القلم ٥٢

از الکتاب
کپی متن آیه
وَ مَا هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعَالَمِينَ‌

ترجمه

در حالی که این (قرآن) جز مایه بیداری برای جهانیان نیست!

ترتیل:
ترجمه:
القلم ٥١ آیه ٥٢ القلم ٥٣
سوره : سوره القلم
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذِکْرٌ»: اندرز و پند. مایه بیداری و هوشیاری.


نزول

شأن نزول آیات ۵۱ و ۵۲:

کلبى گوید: کفار خواستند رسول خدا صلی الله علیه و آله را به وسیله چشم زخم آسیب رسانند لذا قومى از قریش آمدند و در مقابل او ایستادند و گفتند: ما مثل این مرد از حیث فصاحت و بلاغت و هم از لحاظ اظهار بینه و دلائل کسى را ندیده ایم و اینان قوم بنى‌اسد بودند که معروف به بدچشمى شده بودند و به هر چیزى اگر چشم مى انداختند و از آن تعریف زیاد می‌کردند به آن آسیبى می‌رسید لذا به یکى از آن‌ها گفته بودند از تو می‌خواهیم که به محمد چشم‌زخم بزنى.

این مرد چنین کرد و چشم خود را به پیامبر افکند و شروع به تعریف و توصیف رسول خدا صلی الله علیه و آله نمود و سخت، چشم خود را به پیامبر دوخت در حالتى که رسول خدا صلی الله علیه و آله به قرائت قرآن مشغول بود و این نگاه و نظاره قریب یک ساعت به طول انجامید و پیش خود تصور می‌کرد که چشم او تأثیرى در رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهد نمود سپس این آیات به رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد.[۱]

تفسیر


نکات آیه

۱ - قرآن، مایه تذکّر و بیدارى جهانیان است. (و ما هو إلاّ ذکر للعلمین)

۲ - بیدارى و آگاهى انسان ها، در قلمرو رسالت پیامبر(ص) و قرآن (و ما هو إلاّ ذکر للعلمین)

۳ - قرآن، کتابى است جهانى و براى همه ملت ها با فرهنگ هاى گوناگون. (ذکر للعلمین) عالم (مفرد «عالمین») به مجموعه و دسته اى از موجودات گفته مى شود. بنابراین «عالمین»; یعنى، همه انسان ها و با توجه به همه مجموعه هاى بشرى.

موضوعات مرتبط

  • انسان: اهمیت تنبه انسان ها ۲; عوامل تنبه انسان ها ۱
  • قرآن: جهان شمولى قرآن ۱، ۳; قلمرو تعالیم قرآن ۲; نقش قرآن۱; ویژگیهاى قرآن ۳
  • محمد(ص): محدوده رسالت محمد(ص) ۲

منابع

  1. تفسیر روض الجنان یا روح الجنان.