الأحقاف ٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

این کتاب از سوی خداوند عزیز و حکیم نازل شده است!

اين كتاب از جانب خداى شكست ناپذير حكيم نازل شده است
فرو فرستادن اين كتاب، از جانب خداى ارجمند حكيم است.
تنزیل این قرآن عظیم از جانب خدای مقتدر حکیم است.
این کتاب نازل شده از سوی خدای توانای شکست ناپذیر حکیم است.
نازل شدن اين كتاب از جانب خداى پيروزمند و حكيم است.
کتابی است فروفرستاده از سوی خداوند پیروزمند فرزانه‌
فروفرستادن اين كتاب از سوى خداى تواناى بى‌همتا و داناى با حكمت است.
این کتاب (قرآن نام) از سوی خداوند باعزّت و باحکمت نازل می‌گردد.
فرو فرستادن تدریجی این کتاب، از جانب خدای عزیز حکیم است.
فرستادن کتاب از خداوند عزّتمند حکیم‌


الأحقاف ١ آیه ٢ الأحقاف ٣
سوره : سوره الأحقاف
نزول : ٢ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَنزِیلُ الْکِتَابِ ...»: (نگا: زمر / غافر / جاثیه / .


تفسیر

نکات آیه

۱- قرآن، فرستاده شده از جانب خداوند عزیز و حکیم (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم)

۲- «الکتاب»، از نام هاى قرآن (تنزیل الکتب من اللّه)

۳- قرآن، داراى عنوان «کتاب» و به صورت تدوین شده در عصر بعثت (تنزیل الکتب من اللّه) قرآن، خود عنوان کتاب را بر آیات نازل شده منطبق ساخته است. از این نکته و با توجه به مکّى بودن آیات، استفاده مى شود که آیات قرآن، از آغاز نزول داراى عنوان کتاب بوده و مدوّن و مکتوب مى شده است.

۴- ناتوانى بشر از ارائه کتاب، برنامه و معارفى فراتر از قرآن (تنزیل الکتب من اللّه العزیز) از ارتباط میان «تنزیل الکتاب» با وصف «العزیز» نوعى تحدى استفاده مى شود طرح عزت و شکست ناپذیرى خداوند در زمینه نزول قرآن در ابعاد مختلفى تصویر مى شود و از جمله در بعد محتوایى و لفظى آن.

۵- معارف والاى قرآن، نمود قدرت خداوند و نزول آن در سطح فهم و درک بشر، نشانگر حکمت او است.* (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) «تنزیل» مى تواند اشاره به تنزّل یافتن معارف بلند وحى، در مرتبه فهم بشر باشد و نه تنزّل فیزیکى و مکانى. از ارتباط «تنزیل الکتاب» با «العزیز الحکیم» ممکن است استفاده شود که اصل محتواى کتاب، دلیل عزت خداوند و تنزّل آن دلیل حکمت او است.

۶- محتواى قرآن، حقایقى استوار و ابطال ناپذیر (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) نسبت دادن تنزیل قرآن به خداوند عزیز و حکیم، مى تواند اشاره به این نکته داشته باشد که قرآن نیز، همچون نازل کننده آن عزیز و شکست ناپذیر است.

۷- عزّت و حکمت الهى، متجلى در قرآن و مضامین عالى آن (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) ارتباط «تنزیل الکتاب» با وصف «العزیز الحکیم»، گویاى برداشت یاد شده است.

۸- برنامه ها و پیام هاى قرآن، حکیمانه و منطبق با واقعیت هاى هستى است. (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) توصیف خداوند به حکمت - در پى سخن گفتن از نزول قرآن - مى تواند ناظر به مطلب بالا باشد.

۹- خداوند، «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) و «حکیم» (بسیار کاردان) است. (اللّه العزیز الحکیم)

۱۰- توجه به عزّت و شکست ناپذیرى خداوند، مقتضى خصومت نورزیدن در برابر قرآن و قوانین آن * (تنزیل الکتب من اللّه العزیز الحکیم) تذکر خداوند به مردم، درباره عزت و پیروزمندى خود، مى تواند از آن جهت باشد که آنان را هشدار دهد تا مبادا در برابر کتاب و قوانین او، به ستیز برخیزند; زیرا کارى از پیش نخواهند برد.

۱۱- توجه به حکمت و کاردانى خداوند، مستلزم خضوع انسان در برابر قوانین حکیمانه و خدشه ناپذیر وى * (تنزیل الکتب من اللّه ... الحکیم) تذکر خداوند به وصف «الحکیم»، مى تواند یاد آور انسان ها باشد که قرآن - به عنوان مجموعه قوانین - از جانب کسى نازل شده که حکیم و کاردان است و نقصى در برنامه او نیست، تا کسى مجاز به تخلف گردد.

۱۲- عزّت و قدرت شکست ناپذیر خداوند، آمیخته با حکمت و کاردانى او (العزیز الحکیم) از کنار هم آمدن وصف «عزیز» و «حکیم»، مطلب یاد شده قابل برداشت است.

موضوعات مرتبط

  • الکتاب :۲
  • اسماء و صفات: حکیم ۹; عزیز ۹
  • انسان: عجز انسان ۴
  • خدا: حکمت خدا ۱۲; نشانه هاى حکمت خدا ۷; نشانه هاى عزت خدا ۷; نشانه هاى قدرت خدا ۵; ویژگیهاى عزت خدا ۱۲
  • خضوع: زمینه خضوع ۱۱
  • ذکر: آثار ذکر خدا ۱۱; آثار ذکر عزت خدا ۱۰
  • قرآن: اتقان قرآن ۶; اهمیت قرآن ۴; بى نظیرى قرآن ۴; تاریخ قرآن ۳; حکمت قرآن ۸; سهولت فهم قرآن ۵; عظمت قرآن ۵، ۷; فضیلت قرآن ۸; کتابت قرآن ۳; منشأ نزول قرآن ۱; موانع دشمنى با قرآن ۱۰; نامهاى قرآن ۲، ۳; نشانه هاى حکمت قرآن ۵; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۶; هماهنگى قرآن با آفرینش ۸

منابع