(ع) ۱
- اسماء و صفات: قدیر ۵
- انسان: عظمت انسان ۳; عنصر خلقت انسان ۲
- خدا: نشانه هاى ربوبیت خدا ۶; نشانه هاى قدرت خدا ۶; وسعت قدرت خدا ۵
- خویشاوندى: اقسام خویشاوندى ۴; خویشاوندى سببى ۴، ۶; خویشاوندى نسبى ۴، ۶
- نطفه: نقش نطفه ۲