القلم ٥٢
از الکتاب
ترجمه
القلم ٥١ | آیه ٥٢ | القلم ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذِکْرٌ»: اندرز و پند. مایه بیداری و هوشیاری.
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۲، سوره قلم
- شرح مفاد آيه ((افنجعل المسلمين كالمجرمين )) و آيات بعد از آن كه در مقام نفى حكممكذبان به اينكه بر فرض وجود قيامت ، با مسلمانان برابرند مى باشد
- مراد از شركاى مشركين در آيه ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى اينكه درباره قيامت فرمود: ((يوم يكشف عن ساق ))
- معناى استدراج كفار و مكذبان (سنستدرجهم من حيث لايعلمون )
- امر به رسول الله (ص ) به صبر و نهى از اينكه چون يونس (ع ) ناشكيبا باشد
- بيان عدم منافات بين آيه : ((لو لا ان تداركه نعمة من ربه ...)) با آيه : ((فلولا انهكان من المسبحين ....))
- اشاره به اينكه دليلى بر نفى چشم زخم و خرافى بودن آن نيست
- رواياتى در ذيل آيه : ((يوم يكشف عن ساق ...))
- رواياتى در برهنه كردن خداوند ساق پايش را در قيامت كه به جهت مبتنى بودن برتشبيه مردوداند
- رواياتى درباره املاء و استدراج گنهكاران ، چشم زخم ، و....
نکات آیه
۱ - قرآن، مایه تذکّر و بیدارى جهانیان است. (و ما هو إلاّ ذکر للعلمین)
۲ - بیدارى و آگاهى انسان ها، در قلمرو رسالت پیامبر(ص) و قرآن (و ما هو إلاّ ذکر للعلمین)
۳ - قرآن، کتابى است جهانى و براى همه ملت ها با فرهنگ هاى گوناگون. (ذکر للعلمین) عالم (مفرد «عالمین») به مجموعه و دسته اى از موجودات گفته مى شود. بنابراین «عالمین»; یعنى، همه انسان ها و با توجه به همه مجموعه هاى بشرى.
موضوعات مرتبط
- انسان: اهمیت تنبه انسان ها ۲; عوامل تنبه انسان ها ۱
- قرآن: جهان شمولى قرآن ۱، ۳; قلمرو تعالیم قرآن ۲; نقش قرآن۱; ویژگیهاى قرآن ۳
- محمد(ص): محدوده رسالت محمد(ص) ۲